TAXA DE POLUARE AUTO va fi restituita, cu DOBANDA, pe o perioada de 5 ani

Conform unui ordin recent publicat in Monitorul Oficial, contribuabilii care au obtinut, in baza unei hotarari judecatoresti executorii, dreptul la RESTITUIREA SUMELOR reprezentand TAXA DE POLUARE pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule vor putea sa-si recupereze banii intr-un interval de 5 ani, esalonat in cuantum de 20% pe an. Mai mult, in acest interval de timp cetatenii vor beneficia si de o DOBANDA, informeaza Realitatea.net.

“Conform Deciziei nr. 14 din 22 iunie 2015 pronuntate in dosarul nr. 9/ 2015, Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit ca dobanda care se acorda pentru sumele incasate cu titlu de taxa de prima inmatriculare, taxa pe poluare si taxa pentru emisii poluante, restituite prin hotarari judecatoresti, este dobanda fiscala prevazuta de dispozitiile art. 124 alin. (1) si alin. (2) din Codul de procedura fiscala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu dispozitiile art. 120 alin. (7) din acelasi act normativ”, arata un comunicat al ICCJ.

La finele anului 2014, Guvernul stabilise modalitatea prin care va fi restituita taxa de poluare. Astfel, sumele care trebuie restituite de stat, conform hotararilor judecatoresti, reprezentand taxa auto, dobanda aferenta, cheltuielile de judecata si alte sume, devenite executorii pana la 31 decembrie 2015, vor fi platite doar intr-un interval de cinci ani, cu plata anuala a numai 20% din valoare.

Insa, si aceasta Ordonata a Guvernului a fost cotestanta in instanta, ca si taxa de poluare. Justitia a fost si de partea aceasta de partea romanilor care au castigat in instanta dreptul de a primi si PENALITATI PENTRU TAXA DE POLUARE PLATITA. 

In aprilie, Curtea de Justitie a UE i-a dat dreptate unui roman, care acum are de recuperat de la stat o dobanda de circa 9.500 de lei, pentru o taxa de 6.700 de lei.

Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa de Guvern in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte. In ianuarie 2012 a intrat in vigoare o noua taxa auto, inlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop sa faca taxa pe poluare conforma cu Articolul 110 din TFUE.

Dupa aceea, in ianuarie 2012, Guvernul a instituit o noua taxa auto. Aceasta contravine insa Articolului 110 al Tratatului de Functionare al Uniunii Europene, a stabilit Curtea de Justitie a UE, la intrebarile preliminare a doua instante romanesti.

De la 15 martie 2013, Guvernul a inlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formula de calcul a condus la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro, pe principiul ca masinile vechi au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

Timbrul de mediu se plateste o singura data la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atat in cazul masinilor noi, cat si al celor second hand, pentru care nu a fost platita fosta taxa auto.