Viziunea Grupului PPE din Parlamentul European asupra razboiului hibrid (II)

 CUM RASPUNDEM? Trebuie sa recunoastem ca exista o amenintare. In ciuda refuzului dorit, aceste amenintari sunt totusi reale si vin, in forme diferite, dinspre Rusia lui Putin si dinspre DAESH.

DAESH

DAESH este angajat intr-un razboi conventional in Siria si Irak, care atrage din ce in ce mai mult puteri regionale, cum ar fi Iranul, si puterile globale, precum SUA si Rusia. DAESH nu are nici resursele, nici forta de foc sa ridice o provocare directa in SUA. In schimb, adopta tactici neconventionale. Organizatia terorista duce un razboi de propaganda deosebit de agresiv pe internet, publicand imagini ingrozitoare cu decapitari si distrugeri ale artefactelor istorice, astfel incat sa apara puternica si “la putere”. Aceasta impresie de putere se adreseaza tinerilor musulmani nemultumiti din Europa, care pot fi astfel radicalizati si recrutati in a comite acte de terorism. Aceste acte sunt aleatorii deoarece sunt menite sa insufle in randul cetatenilor o teama de tipul “as fi putut fi eu” si sa submineze increderea in capacitatea autoritatilor de a proteja populatia.

Cum raspunde Europa la aceasta amenintare va avea un impact semnificativ asupra capacitatii noastre de a combate DAESH in Orientul Mijlociu. In mod evident, serviciile de securitate trebuie sa faca tot ce se poate si chiar si mai mult pentru a preveni atentatele, iar societatea poate si ar trebui sa faca mai mult pentru a preveni radicalizarea tinerilor nemultumiti. Dar, in acelasi timp, va fi la fel de important ca oamenii sa se ridice impotriva teroristilor pentru a nu le permite sa ne conduca prin frica.

Rusia

Riscul rusesc este mai putin evident, dar nu mai putin adevarat. Rusia s-a concentrat din ce in ce mai agresiv in a-si reface si mentine influenta asupra vecinilor sai imediati, fostele state sovietice. In Georgia si in Ucraina, aceste incercari au implicat actiuni militare directe si folosirea luptatorilor neregulati locali.

UE considera ca statele independente care au iesit din fosta Uniune Sovietica ar trebui sa aiba dreptul de a-si decide propria soarta. Regimul din ce in ce mai autoritar al Kremlinului nu este de acord si il considera o lupta pentru influenta intre UE si Rusia. Este o lupta care probabil nu va aduce in prim-plan rusi care sa comita acte teroriste in UE. Exista o grija speciala in a evita orice act agresiv care poate fi atribuit in mod direct Rusiei si au fost foarte atenti in a se mentine sub limita nivelului de agresiune necesar invocarii strategiei de aparare colectiva al articolului 5 al NATO.

Cu toate acestea, rusii se angajeaza, fara indoiala, in activitati de propaganda care urmaresc sa submineze credibilitatea UE si, astfel, capacitatea noastra de a ne opune Rusiei in politicile sale agresive. Un exemplu il reprezinta o organizatie a statului rus care perie internetul in incercarea de a suprima orice critica adusa regimului lui Putin si de a imprastia materiale care sa puna alte tari intr-o lumina defavorabila.

In acelasi timp, Rusia lucreaza cu si prin intermediul minoritatilor ruse din statele membre din est, incercand sa radicalizeze opozitia fata de guvernele nationale, slabind aceste tari si sporind posibilitatea de insurectie. Acelasi rationament pare sa se afle in spatele sprijinului Rusiei pentru Brexit. „The Independent” observa ca “de la tweet-urile Ambasadei Rusiei la agenda editoriala a Russia Today, Kremlinul promoveaza votul „DA” la Brexit”. Daca aceasta este promovata de instrumentele mediatice ale Rusiei, ar fi surprinzator daca Rusia nu ar incerca in mod activ sa obtina rezultatul pe care il doreste. Putem doar sa ne imaginam activitatile de care sunt capabili dincolo de ceea ce putem vedea public.

RASPUNSUL UE

Nu exista o strategie comuna a UE pentru a face fata acestor amenintari, iar Centrul pentru Politici de Securitate de la Geneva a declarat ca “tarile mai mici nu dispun adesea agenda politica si de instrumentarul extins de colectare a informatiilor pentru a obtine o lista cu obiectivele potentiale si capacitatea de a utiliza in mod flexibil o gama larga de instrumente de lupta hibride pentru operatiuni de succes. “Daca statele membre individuale nu se pot proteja de hibridul razboi, atunci UE se va confrunta cu o amenintare foarte reala.

La 6 aprilie 2016, Comisia Europeana a lansat un document catre Parlamentul European si Consiliu intitulata “Un cadru comun pentru combaterea amenintarilor hibride: un raspuns european”. In cadrul documentului, Comisia propune formularea unui raspuns coordonat la amenintarile hibride la nivelul UE prin utilizarea politicilor si instrumentelor UE. Aceasta ar include:

1.        Crearea unei Celule hibride de fuziune a UE in cadrul INTCEN (Intelligence and Situation Centre), pentru a primi si a analiza informatiile privind amenintarile mentionate. Acestea vor avea puncte de contact nationale in statele membre pentru a sprijini comunicarea.

2.        Oferind statelor membre propuneri asupra modalitatilor in care se pot apara de amenintarile hibride pentru a-si proteja infrastructura, sanatatea publica si securitatea alimentara, retelele de transport, aprovizionarea cu energie, spatiul cibernetic, industria, sistemele financiare si tehnicile de prevenire a radicalizarii.

3.        Cresterea comunicarii si a cooperarii cu tari terte (tari din afara UE) pentru a ramane atenti la miscarile teroriste.

4.        Implementarea unei Analize de Risc hibrid, a unui Protocol Operational Comun si Exercitii Regulate pentru prevenirea si apararea impotriva amenintarilor hibride.

5.        Cresterea cooperarii cu NATO pe tema amenintarilor si conflictelor hibride pentru a proteja valorile occidentale si modul de viata.

Punerea in aplicare a Regulamentului privind Registrul cu Numele Pasagerilor (PNR) ar trebui sa ofere un alt instrument necesar acestui pachet special.

“FORTUNE FAVORES PREPARAT”

Nimeni nu ar trebui sa aiba nicio iluzie, dar amenintarea reprezentata de razboiul hibrid este reala. Indiferent daca este vorba despre acte de terorism facute in numele islamului sau de propaganda mai perfida si interferenta politica a Kremlinului, acesta reprezinta un pericol real pentru securitatea si stabilitatea Europei. Nimeni nu ar trebui sa aiba nicio iluzie ca masurile de mai sus vor elimina amenintarea. Dar acestea reprezinta un pas important in recunoasterea faptului ca amenintarea hibrida este acolo si o declaratie pozitiva in sensul ca impreuna suntem mai puternici in combaterea acesteia.

Sursa foto: mondonews