Presedintele Traian Basescu a declarat marti noaptea, la Palatul Parlamentului, ca Fondul Monetar International a venit in Romania cu propunerea de majorare a TVA de la 19 la 25%, cresterea cotei unice de la 16 la 20% si reducerea salariilor in sectorul bugetar cu 20%.Seful statului i-a replicat sefului FMI, Dominique Strauss-Kahn, ca in situatia in care are dubii fata de propunerile cu care a venit Fondul initial, atunci ii poate transmite personal documentul. Dau o replica domnului Dominique Strauss-Kahn fata de mandatul cu care a venit FMI, UE si BM la Bucuresti. Daca domnul Strauss-Kahn are dubii ii voi transmite personal documentul cu care a venit FMI. Cresterea TVA de la 19 la 24%, cresterea cotei unice de la 16 la 20% si reducerea salariilor in sectorul bugetar cu 20% , a spus Basescu.Seful statului a explicat si de ce a respins aceasta varianta. Pentru ca era varianta care nu trata problema, adica repartitia cheltuielilor bugetului de stat al Romaniei. In plus, dupa toate analizele, cresterea TVA-ului de la 19 la 24% ar fi generat o inflatie care in mod cert s-ar fi scris cu 2 cifre, minim 10% in 2010, fata de circa 4%. De asemeni ar fi fost un transfer de cheltuieli suplimenatre pe zona economica zona care in linii mari a parcurs un proces de restructurare in 2009, cu celebrele exceptii din sectorul de stat, regii subventionate sau nu. In urma discutiilor avute cu Guvernul si BNR, toti am stabilit sa respingem varianta propusa de FMI. Varianta avea dezavantajul ca mentinea cancerul din bugetul de stat al Romaniei , a aratat presedintele. Este o situatie dificila, dar nu mai dificila ca a altor state. Daca luam aceste masuri, avem sanse sa valorificam in favoarea noastra momentul la care cresterea
economica va fi posibila , a mai spus Basescu.Transcriem mai jos declaratia presedintelui Basescu, sustinuta marti seara, la Palatul Parlamentului:- Salariile reprezinta 27% din buget, cheltuielile sociale + pensiile reprezinta 36% din buget, daca adunati inseamna 63% din bugetul de stat, salarii plus cheltuielile sociale. Mai punem o cheltuiala fixa de 3% contributia la bugetul UE, in total 66% din bugetul de stat este cu cheltuieli sociale si salariiale, plus contributia la bugetul UE. Diferenta este destinata cheltuielilor materiale din spitale, scoli, cu armata, cu MAI si alte institutii care trebuie sa functioneze. Sigur, cheltuielile din aceste sectoare nu se pot incadra in doar 34% din buget cat le ramane la dispozitie. Atunci cheltuielile se duc in deficit. Fara nciiun fel de masuri de rationalizare a cheltuielilor, deficitul bugetului de stat in 2010 ar fi de minim 9,1% din PIB. Inmultiti 9 cu 1,3 miliarde cat inseamna un procent din PIB. Inseamna ca statul roman trebuia sa imprumute 11,7 miliarde euro pentru a-si acoperi cheltuielile de functionare.- Decizia a fost sa incepem restructurarea propriiilor cheltuieli, cu zone in care avem exagerari. Cheltuielile sociale, pensiile si cheltuielile cu salariatii de la bugetul de stat. Acest lucru ne permite un deficit de 6,8%, in loc de 9,1%, ceea ce inseamna aproape de 8,8 miliarde euro deficit. Si acest deficit implica imprumuturi de pe piata libera, in afara de banii primiti de la FMI, UE. Primim cam jumate din bani, restul circa 4 miliarde trebuie sa-i imprumutam de pe piata libera. Oricum este mult. Uitati-va ce s-a intamplat cu Spania, nu a reusit sa adune niciun euro. Suntem in fata unei crize a datoriilor suverane in interiorul UE. Daca exista o opozitie insuportabila, o presiune sociala, sigur ca nimeni nu poate deveni dusmanul propriului lui popor si n-avem decat sa nu realizam cele ce ne-am angajat, si sa incercam sa ne finantam de pe piata libera. Convingerea mea e ca nu vom reusi s-o facem datorita realitatilor pietelor financiare cu UE. Lipsa unui acord cu FMI daca nu adoptam masurile nu poate fi decat o condamnare la nefinantare. Insist ca scrisoarea catre FMI sa plece exact in termenii in care a fost negociasta, cu convingerea ca decat marirea de taxe, e mult mai buna aceasta solutie. Le facem controlat reducerile, avand certitudinea finantarii. – Situatia in care am ajuns nu e nici extrem de dficila fara iesire si nu este nici rezultatul unei guvernari de 4 luni. Stiu ca se fac eforturi formidabile de decredibilizare, uitandu-se ca la momentul la care Guvernul trebuia sa ia decizii, au fost partide care au hotarat sa nu avem Guvern. Sunt lucruri trecute, discut realitatea. – Evolutiile viitoare, daca nu am lua masuri de restructurare a cheltuielilor, la terminarea actualului acord cu FMI. si daca mergeam strict pe cresterea fiscalitatii, in martie ar fi trebuit sa angajam un nou imprumut pe doi ani de circa 30 de miliarde de euro pentru a sustine deficitul bugetului de stat cu destinatie consum. Obiectivul nostru ar trebuis a fei ca Romania sa nu mai fie dependenta la consum si daca le mai facem sa le facem pentru investitii si nu pentru consum. Angajarea unui nou imprumut fara restructurarea chelt bugetare, in 2013 Romania va ajunge la 67% dn PIB datorie publica. Ar fi extrem de greu de justificat eluarea masurilor acum. am apreciat ca indiferent care este costul politic sau de imagine, am obligatia sa le prezint oamenilor situatia si sa sustin solutiile corecte. – De ce nu construim autostrazi? Pentru ca toti banii pe care ii produce economia se afla in buget, precum si banii pe care ii utilizam se utilizeaza pentru acoperirea consumului. Cel mai mare derapaj a fost in perioada 2007 2008. Nu am promis, am vb despre modernizare statului si restr aparatului bugetar.- Daca se cer populatiei sacrificii, una din conditiile esentiale este ca austeritatea si transparenta sa se manifeste si la nivelul institutiilor publice. La intalnirea cu PDL am cerut ministerelor sa afiseze pe site-uri veniturile salariatilor din ministere, agentii si regii. Daca nu o vor face, isi asuma responsabilitatea in a fi in disputa publcia cu mine. E timpul sa terminam cu demagogia publica a salariilor. Realitatea veniturilor e cu totul alta decat cea a salariilor. Am cerut PDL o selectare corecat a personalului in procesul de restructurare. Bazata pe competente si nu pe clientela politica. Eu nu am ce sa pierd si nu am de ce sa nu le spun liderilor sindicali ca sunt caraghiosi. N-as vrea sa l intreb pe seful Politie ce stie despre coruptia din frontiera, pe unde trec tirurile cu tigari. – In opinia liderilor sindicali, functionarii sunt niste ingerasi. Dar sa stiti ca functionarii fac proiectele, nu ministrii. Nu ei gestioneaza fondurile. Cei care vamuiesc proiectele sunt functionarii. Aici trebuie facuta curatenie radical. Nu avem bani altfel decat sa privim acest mom cu responsabilitati din partea fiecaruia. Daca statul e responsabil pt orice, ar trebui sa traduc sca in spatle fiecarui functioanr tre sa fie un politist sau un procuror. Nu avem atatia bani. Si ei au responsabilitate in a contribui la curatarea sistemului public de coruptie. – Astept ca Guvernul sa adopte un minimal de stimulare a economiei. Brum,a de fonduri din buget trebuie concentrat pe obiective si sa finantam obiectvie de mai mici dimensiuni.- Solutiile sper sa fie prezentate de Guvern joi, dupa ce miercuri va fi adoptat. Solutia pe care Guvernul, eu, BNR o propunem Romaniei solutia pe care romanii o au este extrem e dura, dar necesara. Amanarea acestor solutii nu face decat sa mareasca factura cu fiecare luna cu care amanam. Daca am amana pentru la anul restructurarea cheltuielilor, in 2011 ajustarile ar trebui sa fie mai dure decat anul acesta. Este un lucru pe care nu-mi place sa-l fac, dar trebuie sa-l fac.