TRAGEDIA din APUSENI: CIAS a prezentat RAPORTUL FINAL: Aeronava s-a confruntat cu un givraj sever la nivelul carburatoarelor. UPDATE

Centrul de Investigatii pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) prezinta, luni, RAPORTUL FINAL asupra TRAGEDIEI AERIENE petrecuta in ianuarie 2014 in Muntii Apuseni, in care si-au pierdut viata pilotul ADRAN IOVAN si studenta la medicina AURA ION.

In continuare va prezentam principalele declaratii ale reprezentantului CIAS:

Aeronava nu a reusit sa atinga nivelul de zbor aprobat.

Comandantul a comunicat probleme de givraj.

Problemele de givraj au fost nu la nivelul structurii ci la nivelul carburatoarelor si motoarelor, ceea ce nu a permis avionului sa atinga altitudinea de 11.000 de picioare.

In momentul in care aeronava s-a deplasat deasupra Carpatilor Meridionali s-a confruntat cu un givraj mediu, astfel incat a facut fata.

Trecerea Carpatilor Meridionali, chiar daca nu s-a respectat altitudinea din manualul de zbor, s-a facut pe deasupra plafonului de nori.

Pe masura ce aeronava s-a apropiat de Muntii Apuseni, plafonul de nori a devenit compact.

Aeronava nu a putut sa mai urce.

Am luat motoarele in cadrul anchetei si le-am testat la fabricant.

Problema a fost givrajul la nivelul carburatoarelor.

Ne confruntam cu o eroare in managementul misiunii.

Daca nu ne-am fi confruntat cu aceasta givrare la nivelul carburatoarelor, nu s-ar fi intamplat acest accident.

Avionul a fost pilotat de copilot.

Aeronava era pregatita pentru zbor IFR – dupa conditii de zbor instrumental.

In planul de zbor era prevazut doar IFR. E o practica normala ca comandantul de zbor sa schimbe regulile de zbor in timpul zborului.

Am facut o serie de teste cu transmitatorul montat pe aceasta aeronava, pe frecventa 406, dupa ce am schimbat antena rupta. Eroarea a fost de 3 km. Pe frecventa de 406, nu a avut puterea sa activeze semnalul prin satelit.

Ruperea antenei s-a produs ca urmare a unei actiuni violente – probabil la primul impact cu copacii. La acel moment transmitatorul nu era activat, trebuie sa exista o anumita forta la impact ca acest transmitator sa intre in actiune.

 Nu am reusit sa gasim bucata rupta din aceasta antena.

Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor.

Se poate concluziona dupa analiza evolutiei adtelor descarcate de pe GPS este ca traiectria finala este traiectoria in care motoarelor s-au oprit.

Echipajul a fost surprins de aparitia brazilor. In acel moment ambii piloti au tras de mansa pentru a evita impactul cu solul, format din padure de brad.

In momentul in care aeronava a intrat in padure, pilotii nu mai aveau controlul asupra avionului.

Oprirea a fost necomandata.

Motoarele s-au oprit din cauza givrajului extrem de sever.

In timpul testelor nu s-au constatat defectiuni tehnice.

In opinia comisiei, din momentul in care aeronava a intrat in plafonul de zbor, dupa ce a depasit aria Sibiu, au ramas fara optiuni, doar zborul catre inainte, si descendent dupa pierderea motoarelor.

Evaluarea eronata a factorilor de risc este datorata lipsei de experienta dar si de antrenament pe aceasta aeronava. Nu ne referim la tehnica de pilotaj, sau cum sunt actionate comenzile de zbor, ci la cum sunt evaluate conditiile de risc.

CIAS a ajuns la concluzia ca trebuie EASA sa ne sprijine astfel incat sa incercam pe viitor sa se previna reapatritia acestui accident.

Vrem sa prevenim o pauza mare de la un zbor la altul.

Au fost apreciati eronat factorii de risc la aceasat misiune.

Credem ca comandantul de echipaj a considerat ca daca a reusit sa treaca Carpatii Meridionali, va reusi in acelasi fel sa treaca Muntii Apuseni. Diferenta esentiala este ca deasupra Meridionalilor, aeronava s-a mentinut deasupra plafonului in timp ce deasupra Apusenilor a fost in plafon.

Aeronava era in afara limitelor de masa si centraj inca de la decolare.

Initial trebuia sa decoleze dimineata, de la 8:00, din cauza conditiilor de la Baneasa, acest lucru nu a fost posibil.

Potrivit diagramei, masa aparatului era la limita. Cand am refacut calculelor, era prea mare.

Conform planului de zbor depus, de 2 ore, si la aterizare masa si centrajul ar fi fost in afara limitelor, ar fi avut inca prea mult combustibil.

Si acest licru a influentat capacitatea de urcare.

Aeronava avea plina de combustibil. Nu consideram ca acest lucru ar fi fost necesar.

Pe noi nu ne intereseaza daca cineva a gresit, nu cautam vinovati. Noi vrem sa realizam recomandari de zbor pentru ca acest lucru sa fie evitat pe viitor.

Comandantul de echipaj era domnul Adrian Iovan. 

“Nu putem sa discutam de o eroare in pilotaj. Ne confruntam cu o eroare in managementul misiunii. Nu este acelasi lucru. Conditiile meteo au favorizat radical”, a afirmat oficialul CIAS care a precizat ca ADRIAN IOVAN nu era pregatit pentru pilotarea aeronavei pentru ca avusese o pauza de 11 luni.

Raportul prezentat luni are 127 de pagini si a fost realizat cu sprijinul statului de fabricatie a aeronavei, Marea Britanie, si a statului de producere a motoarelor, SUA. Implicarea acestora presupune faptul ca se apeleaza la organisme de investigare similare, un reprezentant acreditat participand activ la realizarea raportului.

Directorul general al Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS), Nicolae Stoica, a declarat ca in urma investigatiilor au fost emise recomandari de siguranta care vizeaza Aviatia Civila, AACR, Scoala Superioada de Aviatie, ROMATSA, dar si Ministerul Transporturilor.

Pilotul ADRIAN IOVAN si studenta AURA ION si-au pierdut viata in ACCIDENTUL AVIATIC produs in 20 ianuarie, in MUNTII APUSENI, intr-o zona accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita dintre judetele Cluj si Alba. in accident au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul “Sfanta Maria” si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor. Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.

EPAVA AVIONULUI si victimele au fost gasite de trei localnici, dupa cautari care au durat aproximativ cinci ore si la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici.

Stire in curs de actualizare.

Sursa foto: alba24