Telefonul Copilului a inregistrat in 2013 pana la sapte cazuri de abuz asupra micutilor pe zi

Aproape jumatate dintre cazurile semnalate anul trecut la Telefonul Copilului, care au necesitat interventia autoritatilor, au vizat abuzul asupra copilului, in fiecare zi fiind inregistrate pana la sapte astfel de cazuri, a declarat luni, pentru Mediafax, directorul asociatiei, Catalina Florea.

La Telefonul Copilului – 116111, in anul 2013 au fost inregistrate 106.885 de apeluri, iar 5.039 dintre cazuri au necesitat, pe langa consilierea si monitorizarea continua a specialistilor asociatiei, si interventia institutiilor abilitate, acest numar fiind cu 18,56 la suta mai mare decat in 2012.

De asemenea, 48,28 la suta din numarul total al cazurilor inregistrate, in care a fost nevoie de interventia autoritatilor, adica 2.433 de cazuri, au fost de abuz asupra copilului si violenta in familie.

Printre cele mai grave forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizica (35,80 la suta), neglijarea (33,61 la suta) si abuzul emotional (12,39 la suta). “In anul, la 116111 au fost inregistrate pana la sapte cazuri de abuz asupra copilului pe zi”, a declarat directorul executiv de la Asociatia Telefonul Copilului, Catalina Florea.

Din statisticile asociatiei mai rezulta ca 73,68 la suta dintre cazurile de abuz au loc in familia naturala sau in familia extinsa, iar dintre abuzatori, pe primele locuri sunt mama (27,09 la suta), ambii parinti (22,40 la suta) si tata (19,41 la suta).

Asociatia Telefonul Copilului a inregistrat si o crestere a numarului de abuzuri sexuale semnalate. Numarul cazurilor de abuz sexual asupra copilului, exploatare prin munca, cersetorie si trafic de minori a fost anul trecut cu 12,85 la suta mai mare fata de 2012, fiind inregistrate 325 de astfel de situatii.
“79 la suta dintre cazurile de abuz sexual au fost raportate de fete sau femei, iar in majoritatea cazurilor, agresorii erau persoane cunoscute copiilor victime. In 65,05 la suta dintre cazuri, victime au fost fete cu varste cuprinse intre 10 si 12 ani (17,95 la suta), 13-15 ani (27,00 la suta), 16-17 ani (11,96 la suta)”, a mai spus Catalina Florea.

Principalele probleme semnalate in 2013 de copii la numarul 116111 sunt de ordin psihologic: nevoia de comunicare, neintelegerile cu parintii sau relatia deficitara copil – parinti (76,12 la suta din numarul total al apelurilor).

“Depresia, tulburarile de comportament, gandurile suicidale, automutilarea reprezinta 23,88 la suta din numarul apelurilor copiilor. Principalele cauze identificate pe parcursul consilierii au fost: lipsa parintilor (plecati in strainatate), neintelegeri cu parintii, abuzul fizic si neglijarea in familie, decesul parintilor, probleme sentimentale si, nu in ultimul rand «bullying-ul», fenomen existent atat in mediul scolar, cat si in mediul online”, a explicat Catalina Florea.

Din datele centralizate de Asociatia Telefonul Copilului, dependenta digitala este, de asemenea, un fenomen in crestere in randul copiilor, reprezentand 9,51 la suta din numarul total al apelurilor copiilor, tulburarile de comportament avand drept cauza si dependenta de dispozitive digitale (smartphone, iPad, jocuri virtuale).

Specialistii Asociatiei Telefonul Copilului au stabilit, la inceputul apelului, starea emotionala a copiilor care i-au contactat. Dintre acestia, 25,05 la suta erau tristi sau se simteau singuri, 14, 85 la suta reclamau frica sau anxietate, 13,42 la suta apasare, 8,63 la suta surprindere si speranta, 6,57 la suta frustrare si depresie.

“Tristetea si singuratatea au fost identificate la copiii care au apelat 116111 din nevoia de comunicare, in timp ce frustrarea si depresia s-au manifestat la copiii care nu aveau o relatie buna cu parintii, iar frica s-a manifestat in cazurile de abuz si violenta domestica. Surprinderea si speranta au fost identificate la copiii ai caror parinti sunt plecati in strainatate si care au gasit la celalalt capat al firului confortul emotional”, a explicat directorul executiv al asociatiei care gestioneaza numarul 116111.

In 15,90 la suta dintre cazurile semnalate, parintii au solicitat consiliere juridica pentru incredintarea copilului, alocatii si indemnizatii, pensia alimentara, mentinerea legaturilor personale, dreptul la vizita al parintelui care nu a obtinut incredintarea copilului, ordonanta presedintiala, parasirea tarii cu un minor, inregistrarea tardiva a nasterii, precum si drepturile copilului.

Cele mai multe situatii semnalate sunt din mediul rural, majoritatea din Muntenia (23,26 la suta), urmata de Moldova (16,95 la suta), Bucuresti (15,26 la suta), Transilvania (11,27 la suta), Oltenia (10,50 la suta), Dobrogea (5,16 la suta) si Banat (3,73 la suta). in 13,87 la suta dintre situatiile semnalate, cei care au sunat la Telefonul Copilului nu au dorit sa spuna in ce regiune locuiesc.

In ceea ce priveste repartizarea pe judete, cele mai multe cazuri au fost inregistrate din Constanta, Buzau, Iasi, Teleorman, Olt, Neamt, Ilfov, Prahova, precum si din Bucuresti – Sectorul 5, iar cele mai putine, din Salaj, Harghita, Covasna, Satu Mare, Bihor si Bistrita-Nasaud.