TAXA AUTO 2013: S-a cerut dublarea valorii timbrului de mediu

TAXA AUTO: Pareri pro si contra. Dezbaterea publica privind proiectul timbrului de mediu a adus pareri pro si contra majorarii taxei pentru masinile Euro 3 si Euro 4, argumentele vizand descurajarea importurilor masive de masini second-hand si riscul de a nu mai putea vinde autoturisme autohtone din 2005-2007.

Ministerul Mediului a organizat vineri, la sediul institutiei, o dezbatere publica privind proiectul de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.Directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a cerut, in cadrul dezbaterii, dublarea valorii timbrelor de mediu prevazute in ordonanta pentru autovehiculele Euro 3 si Euro 4. “Cererea noastra este de a multiplica cu doi valoarea care este propusa acum in lege pentru masinile cu Euro 3 si Euro 4. Proiectul nu respecta aceste principii Euro 3 si Euro 4. Aceste vehicule sunt foarte poluante nu numai din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, ci si pentru celelalte noxe”, a declarat, vineri, Jerome Olive la dezbaterea publica organizata de Ministerul Mediului.

Potrivit directorului general al Dacia Renault, cererea are in vedere si descurajarea importurilor masive de masini second-hand din alte tari ale Europei, care, pe langa faptul ca polueaza mediul, au impact negativ asupra industriei autohtone auto, precizand ca, in acest fel, Romania nu va ajunge cosul de gunoi al Europei , prin importul tuturor autovehiculelor second-hand din Europa.

La aceeasi dezbatere, presedintele Automobil Club Roman (ACR), Constantin Niculescu, a precizat ca, desi organizatia pe care o reprezinta nu este impotriva masurilor de reducere a poluarii, noul proiect de lege duce consumatorul la inca trei ghisee, respectiv la Finante, inmatriculari si RAR, lucru care, in final, va favoriza cresterea coruptiei, pentru ca cetateanul nu va pierde vremea la alte trei ghisee si va prefera sa plateasca pentru a scapa mai repede. Niculescu a reclamat si faptul ca autovehiculele hibride si electrice nu sunt trecute in clar in actuala propunere legislativa, problema care, in opinia lui, trebuie rezolvata.

“Vreau ca statul roman sa ajute mediul de afaceri, dar as vrea ca acest proiect de lege sa impuna taxe si mediului de afaceri, astfel incat consumatorii sa nu fie singurii impozitati”, a mai spus presedintele ACR. Reprezentantii societatii civile au cerut, pe de o parte, cresterea taxelor prevazute prin actualul proiect de act normativ pentru masinile cu Euro 0, Euro 1 si Euro 2, fata de cuantumul celor din 2012, in caz contrar, piata auto din Romania urmand sa devina, in opinia lor, o piata de masini poluante, second-hand aduse de romani din celelalte state UE, iar pe de alta parte, scaderea taxelor prevazute pentru autovehiculele cu Euro 3 si Euro 4.

Acestia au aratat ca daca taxele pentru autovehiculele cu Euro 3 si Euro 4 raman la cuantumul prevazut de actualul proiect legislativ, masinile autohtone din perioada 2005- 2007 nu vor mai putea fi vandute, deoarece taxa este prea mare si, adaugata sumei pe care o cere cel care vrea sa vanda masina, duce la un pret foarte mare, impiedicand astfel, vanzarea. Ministrul Rovana Plumb a explicat ca actuala propunere legislativa urmareste, in principal, doua principii, respectiv reducerea emisiilor poluante si innoirea parcului auto. Rovana Plumb a precizat ca plata pentru timbrul de mediu va fi efectuata o singura data pe toata durata de functionare a masinii, indiferent de cate ori aceasta va fi vanduta ulterior. ” Timbrul de mediu se aplica o singura data, nu platesc toti aceia care au platit taxa auto sub diverse forme. Posesorii de autoturisme inmatriculate inainte de 2007 vor plati aceasta taxa numai in situatia in care va exista o tranzactie comerciala”, a explicat ministrul Mediului, care a precizat ca ordonanta privind timbrul de mediu ar urma sa intre in vigoare in maximum o luna de zile.

Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicata sub forma timbrului de mediu, cu o formula de calcul diferita, care conduce la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro.

Citeste si: NOUA TAXA AUTO

Formula de calcul a timbrului de mediu pentru masiniConform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro.Cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi totusi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea ca aceste masini au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.Taxa va ramane la aceleasi cote pentru masini Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, masini hibride si electrice, nu va fi platit nimic.

Propunerea a fost prezentata Guvernului de catre ministrul Mediului, Rovana Plumb, in sedinta din 16 ianuarie a Guvernului.in 11 ianuarie, Confederatia Nationala Rutiera (CNR) a solicitat Ministerului Mediului, printr-o adresa oficiala, organizarea unei dezbateri privind introducerea timbrului de mediu, la care sa participe specialisti ai ministerului si ai confederatiei, mentionand ca acest lucru nu s-a intamplat in ultimii patru ani.Organizatia mai atragea atentia ca pentru autovehiculele comerciale nu a existat nici o formula de incurajare a reinnoirii parcului coroborat Programului Rabla.CNR considera totodata ca, pentru ca timbrul de mediu sa poata fi aplicat autovehiculelor comerciale, Guvernul trebuie, inainte de toate, sa aplice returnarea accizei din carburanti conform modelului european practicat in Belgia, Franta, Spania, Italia, Slovenia si Ungaria.

Referitor la solicitarile de restituire a taxei auto, ministrul Mediului estimeaza ca anul acesta vor fi platiti aproximativ 350 de milioane de lei, pe rolul instantelor fiind 80.000 de solicitari de aceasta natura. Rovana Plumb a mai spus, in acelasi context, ca restituirile ar urma sa se faca in ordinea cronologica a hotararilor judecatoresti cu acest obiect.Incepand cu 24 ianuarie 2013, proiectul actului normativ privind timbrul de mediu este supus dezbaterii publice si poate fi consultat pe pagina de internet a Ministerului Mediului si Schimbarilor climatice, la adresa: http://www.mmediu.ro/beta/anunturi-consultari-publice/ministerul-mediului-si-schimbarilor-climatice-supune-dezbaterii-publice-draftul-proiectului-de-ordonanta-pentru-modificarea-si-completarea-legii-nr-92012-privind-taxa-pentru-emisiile-poluante-proven/.