Ministerul Afacerilor Externe a anuntat miercuri ca a demarat atat procedurile de organizare a alegerilor europarlamentare din 7 iunie, cat si o campanie de informare a cetatenilor romani din afara granitelor privind modul in care isi pot exercita dreptul la vot in cadrul acestui scrutin.Campania de informare se deruleaza atat de la nivelul Centralei MAE, prin presa si online, cat si prin intermediul misiunilor diplomatice si al structurilor asociative romanesti din strainatate, pentru a asigura o diseminare cat mai larga a informatiei. Totodata, pe site-ul ministerului a fost creata sectiune dedicata acestui scrutin si denumita Alegeri europarlamentare 2009 , care poate fi accesata prin link-ul http://www.mae.ro/index.phpunde=doc amp;id=38838 . Alegatorii din strainatate pot gasi, in cadrul sectiunii, informatii referitoare la atributiile MAE in cadrul alegerilor, legislatia aferenta alegerilor pentru Parlamentul European si alte elemente utile pentru orice alegator din strainatate. De asemenea, poate fi gasita procedura de acreditare a mass-media si a observatorilor externi. MAE precizeaza ca pagina va fi actualizata progresiv pe masura ce vor fi disponibile informatii noi. In acest context, MAE recomanda cetatenilor romani sa se informeze din timp asupra procedurii de vot, pentru a-si putea exercita acest drept in bune conditii la scrutinul din 7 iunie 2009. Ministerul de Externe va organiza pentru romanii de peste hotare 184 de sectii de votare in strainatate pentru alegerile din 7 iunie, cu trei sectii mai multe decat la europarlamentarele din 2007, dar cu 37 mai putine decat la alegerile parlamentare din 2008. Sectiile de votare sunt organizate pe langa misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei. Dintre cele 184 de sectii de vot, cele mai multe vor fi organizate in SUA, unde vor exista 20, in timp ce in Italia sunt organizate numai 16 si in Spania – noua. Potrivit unor date statistice neoficiale, in Italia ar exista peste 1.100.000 de romani, in Spania in jur de 800.000, iar in SUA un milion. In anii trecuti emigrantii romani s-au plans ca erau nevoiti sa parcurga distante imense pentru a putea vota. Astfel, la alegerile din 2004 fusesera organizate142 de sectii de votare in strainatate, la referendumul de la 19 mai 2007 doar 176, la europarlamentarele din 25 noiembrie 2007 – 181, iar la alegerile paralamentare din 30 noiembrie 2008 – 221. Dintre cele 221 de sectii de votare organizate in noiembrie 2008, 19 se regaseau in Italia si 20 in Spania, iar 29 in SUA. La niciun scrutin de pana in prezent nu au votat mai mult de 75.000 de romani din afara granitelor. La alegerile din 30 noiembrie 2008 au votat numai in jur de 24.000 de persoane din strainatate. La alegerile din 7 iunie 2009, cele 16 sectii de votare din Italia sunt repartizate astfel: doua la Roma si cate una la Milano, Torino, Ancona, Genova, Florenta, Treviso, Padova, Trento, Catania, Napoli, Bologna, Trieste, Bari si Undine. Cele noua sectii de votare din Spania vor fi organizate la Madrid, Barcelona, Alcale de Henares, Bilbao, Ciudad Real, Zaragoza, Sevilla, Castellon de la Plana si Almeria. Potrivit legislatiei, poate vota pentru alegerile europarlamentare din 7 iunie orice cetatean roman aflat in strainatate care are domiciliul sau resedinta in strainatate sau care se afla ocazional in strainatate, care a implinit, inclusiv pana in ziua alegerilor, varsta de 18 ani si care nu s-a inscris in listele de vot ale unui stat membru UE altul decat Romania. Asadar, conform legii, la acest scrutin pot vota si turistii, la orice sectie de votare organizata in strainatate. Ei vor fi inscrisi pe liste suplimentare. MAE atentioneaza ca, potrivit legislatiei in vigoare, cetatenii romani care se inscriu pe listele de vot dintr-un alt stat membru nu vor mai avea dreptul sa voteze la alegerile europarlamentare din Romania, ei trebuind sa-si exercite votul la scrutinul organizat de statul pe ale carui liste s-au inregistrat. Actele de identitate pe baza carora se poate vota sunt: cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate ori pasaportul diplomatic, pasaportul diplomatic electronic, pasaportul de serviciu, pasaportul de serviciu electronic, pasaportul simplu, pasaportul simplu electronic, pasaportul simplu temporar. Ministerul de Externe recomanda tuturor cetatenilor romani cu documente romanesti expirate sau lipsa sa se prezinte din timp la sediile reprezentantelor diplomatice, pentru a obtine actele de identitate valabile.