Transportatorii au sesizat DNA in legatura cu CRESTEREA PRETURILOR la politele de asigurari RCA

Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), cea mai mare organizatie patronala a transportatorilor, a transmis catre cele mai importante institutii ale statului o scrisoare deschisa prin care semnaleaza “neregulile grave” generate atat de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), cat si de unele societati de asigurari din Romania, potrivit unui comunicat al organizatiei.

Institutiile sesizate de COTAR sunt presedintia, parlamentul, Directia Nationala Anticoruptie, guvernul, Consiliul Concurentei, Ministerul Finante Finantelor publica si Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Mari Contribuabili.

“Consideram ca a venit un moment zero si in piata de asigurari din Romania, care impreuna cu arbitrul pietei, Autoritatea de Supraveghere Financiara, trebuie sa suporte transformari majore. A venit timpul ca acesti actori ai pietei asigurarilor sa-si inteleaga locul si rolul in raport cu consumatorii de produse de asigurari”, a  declarat presedintele COTAR, Vasile Stefanescu.

COTAR reaminteste faptul ca polita de asigurari RCA are caracter obligatoriu si “trebuie tratata strict din perspectiva sociala de protejare a soferului roman, nicidecum sa devina motorul prin care asiguratorii isi asigura profituri consistente”, dupa cum se afirma in comunicat. Astfel, acest produs de asigurari cu caracter obligatoriu are rolul de a completa si sustine alte clase de asigurari mai profitabile, mai spun transportatorii.

COTAR a facut o analiza pentru a identifica sursele folosite ca motivatie pentru cresterea RCA de catre societatile de asigurari. Elementele analizate au condus la identificarea unor “nereguli grave” in modul de functionare a pietei de asigurari si a arbitrului acestei piete.

Analiza arata ca datele oficiale publicate de ASF confirma faptul ca exista o diferenta importanta intre sumele incasate de catre societatile de asigurari pentru produsul obligatoriu RCA si sumele achitate ca  despagubire de catre acestia. “Dar este o situatie care ridica doua intrebari: sunt banii colectati in mod obligatoriu de catre societatile de asigurari cheltuiti in mod corect? Sunt cheltuielile invocate de asiguratorii RCA eligibile si transparente?”, spun cei de la COTAR.

Citeste si: ASF ar putea limita COMISIONUL BROKERILOR la RCA

Totodata, COTAR arata ca UNSAR a invocat pretextul fals al “vanzarii a 30.000 de polite RCA pentru a acoperi prejudiciul unei despagubiri majore“. “Trebuie reamintit ca societatile de asigurari functioneaza pe principiul reasigurarii, ceea ce presupune ca despagubirile acordate sunt suportate in solidar de catre un reasigurator. Faptul ca o societate de asigurari pretinde ca plateste intregul prejudiciu este o dezinformare folosita pentru a justifica majorarea constanta a pretului politei RCA”, afirma transportatorii.

Conform COTAR, in Romania exista peste 5,9 milioane de autovehicule inmatriculate, iar accidentele soldate cu despagubiri importante reprezinta doar patru-cinci cazuri pe an, ceea ce reprezinta sub 0,0001 la suta din totalul politelor RCA vandute.

In ceea ce priveste pretul corect al RCA, COTAR afirma ca in Romania, pe segmentul RCA functioneaza 11 societati de asigurari, iar costurile de vanzare ale produselor RCA difera cu 400 la suta intre toate aceste companii. “Asadar, care este de fapt pretul corect al politei RCA in conditiile in care dauna medie este aproximativ egala intre acestea, iar cheltuielile administrative nu difera semnificativ de la o societate la alta?:, se intreaba transportatorii.

Citeste si: PROTESTUL impotriva SCUMPIRII politelor RCA s-a incheiat

Analiza celor de COTAR se refera si la “fondul toxic” al normei RCA care intra in vigoare de la 1 Ianuarie 2015. Potrivit COTAR, prin prevederile sale, noua norma RCA ofera ca instrument de despagubire indicatori variabili si indoielnici ai valorii de piata a autovehiculelor la mana a doua din Romania, din mai multe motive. Astfel, ofertele de vanzare intre produse similare difera cu peste 30 la suta, peste 70 la suta dintre autovehiculele tranzactionate din Romania au kilometrajul falsificat, nu exista un istoric al daunelor (masini care au fost avariate de mai multe ori grav sunt repuse in circulatie fara o verificare tehnica riguroasa), iar pretul de revanzare poate fi semnificativ alterat, pretul difera in functie de puterea de cumparare a zonei de raportare si Pretul difera in functie de nevoia de bani a vanzatorului etc.

“Asiguratorul poate uza de orice valoare identificata si poate deveni «judecator» al valorii de despagubire ce va fi acordata pagubitului RCA. Aceste valori de despagubire sunt mai mici cu 30- 50 la suta fata de actualul sistem de calcul matematic prin aplicarea coeficientilor de uzura”, afirma cei de la COTAR.

Acestia mai spun ca norma RCA plafoneaza costul reparatiilor pentru unitatile reparatoare. “Aceasta situatie incalca prevederile Articolul 81, al.1 TCE care prevede a fi incompatibila «fixarea directa sau indirecta a preturilor de cumparare sau de vanzare sau a altor conditii ale tranzactiilor comerciale»”, potrivit COTAR.

Analiza a mai evidentiat faptul ca actuala legislatie in domeniul asigurarilor favorizeaza exclusiv societatile de asigurari. “Polita RCA este emisa de asiguratorii RCA pentru o perioada de minimum sase luni, indiferent de nevoile reale de asigurare ale proprietarului de autovehicule”, spun transportatorii.

In plus, COTAR considera ca Legea 400/2014 privind constituirea si functionarea expertilor si evaluatorilor tehnici din Romania (CEETAR) este o necesitate urgenta in actualul context de plata a despagubirilor de catre societatile de asigurari. COTAR semnaleaza ca o buna parte a actualilor inspectori de daune nu au studiile tehnice in domeniul auto, nu au experienta tehnica in domeniul reparatiilor auto, nu urmeaza cursuri periodice de reimprospatare a cunostiintelor tehnice pentru a fi la curent cu noile tehnologii aparute in domeniul auto si sunt bonusati la salariu proportional cu sumele salvate la plata sau penalizati de catre angajatori, daca depasesc o anumita valoare medie a daunei stabilita de conducerea societatii.

“Asteptam masurile concrete de corectare ale acestor grave probleme din partea autoritatilor romane pana in data de 31 ianuarie 2015. In situatia in care acestea vor intarzia sa apara, urmeaza sa anuntam data unui nou protest general al tuturor transportatorilor membri COTAR, la care presupunem ca vor adera toate patronatele din transport precum si cetatenii platitori ar acestor taxe, protest ce il vom declansa dupa data de 1 februarie 2015”, a mai spus Stefanescu.

Sursa foto: ziuacargo.ro