STUDIU: O treime dintre romani prefera sa-si tina economiile ACASA

Aproximativ 55 la suta dintre romanii din mediul urban au astazi incredere doar in bancile mari, fata de 71 la suta cat era procentul in anul 2006, potrivit rezultatelor celui mai recent Studiu National de Audienta FOCUS efectuat de Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT) care au fost prezentate luni.

Totodata, 35 la suta dintre intervievati au afirmat ca prefera sa-si tina economiile ACASA, pentru ca nu au incredere in banci, comparativ cu 25 la suta care erau de acord cu aceasta afirmatie in 2006. De asemenea, 34 la suta dintre romanii de la oras afirma ca folosesc bancile pentru depozite, pentru ca au incredere, in scadere fata de 2006, cand 43 la suta faceau aceasta afirmatie.

Peste 70 la suta dintre romani considera ca bancile sunt interesate mai degraba de beneficiile pe care le pot avea de la clienti. In acelasi timp, 37 la suta declara ca apeleaza la imprumuturile de la banci daca nu reusesc sa faca rost de bani si 24 la suta spun ca banca ii ajuta in ceea ce vor sa faca.

STUDIUL a masurat preferintele de consum de bunuri si servicii ale populatiei urbane si a acoperit perioada 2006-2013.

In perioada masurata, perceptia romanilor a ramas constanta in ceea ce priveste economisirea banilor. Astfel, 60 la suta cred ca este important sa economisesti bani in fiecare luna, in timp ce doar 28 la suta reusesc sa faca acest lucru.

STUDIUL mai releva ca, la nivel de tendinta de piata, numarul detinatorilor de credite pentru bunuri de consum si pentru cumpararea de masini a scazut.

Daca in anul 2011, proportia romanilor care detineau cel putin un credit de consum era de 12 la suta, aceasta a scazut acum la noua la suta.

De asemenea, romanii raman circumspecti in achizitionarea de noi credite. Intentia de achizitie pentru acest an este la o treime fata de cifrele anului 2006, in special in cazul creditelor pentru achizitionarea unei masini, a unui teren sau a creditelor pentru nevoi personale. Cea mai mare scadere se inregistreaza la nivelul achizitiei de automobile. Astfel, doar 1,5 la suta dintre romani intentioneaza sa-si deschida un credit pentru achizitionarea de automobile, fata de 5,1 la suta in 2006.

Citeste si: Creditele de consum au crescut pentru prima data in ultimele 20 de luni

Dupa ce maximul numarului detinatorilor de depozite de economii a fost atins in 2008, cand ponderea depasea 13 la suta, numarul acestora a scazut treptat atingand in prezent nivelul din 2006, adica zece la suta dintre locuitorii de la orase avand in prezent un astfel de depozit.

Mai mult, romanii au inceput sa acorde o importanta din ce in ce mai mare comisioanelor percepute de banci. Comparativ cu 2006, cand sapte la suta dintre romani acordau atentie acestui aspect, astazi 11 la suta dintre romani il considera important. Practic, un milion de romani considera comisioanele ca fiind al doilea cel mai important criteriu pentru alegerea bancii la care urmeaza sa-si deschida un depozit.

Desi devine din ce in ce mai neactractiv, nivelul dobanzilor acordate la crearea unui depozit de economii ramane totusi cel mai important criteriu dupa care se ghideaza populatia atunci cand isi alege banca la care doreste sa-si depuna economiile. 22 la suta din populatie considera acum ca dobanzile oferite la crearea unui depozit sunt cele mai importante, comparativ cu 33 la suta in 2006.

La nivel global, studiul realizat de BRAT arata o tendinta de scadere accelerata a creditelor detinute de populatie, fie ca vorbim de credite obtinute cu buletinul, credite pentru bunuri de folosinta indelungata si nevoi personale. Potrivit BRAT, aceasta tendinta poate fi explicata pe de o parte de criza economica si, implicit, de inasprirea politicilor de acordare a acestui tip de credite, pe de alta parte de saturarea pietei.

O crestere se remarca in zona conturilor curente. De asemenea, cresterea numarului de persoane care primesc salariul pe card a crescut si ca umare a dezvoltarii si promovarii acestui serviciu de catre banci. In prezent, 29,8 la suta dintre romani detin un cont curent in lei, iar 25,5 la suta isi incaseaza salariul pe card.

Citeste si: Studiu: Romanii au de doua ori mai multe credite decat economii

Universul STUDIULUI a fost reprezentat de populatia din mediul urban din Romania cu varsta cuprinsa intre 14 si 64 de ani. Potrivit autorilor studiului, caracterul continuu al acestuia si esantioanele mari (peste 10.000 de interviuri anual) permit observarea fluctuatiilor preferintelor populatiei si studierea lor in raport cu evolutia socio-economica din Romania. Marja de eroare este de ±0.8 la suta.

Studiul National de Audienta FOCUS este realizat de BRAT si reprezinta unica sursa pentru piata de media si publicitate din Romania pentru furnizarea rezultatelor de audienta care sunt utilizate pentru tranzactionarea spatiului publicitar in presa scrisa.

Sursa foto: libertatea.ro