TAXA AUTO 2013 VS TIMBRUL DE MEDIU. Ce spune ministrul Mediului

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a vorbit, intr-un interviu acordat AGERPRES, despre viitorul unor programe deja consacrate (‘Casa Verde’ si ‘Rabla’), despre noutatea privind Timbrul de mediu, despre alocarea bugetara din acest an pentru ministerul pe care il conduce, dar si despre rolul extrem de important pe care il are eco-educatia in promovarea unui mod de viata cat mai sanatos.

Vezi aici calculatorul pentru Taxa Auto

AGERPRES: Incepeti anul 2013 cu o serie de planuri si responsabilitati. Care sunt, in viziunea dumneavoastra cele mai importante puncte de pe agenda de lucru?

Rovana Plumb: Cea mai mare prioritate a mea la Ministerul Mediului este aceea de a pune banii europeni la lucru. De aceea, programele noastre nu se bazeaza, in primul rand pe banii primiti prin bugetul de stat, ci mai ales pe fondurile atrase prin POS Mediu, care trebuie sa ajunga la comunitati, in proiectele atat de necesare acestora. Dintre ele, ma gandesc in primul rand la cele 44 de contracte ce vizeaza lucrari de constructie a infrastructurii de apa si canal, in toate judetele tarii. In paralel, se deruleaza si 22 de contracte vizand infrastructura de colectare si gestionare a deseurilor, o alta prioritate absoluta a ministerului.

AGERPRES: Un alt deziderat in acest an este reprezentat de noua forma a atat de controversatei taxe auto. Concret, cum se va schimba modalitatea de calcul a taxei?

Rovana Plumb: Timbrul de mediu repara formulele gresite ale taxelor auto din ultimii ani, este prima formula ce vizeaza in mod real poluarea si se adapteaza la realitatea din Romania. Prin noul timbru de mediu, se impune mult mai clar principiul ‘poluatorul plateste’. Se taxeaza mai ales emisiile generate de masina. Pana acum, in formula de calcul domina capacitatea cilindrica, dar aceasta este oricum taxata deja prin impozitul local. Noul timbru de mediu va fi o taxa de mediu mult mai autentica, pentru ca se calculeaza, in principal, in functie de emisia de CO2 (luate in calcul in intregime pentru timbru, fata de 30% in legea in vigoare), inscrisa in cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare. Pe scurt, noul timbru mentine cote similare celor din prezent pentru masinile cu tehnologie Euro 5 (in multe cazuri cotele scad, iar in unele cazuri cresc), si mareste cotele pentru masinile cu tehnologii Euro 4 si Euro 3. Pentru masinile cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 si non-Euro), pentru ca vorbim de masini mai vechi, cu durata mult mai mica de functionare, timbrul de mediu va scadea. Aici este o diferenta importanta fata de taxa actuala, care nu includea scaderi importante la acest capitol si se ajungea ca, pentru masini foarte vechi, sa fie virtual imposibila vanzarea din cauza valorilor foarte mari ale taxei. As vrea sa mai spun inca o data: Romania nu va fi invadata de masini second hand foarte vechi (non-Euro), din simplul motiv ca acestea reprezinta un procent foarte mic in totalul importurilor de autoturisme second hand din Romania! Adevaratul pericol de poluare este reprezentat de masinile Euro 3 si Euro 4, care vor fi in circulatie mai mult timp, si care vor fi taxate mai mult. Pentru masinile cu tehnologie Euro 6, precum si pentru masinile hibride si electrice, Timbrul este zero! Deci, statul roman ofera acest stimulent celor care doresc achizitionarea de astfel de masini. Ne-am inspirat din modele functionale in spatiul comunitar, dar am luat in calcul conditiile specifice Romaniei – puterea de cumparare si nivelul de trai, in primul rand. Timbrul de mediu este in linie cu reglementarile europene, adaptat realitatii romanesti si tine cont de toate fatetele acesteia.

AGERPRES: In plan extern, la nivelul Comisiei Europene, care mai sunt infringement-urile pe care Romania trebuie sa le rezolve in acest an? Ne mai putem astepta la mustrari din partea forului european pe alte teme legate de mediu, in 2013?

Rovana Plumb: De la preluarea mandatului, din mai 2012 si pana in prezent, am reusit rezolvarea a 14 din cele 15 infringementuri preluate de la guvernarea PDL. in aceasta perioada, am construit o relatie foarte buna cu Comisia Europeana si comisarii de resort sau cei cu care colaboram frecvent, astfel incat comunicam foarte bine. Chiar daca pot aparea anumite intarzieri birocratice ori neclaritati, ele sunt solutionate foarte simplu, datorita acestui dialog foarte bun. Proba relatiei noastre excelente cu Comisia au fost progresele foarte mari in absorbtia de fonduri pe POS Mediu.

AGERPRES: Vorbeati la un moment dat despre necesitatea unei schimbari in ceea ce priveste modul de derulare al Programului ‘Rabla’. La ce noutati v-ati gandit si cand preconizati reinceperea unei noi etape?

Rovana Plumb: Ne dorim ca Programul ‘Rabla’ sa continue si in anul 2013. in ceea ce priveste desfasurarea programului, vrem sa-l eficientizam si sa identificam solutii mult mai bune pentru proprietarii de masini vechi. Desigur, forma finala a programului va fi stabilita doar dupa aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli, pentru anul 2013, al Administratiei Fondului pentru Mediu. Voi prezenta viziunea integrata asupra proiectului atunci cand aceasta va fi evaluata din toate punctele de vedere.

AGERPRES: Cat priveste ‘Casa verde’, dupa un an 2012 de ‘stand-by’ si doar cu o alocare financiara in vederea platii unor contracte mai vechi, ce pregateste Ministerul Mediului pentru 2013 pe acest segment?

Rovana Plumb: Programul ‘Casa Verde’ nu numai ca este benefic mediului, dar este si unul dintre cele mai populare programe desfasurate de Administratia Fondului pentru Mediu. Drept urmare, ne dorim lansarea unor noi sesiuni, insa o decizie clara va fi luata in perioada urmatoare. La ora actuala, exista in analiza peste 10.000 de dosare depuse in anul 2011, continuandu-se in acelasi timp plata proiectelor deja implementate.