TITULARIZARE 2013: SUBIECTE MATEMATICA TITULARIZARE 2013

TITULARIZARE_2013

SUBIECTE TITULARIZARE 2013: Peste 36.500 de candidati au sustinut, marti, examenul de TITULARIZARE 2013, in cele 97 de centre de examen din intreaga tara. Subiectele si baremele de corectare au fost publicate pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale (MEN) subiecte.edu.ro. Proba scrisa la Matematica s-a desfasurat pe parcursul a 4 ore.

TITULARIZARE 2013: Ministerul Educatiei a publicat pe site subiectele si baremele la toate materiile la care candidatii au sustinut astazi proba scrisa la concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar.

SUBIECTE TITULARIZARE 2013: La proba scrisa la Matematica a fost extrasa VARIANTA 2. Toate subiectele au fost obligatorii, acordandu-se 10 puncte din oficiu. Timpul de lucru efectiv este de 4 ore.  Pentru SUBIECTUL I s-au acordat 45 de puncte si a facut parte din programa scolara de matematica pentru clasa a IX-a.

VALORI SI ATITUDINI 
o Dezvoltarea initiativei, a unei gandiri deschise, creative, a independentei in gandire si in actiune si a disponibilitatii de a aborda sarcini variate
o Manifestarea tenacitatii, a perseverentei, a capacitatii de concentrare si a atentiei distributive
o Dezvoltarea spiritului de observatie
o Dezvoltarea simtului estetic si critic, a capacitatii de a aprecia rigoarea, ordinea si eleganta in arhitectura rezolvarii unei probleme sau a construirii unei teorii
o Formarea obisnuintei de a recurge la concepte si metode matematice in abordarea unor situatii cotidiene sau pentru rezolvarea unor probleme practice
o Formarea motivatiei pentru studierea matematicii ca domeniu relevant pentru viata sociala si profesionala

Competente specifice
1. Recunoasterea corespondentei dintre seturi de date si reprezentari grafice
2. Reprezentarea grafica a unor date diverse in vederea compararii variatiei lor
3. Aplicarea formulelor de calcul si a lecturii grafice pentru rezolvarea de ecuatii, inecuatii si sisteme de ecuatii
4. Exprimarea prin reprezentari grafice a unor conditii algebrice; exprimarea prin conditii algebrice a unor reprezentari grafice
5. Determinarea unor relatii intre conditii algebrice date si graficul functiei de gradul al II-lea
6. Utilizarea monotoniei si a punctelor de extrem in optimizarea rezultatelor unor probleme practice

Continuturi 
Interpretarea geometrica a proprietatilor algebrice ale functiei de gradul al II-lea
• Monotonie; punct de extrem (varful parabolei), interpretare geometrica
• Pozitionarea parabolei fata de axa Ox,  semnul functiei, inecuatii de forma

ax2 + bx + c ≤ 0 (≥ < >) a b c a ℝ, unde a ≠ 0, interpretare geometrica

• Pozitia relativa a unei drepte fata de o parabola: rezolvarea sistemelor de forma rezolvarea sistemelor de forma

{ mx+n=y
   ax la a doua+bx+c=y cu a,b,c, m, n ∈ℝ , interpretare geometrica

(Programa scolara de matematica, OMECI nr. 5099/09.09.2009) 

Prezentati o activitate didactica desfasurata in vederea formarii/dezvoltarii a doua sau a mai multor competente specifice din secventa de mai sus, avand in vedere urmatoarele:
– mentionarea a doua metode de invatare centrate pe elev care pot fi utilizate in cadrul activitatii didactice si argumentarea alegerii acestora din perspectiva adecvarii fiecarei metode la elemente componente ale secventei de mai sus;
– exemplificarea modului in care fiecare dintre metodele de invatare mentionate favorizeaza formarea/dezvoltarea a doua sau a mai multor competente specifice din secventa de mai sus;
– precizarea a doua mijloace de invatamant pe care le puteti utiliza pe parcursul desfasurarii activitatii didactice si motivarea utilitații acestora;
– proiectarea unei secvente dintr-un optional de extindere propus pentru clasa a IX-a, care sa conțina:
mentionarea, in cadrul Argumentului, a doua motive care sustin propunerea acestui optional, elaborarea a doua competente specifice noi (dupa modelul celor din secventa de mai sus si corelate cu acestea), enumerarea a trei continuturi noi (corelate competentelor specifice pe care le-ați propus si care contribuie la formarea acestora) si precizarea a doua recomandari specifice Sugestiilor
metodologice.

Nota. Se puncteaza si corectitudinea stiintifica a informatiei de specialitate utilizate in cadrul prezentarii.

SUBIECTUL al II-lea (45 de puncte)
Urmatoarea secventa face parte din programa scolara de matematica pentru clasa a VII-a.

Competente specifice

1. Recunoasterea si descrierea patrulaterelor in configuratii geometrice date
2. Identificarea patrulaterelor particulare utilizand proprietati precizate
3. Utilizarea proprietatilor calitative si metrice ale patrulaterelor in rezolvarea unor probleme
4. Exprimarea prin reprezentari geometrice a notiunilor legate de patrulatere
5. Alegerea reprezentarilor geometrice adecvate in vederea optimizarii calculelor de lungimi de segmente, de masuri de unghiuri si de arii
6. Interpretarea informatiilor deduse din reprezentari geometrice in corelatie cu anumite situatii practice

Continuturi

Patrulatere 
• Patrulater convex (definitie, desen) 
• Suma masurilor unghiurilor unui patrulater convex 
• Paralelogram; proprietati 
• Paralelograme particulare: dreptunghi, romb si patrat; proprietati 
• Trapez, clasificare; trapez isoscel, proprietati 
• Arii (triunghiuri, patrulatere) 

(Programa scolara de matematica, OMECI nr. 5097/09.09.2009) 

1. Pentru evaluarea a trei dintre competentele specifice, precizate in secventa data a programei scolare de matematica pentru clasa a VII-a, elaborati un item de tip intrebare structurata. in elaborarea itemului se vor avea in vedere urmatoarele aspecte:
– succesiunea cerintelor sa asigure cresterea treptata a gradului de dificultate;
– fiecare cerința sa solicite un raspuns care nu depinde de raspunsul la cerinta precedenta;
– cerintele sa fie in concordanta cu stimulul utilizat. 30 de puncte

Nota. Se puncteaza si elaborarea detaliata a raspunsului asteptat, precum si corectitudinea stiintifica a informatiei de specialitate.

2. Prezentati din punct de vedere teoretic evaluarea finala, ca parte a procesului didactic desfasurat la unitatea de invatare Patrulatere, clasa a VII-a, avand in vedere:
– precizarea unei functii a evaluarii performantei elevilor la finalul unitatii de invatare;
– exemplificarea a doua tipuri de erori de evaluare care pot sa apara la evaluarea finala. 15 puncte