Pe site-ul Ministerului Educatiei au fost publicate mai multe modele de subiecte pentru proba de limba si literatura romana a Bacalaureatului care incepe luni. Proba scrisa are 3 subiecte.
Proba scrisa la Limba si literatura romana reprezinta o proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, cu durata de 180 de minute.
Structura probei scrise la disciplina Limba si literatura romana
Proba scrisa este alcatuita din trei subiecte:
1. Subiectul I are ca suport un text literar studiat/ la prima vedere care apartine unuia dintre genurile: liric, epic, dramatic. Tipuri de itemi: semiobiectivi cu raspuns scurt si cu raspuns elaborat.
2. Subiectul al II-lea, constand in elaborarea unui text argumentativ, are ca suport un text de tip aforistic. Subiectul consta intr-un item subiectiv de tip eseu liber.
3. Subiectul al III-lea, constand in elaborarea unui eseu structurat, vizeaza aspecte de analiza tematica, structurala, stilistica, a operelor studiate ce apartin autorilor canonici/ speciilor literare mentionate in programa de bacalaureat.
Prin sustinerea examenului de bacalaureat la aceasta disciplina, candidatii trebuie sa faca dovada competentelor dobandite in clasele a IX-a – a XII-a, prin raportare la continuturile parcurse, in conformitate cu programa de bacalaureat la disciplina Limba si literatura romana, aprobata prin OMECTS nr. 4800/ 31.VIII.2010:
– Utilizarea adecvata a tehnicilor de redactare si a formelor exprimarii scrise compatibile cu situatia de comunicare in elaborarea unor texte diverse;
– Identificarea particularitatilor si a functiilor stilistice ale limbii in receptarea diferitelor tipuri de mesaje/ texte;
– Identificarea particularitatilor si a functiilor stilistice ale limbii in receptarea diferitelor tipuri de mesaje/ texte;
– Receptarea adecvata a sensului/ sensurilor unui mesaj transmis prin diferite tipuri de mesaje scrise;
– Utilizarea adecvata a achizitiilor lingvistice in producerea si in receptarea diverselor texte scrise, cu explicarea rolului acestora in construirea mesajului;
– Identificarea temei si a modului de reflectare a acesteia in textele studiate sau in texte la prima vedere;
– Identificarea si analiza principalelor componente de structura, de compozitie si de limbaj specifice textelor narative, epice si dramatice;
– Compararea unor viziuni despre lume, despre conditia umana sau despre arta reflectate in texte literare, nonliterare sau in alte arte;
– Interpretarea textelor studiate sau la prima vedere prin prisma propriilor valori si a propriei experiente de lectura;
– Identificarea si explicarea relatiilor dintre opere literare si contextul cultural in care au aparut acestea;
– Construirea unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului cultural romanesc, prin integrarea si relationarea cunostintelor asimilate;
– Identificarea structurilor argumentative in texte literare si nonliterare studiate sau la prima vedere;
– Argumentarea unui punct de vedere privind textele literare si nonliterare studiate sau la prima vedere;
– Compararea si evaluarea unor argumente diferite, pentru formularea unor judecati proprii
Baremul de corectare si de notare aloca un anumit punctaj fiecarui item.
Punctajul final se obtine prin insumarea celor 90 de puncte (30 de puncte pentru fiecare tip de subiect) cu cele 10 puncte din oficiu.
Model de subiect
Se da urmatorul text:
Ea m-a privit tot timpul cu atentie si pe urma mi-a spus ca printul Andrei*, rece si ironic in aparenta, sensibil si chiar sentimental in realitate, seamana cu mine. Apoi:
8213; Scumpul meu mentor (intaia oara imi spunea acest cuvant), printul e gelos pe Anatol? Mata pricepi mai bine lucrurile astea.
8213; Cred ca nu.
8213; Mie mi s-a parut ca-i gelos, cu toate ca n-are motiv. […]
… Seman cu printul Andrei? Nu stiu. Si pentru ce mi-a spus-o? Ca un argument ca sa-mi placa printul, ori ca motiv pentru care printul ii place ei? Oricum, nu-mi convine sa impart simpatiile ei cu nimeni, nici chiar cu un alter ego al meu! Si nici chiar cu mine insumi… Nu vreau sa tina la calitatile mele, ci, fara nici un discernamant, la mine! Te iubesc pentru ca esti bun; Te iubesc fiindca esti inteligent; Te iubesc fiindca esti frumos: Te iubesc fiindca inseamna ca Te este iubit nu pentru el, ci conditionat, din anumite cauze. O iubire provocata de cauze constiente, de calitati pentru care dictionarul are cuvinte, de insusiri externe; o iubire acordata ca un premiu pentru calitati estetice, morale si intelectuale, o iubire pe care o poti justifica nu este iubire. Si apoi bun,inteligent, frumos poate fi si unul si altul, dar Te sunt numai eu… Si, totusi, stiu ca nu vreau nimic de la ea, ca nu urmaresc nimic, ca nu trebuie sa urmaresc. Ca nu se poate…
(Garabet Ibraileanu, Adela)
*Printul Andrei – unul dintre personajele romanului Razboi si pace, scris de Lev Tolstoi
Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte, cu privire la text:
1. Numeste cate un antonim pentru sensul din text al cuvintelor: simpatiile, calitatile. 2 puncte
2. Explica rolul virgulelor in secventa: Si, totusi, stiu ca nu vreau nimic de la ea […]. 2 puncte
3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/ expresie care sa contina verbul a spune. 2 puncte
4. Precizeaza perspectiva narativa in fragmentul citat. 4 puncte
5. Transcrie doua structuri din textul dat, in care sa existe cuvantul „Te” cu valori morfologice diferite. 4 puncte
6. Noteaza, din text, doua cuvinte/ grupuri de cuvinte care reprezinta marci ale subiectivitatii.4 puncte
7. Prezinta rolul interogatiilor retorice in fragmentul dat. 4 puncte
8. Comenteaza, in 6-10 randuri, urmatoarea secventa din textul dat: o iubire acordata ca un premiu pentru calitati estetice, morale si intelectuale, o iubire pe care o poti justifica nu este iubire. 4 puncte
9. Mentioneaza doua trasaturi ale textului epic prezente in fragmentul dat. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de randuri despre iubire, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Nichita Stanescu:
Suntem ceea ce iubim.
Atentie! in elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– sa respecti constructia discursului de tip argumentativ: structurarea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri 6 puncte
– sa ai continutul si structura adecvate argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente 18 puncte
– sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limita de spatiu indicata 6 puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de 2 – 3 pagini, in care sa prezinti viziunea despre lume reflectata intr-una din nuvelele studiate, din creatia lui Mihai Eminescu, Ion Creanga, I.L. Caragiale sau Ioan Slavici.
in elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– evidentierea a doua caracteristici ale nuvelei regasite in textul pentru care ai optat;
– prezentarea, prin referire la nuvela studiata, a trei elemente de structura ale textului
narativ, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume a autorului/ a unuia dintre personaje (de exemplu: actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, constructia subiectului, particularitati ale compozitiei, constructia personajului, modalitati de caracterizare etc.);
– ilustrarea relatiilor dintre doua personaje, prin care se evidentiaza viziunea despre lume in nuvela studiata;
– sustinerea unui punct de vedere personal despre modul in care se reflecta in text viziunea despre lume a autorului/ a unuia dintre personajele pentru care ai optat.
Nota! Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/ reper); pentru
redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuatia
– 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct, incadrarea in limita maxima de spatiu
indicata – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 2 pagini si sa dezvolte subiectul propus.
Proba scrisa la Limba si literatura romana
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
MODEL
• Se puncteaza oricare alte modalitati de rezolvare corecta a cerintelor.
• Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate explicit prin barem. Nu se acorda fractiuni de punct.
• Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota finala se calculeaza prin impartirea punctajului total acordat pentru lucrare la 10.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. cate 1 punct pentru numirea oricaror antonime pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu, simpatiile – antipatiile, calitatile – defectele) 2x1p=2 puncte
2. explicarea rolului virgulelor in secventa data 2 puncte
3. construirea oricarui enunt in care se foloseste locutiunea/ expresia care contine verbul a spune 2 puncte
4. precizarea perspectivei narative in fragmentul citat (perspectiva subiectiva) 4 puncte
5. transcrierea a doua valori morfologice diferite ale cuvantului „Te” (de exemplu, Te iubesc fiindca esti frumos; Te sunt numai eu…) 2x2p=4 puncte
6. cate 2 puncte pentru notarea, din text, a oricaror doua cuvinte/ grupuri de cuvinte care reprezinta marci ale subiectivitatii (de exemplu, nu-mi convine sa impart…; Scumpul meu mentor)
2x2p=4 puncte
7. prezentarea rolului interogatiilor retorice in fragmentul dat 4 puncte
8. – comentarea secventei date (comentare: adecvata si nunatata – 3 p.; partial adecvata 1 p.) 3 puncte
– respectarea limitei de spatiu indicate 1 punct
9. cate 2 puncte pentru mentionarea oricaror doua trasaturi ale textului epic prezente in fragmentul
dat (de exemplu, prezenta personajelor; existenta naratiunii, dialogului sau a monologului ca moduri de expunere) 2x2p=4 puncte
SUBIECTUL al II – lea (30 de puncte)
– constructia discursului de tip argumentativ:
– structurarea ideilor in scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente –
ipoteza, enuntarea si sustinerea argumentelor, concluzia (structurare: adecvata – 3 p./ partial adecvata – 1 p.) 3 puncte
– utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri – de exemplu, verbe de opinie, adverbe/ locutiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivitatii evaluative, conjunctii/ locutiuni conjunctionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi (utilizare adecvata – 3 p./ partial adecvata – 1 p.) 3 puncte
– continutul si structura argumentarii:
– formularea ipotezei 3 puncte
– cate 3 puncte pentru enuntarea oricaror doua argumente [pro si/ sau contra] adecvate ipotezei 2x3p=6 puncte
– cate 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzatoare a fiecaruia dintre argumentele enuntate 2x3p=6 puncte
– formularea unei concluzii pertinente 3 puncte nbsp;
– respectarea normelor limbii literare si a limitei de spatiu indicate:
– registrul stilistic adecvat cerintei 1 punct
– respectarea normelor de exprimare (0-1 greseli din punct de vedere lexical sau morfosintactic – 2 p.;
2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
– respectarea normelor de ortografie si de punctuatie (0-1 greseli din punct de vedere ortografic
si de punctuatie – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
– respectarea limitei de spatiu indicate 1 punct
SUBIECTUL al III – lea (30 de puncte)
Continut – 16 puncte
– cate 2 puncte pentru evidentierea oricaror doua caracteristici ale nuvelei regasite in textul pentru
care candidatul a optat 2x2p=4 puncte
– precizarea viziunii despre lume a autorului/ a unuia dintre personajele nuvelei pentru care
candidatul a optat 1 punct
– cate 1 punct pentru prezentarea oricaror trei elemente ale textului narativ, semnificative pentru
ilustrarea viziunii despre lume a autorului/ a unuia dintre personaje, prin referire la nuvela pentru
care candidatul a optat 3x1p=3 puncte
– ilustrarea relatiilor dintre oricare doua personaje, prin care se evidentiaza viziunea despre lume in
nuvela pentru care candidatul a optat (ilustrare: detaliata si nuantata: 4 p.; schematica, fara
evidentierea viziunii despre lume – 1 p.) 4 puncte
– formularea unui punct de vedere personal in concordanta cu cerinta 2 puncte
– sustinerea punctului de vedere formulat 2 puncte
Redactare – 14 puncte
– organizarea ideilor in scris (text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente –
introducere, cuprins si incheiere, iar constructia paragrafelor subliniaza ideile; succesiunea logica a
ideilor – 3 p.; partile componente ale textului pot fi recunoscute, dar nu exista echilibru intre ele, iar
ideile sunt, in general, evidentiate prin paragrafe – 2 p.; plan vag de structurare a textului, iar trecerea de la o idee la alta nu este evidentiata – 1 p.) 3 puncte
– abilitati de analiza si de argumentare (relatia adecvata idee-argument, utilizarea de argumente convingatoare, formularea de judecati de valoare – 3 p.; analizarea ideilor prezentate cu unele elemente de interpretare – 2 p.; afirmatii nesustinute prin argumente, prezentarea de idei irelevante, schematism – 1 p.) 3 puncte
– utilizarea limbii literare (stil si vocabular adecvate continutului eseului, claritate a enuntului,
varietate a lexicului, sintaxa adecvata – 2 p.; vocabular restrans, monoton – 1 p.) 2 puncte
– ortografia (0-1 erori – 2 p.; 2 erori – 1 p.; 3 sau mai multe erori – 0 p.); 2 puncte
– punctuatia (0-1 erori – 2 p.; 2 erori 1 p.; 3 sau mai multe erori – 0 p.); 2 puncte
– asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea 1 punct
– incadrarea in limita maxima de spatiu indicata 1 punct.