Am vazut zeci de companii nationale aduse pe butuci in anii ce au urmat comunismului, iar situatia persista si azi. Pe langa talentul de exceptie al unor personaje mai mult sau mai putin cunoscute de a-si umfla buzunarele, bagand mana adanc in vistieria statului, altii au trecut la nivelul urmator si s-au pus pe rupt scandurile din gard. Gardul companiei de stat pe care o manageriaza, teoretic catre eficientizare.
Ei sunt cei care s-au angajat cu semnatura sa redreseze companii cheie ale statului roman si tot ei sunt cei care, peste noapte, au devenit atat de “mari”, incat au simtit ca pot trece la nivelul urmator. Nu cel al profesionalismului, ci al transformarii companiei intr-un paradis personal, in care copiii, nepotii si cativa prieteni (cei mai apropiati) trudesc cu spor in mult-ravnita functie de “frecator de menta”.
Iar Romania nu mai este Romania, ci o Tara a Minunilor. O tara in care au mai ramas doar doua tipuri de oameni: cei care trag castane si cei care le incaseaza. Iar acestia din urma trebuie sa-si creeze anumite mecanisme de aparare impotriva primei categorii. Asa au inceput sa devina nepasatori in fata jafului national si poate nu degeaba se spune ca atunci cand iti curge sange din nas, e greu sa nu vezi viata in culori vesele.
Pentru cei care nu au vazut acest “film”, ii invitam sa citeasca randurile ce urmeaza. Vom vedea cum arata adevarata fata a companiei Tarom, care in patru ani de zile a inregistrat pierderi totale de peste 1 miliard de lei. Un gigant al statului neperformant sigreu de privatizat dupa situatia lasata in urma de fosta trupa care a condus Tarom (vezi Nicolae Demetriade si Dan Pascariu), oprita din nelegiuiri de Ministerul Transporturilor, prin demiteri in masa. Cu exceptia fostului director executiv, care a plecat cu cateva zile inainte sa se emita ordinul de demitere, toti membrii Consiliului de Administratie au fost dati afara, in frunte cu presedintele Dan Pascariu.
Cu cat au coborat acestia scara Richter a rezultatelor financiare ale Tarom, putem deocamdata scrie si mai apoi sa vedem si dovezile.
Viorel Vladoiu, cat pe ce sa prabuseasca un avion
Viorel Vladoiu, director Operational al Tarom, a fost reprezentant al companiei aeriene la Istanbul si la Beijing, unde a ramas celebru dupa ce a incarcat un avion peste limita maxima permisa, astfel incat a fost la un pas sa se prabuseasca. Vladoiu si-a dat acceptul sa se urce un numar prea mare de bagaje, pentru spaga. Bineinteles, bagajele cu pricina nu apareau in acte, acest fapt constatandu-se cand a aterizat pe Aeroportul Otopeni. Dupa ce s-a cantarit avionul la sosire, s-a constatat diferenta de gabarit.
De mentionat ca aceasta practica inca se mai foloseste la Tarom, si nu de putine ori avioanele au cateva sute de kilograme in plus fata de cele declarate in calculator, au dezvaluit surse pentru Mondo News
Cine sunt propavaduitorii spagii la Tarom
Silvia Columb, directoarea Directiei Comerciale, este sotia lui Doru Columb, fost Director Operational in perioada cand Taromul era condus de Demetriade.
In prezent, Doru Columb este reprezentant al Tarom la Viena. Aceasta familie se mai afla, inca, in structurile Tarom, favorizand doleantele lui Demetriade, Macec sau Pascariu.
Nu de azi de ieri relatiile de prietenie nascute la un pahar dicteza angajari, mariri de salarii si diverse alte facilitati in compania Tarom. Doru Columb le-a numit Sef Escala si Sef Serviciu pe Raluca Zomonita si pe Claudia Ungureanu, tot in baza spagii.
Un alt exemplu este si Lucian Balaci, care conduce o agentie de turism unde vinde bilete pe Tarom, dupa ce initial blocheza acele bilete in baza de date ticketing a companiei aeriene, pe care o detine in computerul personal. Balaci este propavaduitorul spagii in Tarom, un personaj care traieste numai prin vacante gratie spagii primite.
Sa lucrezi la Tarom fara nepotism nu inseamna nimic!
La Departamentul Marketing din cadrul Tarom, directorii mai sus mentionati si-au angajat toate cunostintele si rudele pe salarii de minim 40 milioane de lei (vechi) si pana la 150 milioane de lei. In total sunt cam 300 de angajati.
In cladirea denumita Departament, sute de persoane plimba o hartie de colo-colo, iar familii intregi de varsta a treia castiga cel putin 60 milioane de lei pe luna, fara sa faca absolut nimic.
Pentru a putea sustrage sume exorbitante din banii companiei, din cand in cand se mai da cate un cadou angajatilor: avioane din cauciuc, cani sau ciocolata. Numai ca pentru aceste mici-cadouri se cheltuie multe milioane de euro, in vreme ce banii ajung tot in buzunarele domnilor de mai sus. Se adauga la prime de cate 10.000 lei noi, oferite de Paste, Craciun si de alte sarbatori.
De ce Tarom nu angajeaza piloti tineri absolventi
La departamentul Zbor, unde seful de comandament Emil Dobrovolski a facut ani la rand bani frumosi impreuna cu amanta Ruxandra Brutaru, angajand piloti in schimbul unor favoruri materiale (gen terenuri, apartamente) si stewardese pentru spagi de la 5-10.000 de euro, inca exista mari probleme.
In acest moment, multi piloti care ar fi trebuit sa iasa la pensie inca se urca la bordul avioanelor, iar de partea cealalta, sunt foarte multi piloti tineri absolventi, care nu se pot angaja fiinca nu sunt locuri.
Bursa-spaga perceputa in ultima vreme la piloti indica cifre de ordinul a minim 15-20.000 euro.
La Departamentul Tehnic, se trimit pe zbor pentru diurna toti angajatii, nu doar mecanici, ci si tapiteri, vopsitori, etc. O situatie memorabila a fost atunci cand comandantului Radu Juncu i s-a stricat radarul la avion chiar in timpul cursei, iar in momentul in care l-a consultat pe “domnul de la Tehnic” , i s-a spus senin ” dom’le, io sunt tapiter” . Situatia a fost reportata, dar nimeni nu a luat masuri, asa incat situatia este in continuare la fel.
Autoritatea Aeronautica vs Autoritatea Inspectorului de Zbor
De remarcat este si faptul ca, la zbor, exista personal care nu stapaneste limba engleza, in conditiile in care examenele la Autoritatea Aeronautica se dau in Engleza. E clar ca buna ziua ca cei care au luat examenul pe ochi frumosi sunt bine ancorati in “paradisul Tarom” tot datorita nepotismului.
Din cadrul Autoritatii, Mariana Iliescu zboara ca sef de cabina, fiind dealtfel persoana cu care iti dai licenta de zbor. Mariana Iliescu raporteza mai departe la inspectorul de zbor care, surpriza, este tot ea! Mariana Iliescu se raporteaza tot Marianei Iliescu…
Ce discrepante uriase! Informati-va cat castiga un agent de ticketing sau cel de la check-in…sunt cei care muncesc pe branci ca sa aduca incasari si ce primesc in schimb…salariul minim pe economie; plus ca pentru orice leu calculat gresit li se retine din mega salarii…
Dragut din partea Mondonews sa cenzureze anumite comentarii…”Felicitari”..
Si inca ceva….de ce sunt curse interne (Tg Mures, Sibiu si Suceava) care merg cu 3-4 persoane din maximum de 48 posibili pe cursa (si alea cu bilet platit de stat). Oare ce pierderi sunt aici? Si s-au suplimentat si cursele, de la 1 pe saptamana la 3-4 pe saptaman…INTERESATI-VA SI POVESTITI-ne si noua necunoscatorilor!
Articolul asta a fost scris pe baza a ce ai auzit cand erai drogat cu metamfetamina?
Pariu ca articolul asta e mana lui Pascariu si al lui Macec care vroiau sa vanda Taromul pe bucati si dau in oameni care au ajutat compania asta sa nu cada in mana unora corupti.
Ar fi bine sa declarati doar ce puteti dovedi. Nu, ca unele din cele declarate nu ar fi adevarate.
Nu am avut rabdarea necesara sa citesc tot articolul. Insa ceva se intimpla pe dos in aceasta companie. O insotitoare de bord are un venit mai mic decit o secretara. Am ramas interzis pe cind profesam in functia de comandant Tarom si venitul meu era mai mic decit a unei sefe de serviciu reclame. Tot in aceleasi timpuri am citit intr-o revista de specialitate ca directorul AIR FRANCE avea venitul de 10 ori mai mic decit un comandant instructor. In Tarom scara valorilor care trebuie sa corespunda cu scara veniturilor este total distorsionata, si asa se ajunge ca o insotitoare de bord sa fie privita de sus de catre o secretara. Acelasi lucru se intimpla si cu pensionarii. Am intilnit o situatie cind un plutonier pensionar intr-un restaurant face o afirmatie jignitoare la adresa unui fost comandant de la Tarom acum pensionar” Ce mare scula de comanant ai fost? ce pensie de rahat ai fata de a mea” Cam asta se intimpla in toata tara, universitari pusi la punct de soferi de parlamentari, doctori trimisi la cercetari sa-i ancheteze procurori, aviatori comparati cu soferi si plutonieri, s.a.m.d. De aici vine boala la noi in tara, scara valorilor e intoarsa pe dos.
Stati linistiti ca de acum eu conduc TAROMUL cit il am la mina pe Manescu nici Dobrovolski nici Trusca nu vor pati nimic chiar daca din cind in cind Trusca mai loveste stilpi la Timisoara de acum este sub protectia mea
Ce prostie de articol! nedocumentat, neverificat, neadevarat. Habar nu aveti despre ce scrieti. Am lucrat si eu la Tarom si habar nu aveti despre ce vorbiti. Ar trebui ca Tarom sa va dea in judecata pt articolul asta, jurnalisti incompetenti. Si va mai mirati de ce nu sunteti respectati.
Cred ca cele relatate in articol ar trebui cercetate de organele abilitate. Apropos, cei ce posteaza contra celor relatate in acest articol, care-i problema lor? Ar trebui luata pozitie, daca cele relatate sunt fapte reale. Sau adevarul deranjeaza pe unii (sau pe unele)…
nu e nimic fals, din pacate babaciunea avara si pustiul pervers Dura inca isi fac planurile la spagi fara nici o remuscare.
pe gaozar il cred ca e bolnav si inadaptat sexual, dar baba face pomenni politice si isi asigura batranetea cu mita…
Din pacate articolul e peste 99% real ; am lucrat la RO (TAROM) peste 8 ani….si am plecat datorita “sapaturilor” de dupa criza…pentru ca deh…nu aveam pile; ca economist cu experienta (si cel mai bun din birou, adica eu, care reparam greselile altor pilosi incompetenti si miserupisti) aveam 1800 ron si bonuri, in schimb colegii mei veniti “ieri” aveau salarii si de 3000-4000 ron ; te simti calcat in picioare
Am lucrat la Tarom 4 ani si va pot CONFIRMA ca tot ce s-a scris despre serviciul check-in este 100% adevarat. Spaga era la ordinea zilei mai ales la check-in dar nu toata lumea facea parte din clica. Cei mici si prosti erau bataia de joc a departamentului. Jocurile mari se faceau la cursele de Tel-Aviv, cele arabesti si Beijing. Dar asta este doar varful ice-bergului. Daca ati stii voi ce betii si ce petreceri se dadeau pe turele de noapte in aceste departamente. Unii sefi de tura prizau cocaina ca sa se “energizeze”. Dezmat total prin cluburi intre curse,pe turele de noapte, ca sa nu mai vorbim de amantlacuri. Cand am plecat am multumit lui Dumnezeu ca nu mi-am pierdut mintile la Tarom. De atunci n-am mai lucrat intr-un colectiv atat de lipsit de valori si principii. Dar experienta mi-a deschis ochii.
Sa nu uitam de departamentul “Chartere” unde spaga e groasa de tot… Program de lauze, salarii mari si spaga cat cuprinde, ca sa inchiriezi niste avioane trebuie sa mergi cu valiza de bani si sa faci frumos la toti incompetentii si la toate parasutele. Aviz Monica B !
Am lucrat la TAROM peste 35 de anii la serviciu tehnic.Il cunosc personal pe Dobrovolski un bun profesionist si integru .In perioada in care am lucrat nu se trimetea la insotiri tehnice ori contracte decat buni specialisti care sa se descurce in orice situatie ivita .Piloti ff buni cu un sistem de pregatire f. performant.Era un sistem de auto pregatire Instructorul de zbor nu i=si trecea un coleg pe o functie superioara la zbor daca nu cunostea materialu si procedurile.speciale de zbor.Asa se explica situatia ca uni piloti sa iasa la pensie pe post de copilot.Celelalte servicii nu le cunosc asa de amanuntit dar sant convins ca i=si fac datoria cu profesionism.