Elevii au avut de rezolvat, luni, la proba de limba si literatura romana a examenului de bacalaureat, subiecte vizand opere ale scriitorilor Mircea Eliade, Nichita Stanescu si I.L.Caragiale.
Mai multi elevi au fost dati afara din examen la prima proba scrisa a Bacalaureatului 2011. Motivele: au fost prinsi cu telefoane mobile asupra lor, fituici sau au facut schimb de ciorne.
Subiectul I
Se da urmatorul text:
quot;Mi-am dat seama ca nu se gandea intotdeauna la o eventuala despartire; asemenea ganduri, cumplite, le respingea cu darzenie intreaga ei fiinta. Dar banuia ca viata aceasta, traita impreuna clipa de clipa, miracolul acela, a doua fapturi necontenit prezente una pentru alta, nu va putea dura. isi dadea seama, zarindu-ma uneori in fata raftului cu carti, ca in curand ma va cuprinde vechea mea patima, si ca atunci munca ma va fura de langa ea ceasuri si zile intregi. Stia ca setea mea de creatie, de scris, a fost numai adormita, ca ea nu va putea fi definitiv stinsa. Se impacase cu acest destin – despartirea noastra pentru lungi, chinuitoare intervale – dar l-ar fi voit cat mai tarziu implinit.
Cateodata isi spunea ca e imorala cu dragostea ei strivitoare, ca un om nu poate trai fara sa munceasca si mai ales un artist nu are dreptul sa-si ingroape talentul intr-o dragoste fericita, si pentru fiinta ei cinstita indoielile acestea erau chinuitoare. Dar intotdeauna sfarsea prin a-si spune ca, moral sau imoral, bine sau rau, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevarata, tainica dragoste; ca intalnirea noastra este singurul lucru esential, real, iar toate celelalte – munca, creatie, talent, onoare si cate vor mai fi – nu pretuiesc nimic, caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului…
(Mircea Eliade, Nunta in cer)
Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte, cu privire la text:
1. Numeste cate un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: despartire, patima.
2. Explica rolul punctelor de suspensie in secventa: caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului…
3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/ expresie care sa contina substantivul gand.
4. Precizeaza tipul de perspectiva narativa din textul citat.
5. Transcrie doua cuvinte din text care apartin campului semantic al creatiei.
6. Noteaza doua motive literare din textul dat.
7. Prezinta semnificatia unei figuri de stil din textul dat.
8. Mentioneaza doua trasaturi ale genului epic, ilustrandu-le cu exemple din text.
9. Comenteaza, in sase – zece randuri, urmatoarea secventa din textul dat: Dar intotdeauna sfarsea prin a-si spune ca, moral sau imoral, bine sau rau, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevarata, tainica dragoste; ca intalnirea noastra este singurul lucru esential, real, iar toate celelalte – munca, creatie, talent, onoare si cate vor mai fi – nu pretuiesc nimic, caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului…
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de randuri despre cunoasterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirma 323;ia lui Nichita Stanescu: A avea un ideal inseamna a avea o oglinda.
In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte
– sa redactezi continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/ a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
– sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limita de spatiu indicata. 6 puncte
Atentie! Formularile de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmatia…/ Autorul are dreptate cand afirma ca…/ Afirmatia autorului este corecta…, neinsotite de enuntarea propriei opinii, nu se considera ipoteza.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de doua–trei pagini, despre particularita 323;ile de construc 323;ie a personajului dintr-un text
dramatic studiat, apar 323;inand unuia dintre autorii canonici: I.L. Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– sustinerea unei opinii despre modul in care se reflecta tema textului dramatic in constructia nbsp;personajului ales;
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/ conflictele textului dramatic;
– relevarea unei trasaturi dominante a personajului, ilustrate prin doua episoade/ secvente dramatice semnificative/ citate comentate;
– ilustrarea a patru elemente de structura si compozitie ale textului dramatic ales, semnificative pentru tipologia personajului (actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, indicatii scenice, tehnici specifice, limbaj, final etc.).
Nota! Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul lucrarii este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/ reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte;
abilita 323;i de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte;
ortografia – 2 puncte; punctuatia – 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct;
Incadrarea in limita de spatiu indicata – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum doua pagini si sa dezvolte subiectul propus.
In Bucuresti, 14 elevi au fost dati afara din examen la prima proba scrisa a Bacalaureatului 2011, in urma unor actiuni de control efectuate de comisii speciale ale Inspectoratului scoalar din Capitala, a declarat pentru realitatea.net Marian Banu, purtator de cuvant al Inspectoratului.
Peste 210.000 de elevi au sustinut luni proba scrisa de la Bacalaureat 2011 la limba si literatura romana. in salile de examen au fost montate camere video care sa surprinda orice miscare facuta de elevi. Potrivit ministrului Educatiei, Daniel Funderiu, elevii prinsi copiind la bacalaureat vor fi eliminati si nu vor mai putea sustine acest examen timp de doua sesiuni consecutive.
Bacalaureatul are trei probe orale si trei scrise. Elevii care au urmat liceul in alta limba decat romana sustin, in plus, o proba orala si una scrisa de limba materna.
Probele orale, deja sustinute, au fost la limba romana, computer si limba straina.
Ultimele doua probe scrise ale examenului de bacalaureat, proba obligatorie a profilului si proba la alegere a profilului si specializarii, vor fi sustinute la 29 iunie si, respectiv, 1 iulie.
Rezultatele examenului vor fi afisate la 3 iulie, iar in 4 iulie, intre orele 8.00 si 12.00, se vor putea depune eventualele contestatii. Rezultatele finale ale examenului vor fi afisate la 8 iulie.
In perioada 11-15 iulie, vor avea loc inscrierile pentru sesiunea august-septembrie a examenului de bacalaureat 2011, care se va desfasura in perioada 22 august-7 septembrie. Pentru buna organizare a examenului de bacalaureat, Ministerul Educatiei a alocat linia TEL VERDE 0800801100 (telefon gratuit), la care cetatenii pot semnala orice neregula constatata in organizarea si derularea examenului national de bacalaureat.
Ministerul Educatiei le reaminteste parintilor ca examenul de bacalaureat este gratuit pentru elevii clasei a XII-a si solicita elevilor si parintilor sa semnaleze la numarul amintit orice situatie in care se solicita bani pentru organizarea examenului sau pentru protocol. Linia de telefon 0800801100 este disponibila zilnic, pe toata durata desfasurarii examenului, intre orele 9.00 si 19.00.
loading...