ULTIMA LOVITURA a lui PONTA. Se anunta DEZASTRUL

Victor Ponta, despre noul Cod Fiscal: Vor decide autoritatile locale asupra scaderii sau majorarii taxelor

Renuntarea la 40% din calea ferata tamponeaza producatorii de marfuri. In timp ce statele din vestul Europei muta transportul de marfa de pe rutier pe feroviar, Romania vrea sa inchida aproape jumatate din calea ferata, scrie Capital in pagina electronica.

Sursa citata propune un exercitiu simplu de imaginatie: luam toata marfa dintr-un tren de marfa si o incarcam in camioane. Care este efectul? Ei bine, o poluare de cateva ori mai mare decat in cazul transportului pe calea ferata. De altfel, tocmai acesta este riscul major daca Master Planul General de Transport va primi, anul viitor, toate avizele necesare, sub forma pe care o are acum. si unul dintre semnalele de alarma trase de specialisti. Iar implicatiile nu se opresc aici: pe partea de calatori, zeci de localitati din mediul rural urmând sa fie izolate de restul tarii. Totul porneste de la „ideea ca 40% din reteaua de cale ferata ar putea fi redusa“, subiect intens dezbatut anul acesta.

Luna trecuta, Ministerul Transporturilor a lansat Master Planul in dezbatere publica. Forma finala urmeaza sa fie aprobata de Bruxelles. „Vor fi necesare avize din partea Comisiei Europene, sa se armonizeze cu politicile europene, nu doar avizul de mediu“, spune stefan Roseanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles. Potrivit unor surse din industria feroviara, Comisia Europeana nu ar fi de acord cu astfel de policiti, in contextul in care toate tarile investesc in practici pentru stoparea poluarii.

Citeste si: PONTA E DARAMAT. INCA O LOVITURA, LA 24 DE ORE DUPA CE A PIERDUT ALEGERILE

„In Master Plan exista o informatie falsa care spune ca liniile secundare (n.r. – 40% din reteaua totala) inseamna doar 1% din trafic. In realitate aceste linii acopera 15-20% din traficul national. Practic, nu s-a luat in calcul traficul generat de operatorii privati de calatori si de cei de marfa“, explica Roseanu, citat de Capital.

O scurta privire asupra traficului de marfa duce volumul inregistrat doar de CFR Marfa la peste 13 milioane de tone in primul semestru al acestui an, din care aproape 9 milioane au fost transportate pe liniile secundare. si, dupa cum spunea Roseanu, la acest volum se adauga cel inregistrat de operatorii privati. Grosso modo, in procente, aproape 70% din totalul traficului de marfa pe calea ferata se realizeaza pe liniile secundare.

„Pe linia Titu-Târgoviste-Pietrosita, unde opereaza Unifertrans, in statia Fieni, avem o fabrica de ciment Lafarge. De asemenea, pe linia Bacau-Piatra Neamt-Bicaz avem o alta fabrica Lafarge, care transporta 95% din marfuri pe calea ferata“, ofera un detaliu Iulian Mantescu, preşedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, in cadrul unei conferinte de presa sustinute la sediul CNS „Cartel Alfa“. Cu alte cuvinte, cei doi, transportatorul si producatorul, au de suferit in egala masura. Iar exemplele pot continua, la capitolul linii secundare fiind punctate si: Medgidia – Tulcea, Faurei – Tecuci, Rosiori – Alexandria – Zimnicea, Ploiesti Vest – Târgoviste Nord. De celalata parte, exista riscul ca foarte multi oameni sa ramâna fara singurul mijloc de transport disponibil, fara a lua in calcul disponibilizarile din sectorul feroviar. Ce ar trebui facut? in primul rând, puncteaza Roseanu, ar trebui dezvoltate programele de modernizare pe anumite linii, astfel incât sa se poata circula cu 160 km la ora. insa, pentru acest lucru sunt necesare investitii majore, de câteva sute de milioane de euro, anual.

Citeste si: VICTOR PONTA, facut PRAF la Antena 3 dupa ce si-a recunoscut infrangerea: Cum dle Ponta, dvs ati pierdut si nu stiti cu cat?

Reprezentantii din industria feroviara spun ca, desi in document sunt date exemplele unor tari europene care au ajustat dimensiunea retelei feroviare, totusi in cazul României nu poate fi vorba de asa ceva.

In Master Plan exista o informatie falsa care spune ca liniile inseamna doar 1% din trafic. in realitate, aceste linii inseamna 15%-20% din traficul national. Practic, nu s-a luat in calcul traficul generat de operatorii privati de calatori si de cei de marfa.

Stefan Roseanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles

Citeste si: PONTA: PSD trebuie sa aiba decenta sa taca din gura o perioada. Vreau sa salvez onoarea Ministerului de Externe