Adrian Goleanu, directorul general Romavia, a declarat joi, in timpul zborului catre Bruxelles al aeronavei prezidentiale de rezerva, ca a fost schimbat aparatul de zbor deoarece s-a constatat o defectiune a sistemului care transmite organelor de control de la sol date despre aeronava. Cu 30 de minute inainte de a decola s-a constatat in cabina o indicatie ca sistemul transponder (care transmite organelor de control de la sol date despre aeronava-altitudine, viteza, distanta fata de alte aeronave) nu functiona- blocul electronic fiind afectat de umiditate, condens. Dupa inlocuirea lui aeronava a indicat o functionare normala la sol insa, nefiind timp pentru efectuarea unui zbor de proba, conducerea Romavia a decis, in acord cu SPP, inlocuirea aeronavei cu cea de rezerva , a spus Adrian Goleanu. El a adaugat ca avand in vedere ca defectiunea a fost constatata la sol, aceasta nu intra in categoria incidentelor si a amintit ca o situatie similara s-a petrecut cu 4-5 ani in urma, din cauza unei ploi torentiale. Zborul de verificare efectuat cu o zi inainte s-a desfasurat in parametri normali. De asemenea, cu aceeasi aeronava s-a efectuat, marti, un zbor de scoala, desfasurat in conditii optime. Revizia aeronavei Boeing 707 se afectueaza odata la un an si 3 luni, anul trecut verificarea a avut loc in Israel, cu doi ani in urma la Romaero Baneasa, iar urmatoarea revizie va avea loc, cel mai probabil, tot la Romaero Baneasa, costurile fiind mai reduse , a detaliat Goleanu.Aeronava prezidentiala Boeing 707 este fabricata in 14 mai 1974 si a efectuat, pana in prezent, peste 14.000 de ore de zbor. Potrivit directorului Romavia, aceasta este cea mai veche aeronava prezidentiala din emisfera nordica. Astfel de aeronave, vechi de aproape 40 de ani, mai sunt utilizate in serviciul prezidential in Angola, Togo, India, Israel, dar si pentru uzul Casei Regale a Spaniei. In lume, sunt functionale peste 200 de aeronave militare Boeing 707.Goleanu a explicat ca aeronavele vechi sunt mai sensibile la umiditate, astfel ca acestea sunt tinute in hangare in majoritatea statelor care au astfel de avioane in folosinta. Romavia are in derulare construirea unui hangar, insa, in prezent, aeronavele apartinand Romavia sunt tinute pe platforma de parcare, in aer liber.Aeronavele Boeing 707 sunt considerate cele mai sigure platforme zburatoare create vreodata. Aeronava utilizata de Romavia nu pune probleme din perspectiva sigurantei aeriene insa, potrivit directorului Romavia, exista problema confortului pasagerilor. De asemenea, componentele de schimb sunt mai greu de gasit pentru aeronavele vechi. Adrian Goleanu, directorul general Romavia, a zburat, din 1984, cu toti sefii de stat ai Romaniei: Nicolae Ceausescu, Ion Iliescu, Emil Constantinescu si Traian Basescu.Romavia are 5 aeronave, zilnic o aeronava este pregatita, cu personalul de serviciu, pentru deplasarile sefului statului, premierului si sefilor celor doua Camere ale Parlamentului. Joi au existat, pe langa aeronava Boeing 707 cu care trebuia sa se deplaseze presedintele, alte doua aeronave de rezerva.Deplasarea la Bruxelles a delegatiei prezidentiale s-a efectuat cu o aronava BAE din 1994.