Legi cu dedicatieParlamentul Romaniei a gasit antidotul la protestele romanilor din SUA, prin legalizarea serviciilor consulare cu taxa de intrare instituite de Consulatul din Los Angeles.In urma cu trei saptamani, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) declara ca analizeaza „cu rigurozitate” informatiile potrivit carora Consulul General de la Los Angeles, Catalin Ghenea, ar percepe bani pentru audientele acordate romanilor din statul Arizona, potrivit unui comunicat al MAE remis la solicitarea MondoNews. In document se precizeaza ca rezultatul analizei care se desfasoara la nivelul MAE va fi comunicat public dupa analizarea situatiei. Potrivit revistei „Phoenix Mission Magazine , romanii din Arizona se plang de faptul ca Ghenea solicita „o taxa de audienta in valoare de 20 de dolari pentru care nu da chitanta.O parte din acesti bani ar reveni bisericii in care au loc intalnirile dintre echipa consulara si cetatenii romani, sustin colaboratori ai lui Ghenea. Romanii declara insa ca biserica „Happy Valley din Phoenix nu a cerut bani pentru spatiul pus la dispozitie consulatului.Revista The Romanian Echo, din Portland Oregon, a publicat pe 16 mai un articol in care afirma ca fapte similare au fost date publicitatii de catre publicatia citata „inca din anii trecuti”. The Romanian Echo sustine ca in statul Oregon: „intrarea la dl. Consul Catalin Ghenea de LA este tarifata la $25 de persoana, iata ca abia acum se trece la fapte… Asta pentru ca si romanii din statul Arizona il acuza pe consulul general de la Los Angeles de frauda pentru ca lua 20$ pentru a-i primi in audienta. MAE analizeaza abia acum reclamatia cu rigurozitate.”In data de 6 mai 2010, Parlamentul Romaniei a adoptat Legea 78/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe si nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate. Legea a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 307 din 11 mai 2010.In Legea 198/2008, in vigoare in perioada 26 aprilie – 3 mai 2010, cand Libertatea, Curentul, Ziua, Mondo News si numeroase alte publicatii din SUA si Romania, au informat opinia publica si autoritatile privind abuzurile echipei consulare din Los Angeles. In momentul incasarii taxelor nejustificate prevederile legale in vigoare, referitoare la taxele consulare, erau cele din legea 198/2008 si anume:Art. 6 (1)Taxele consulare pentru serviciile prestate se incaseaza, de regula, direct de personalul consular, prin instrumente electronice de plata. (2) In cazul in care taxele consulare nu se pot incasa prin instrumente electronice, personalul consular va incasa direct in numerar, pe baza de chitanta cu regim special. (3) Autoritatea consulara, atunci cand nu poate incadra activitatea intr-o categorie de servicii consulare prevazute in anexa, adopta solutia cea mai favorabila pentru persoanele interesate. Art. 7 (1) Pentru serviciile consulare prestate in regim de urgenta se percepe o taxa suplimentara de 10 euro sau contravaloarea in dolari SUA ori in moneda tarii de resedinta, dupa caz, cu exceptia serviciilor nesupuse perceperii de taxe consulare. (2) Serviciile efectuate imediat sau in cel mult 48 de ore se considera servicii prestate in regim de urgenta. Art. 10 (1) Taxele consulare se restituie solicitantilor de servicii consulare in urmatoarele cazuri: a) cand serviciul consular nu a fost sau nu a putut fi prestat; b) cand plata s-a facut fara just temei sau dintr-o interpretare gresita a legii. (2) Taxele consulare prevazute la alin. (1) se restituie din sumele incasate de oficiile consulare cu acelasi titlu. (3) Modalitatile de restituire a taxelor incasate se stabilesc prin ordin comun al ministrului afacerilor externe si al ministrului economiei si finantelor.Textul integral al legii 198/2008 este disponibil aici.Din declaratiile cetatenilor romani din Arizona, Oregon si Washington, intervievati de ziaristi, reiese ca au achitat o “taxa de intrare“ in valoare de 20 – 25 de dolari de persoana cash, fara documente justificative si indiferent de problema pentru care s-au prezentat la biroul consular mobil. Odata intrati in birou, o parte dintre clienti erau refuzati, pe motiv ca solicitarile lor necesita deplasarea personala la sediul consulatului din LA, sau pentru ca nu aveau asupra lor toate documentele necesare pentru solutionarea problemei. Clientii care au fost serviti pe loc de catre echipele mobile, au achitat contravaloarea serviciilor consulare solicitate pe baza de chitanta, asa cum au fost stabilite ele de catre functionarii consulatului la acel moment, inclusiv taxele de urgenta. Sumele de bani achitate echipei mobile cu chitanta erau cele stabilite prin lege pentru eliberarea unor procuri, pasapoarte, buletine de identitate romanesti, taxe pentru apostilare, legalizare, acte de stare civila, succesiuni s.am.d. In acest context, simpla lectura a Legii 198/2008, demonstreaza ca taxele de intrare incasate de echipa Consulatului din LA, fara chitante sau alte instrumente de plata, sub diferite pretexte, cu valoare de 20 – 25 de dolari/persoana, sunt abuzive si nejustificate. De asemenea, din textul legii 198/2008 reiese ca, in schimbul acestor taxe, clientii trebuiau sa beneficieze de anumite servicii consulare, iar in caz contrar trebuiau sa primeasca inapoi banii achitati la intrarea in birou, mai ales daca nu li s-au rezolvat problemele in regim de urgenta. Dupa ce ziarele au sesizat autoritatile romane asupra acestor fapte, la data de 6 mai 2010, legea a fost modificata, noile prevederi privind incasarea taxelor consulare fiind stipulate prin Legea 78/2010, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 307 din 11 mai 2010. Vezi legea aici.Modificarile pe care le aduce Legea 78/2010 par gandite special pentru a transforma niste taxe ilegale in taxe legale, ce vor suplimenta fondurile MAE. Modificarile legale care ne-au condus spre aceste concluzii sunt:La articolul 7, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins: Art. 7(1) Pentru serviciile prestate in regim de urgenta se percepe o taxa de 15 euro sau contravaloarea in dolari SUA ori in moneda tarii de resedinta, dupa caz, cu exceptia serviciilor nesupuse perceperii de taxe consulare. La articolul 15, partea introductiva si literele a) si b) ale alineatului (1) vor avea urmatorul cuprins: Art. 15(1) Ministerul Afacerilor Externe va putea utiliza in totalitate taxele de urgenta aferente serviciilor prestate pentru: a) plata cheltuielilor de transport al cetatenilor romani aflati in situatii deosebite si fara resurse financiare si al copiilor fara tutela, inclusiv plata pentru cheltuielile de transport, cazare si diurna pentru persoanele insotitoare, in cazul in care se impune repatrierea asistata; b) plata cheltuielilor de repatriere a cetatenilor romani, decedati pe teritoriul statelor de resedinta, pentru care familia nu poate suporta costurile de repatriere si nu exista posibilitatea inhumarii sau incinerarii in statul in care a survenit decesul. La articolul 15, alineatele (2), (4) vor avea urmatorul cuprins: (2) angajarea temporara a persoanelor prevazute la alin. (1) lit. c) se va face la propunerea misiunilor diplomatice si a oficiilor consulare, cu aprobarea ordonatorului principal de credite al Ministerului Afacerilor Externe si cu respectarea dispozitiilor Legale in materie, fara afectarea numarului de personal aprobat acestui minister pentru serviciul exterior. (3) Pentru munca prestata, persoanele din cadrul misiunilor diplomatice si oficiilor consulare prevazute la alin. (1) lit. c) primesc o Indemnizatie in valuta stabilita in cuantum net pana la limita salariului prevazut pentru functionarul consular principal. Pe perioada in care persoanele in cauza incaseaza aceasta indemnizatie, acestea nu mai beneficiaza de indemnizatia in valuta prevazuta de reglementarile in vigoare pentru sotul/sotia nesalariat/nesalariata. (4) Pentru prestarea de servicii de catre persoane din afara misiunilor diplomatice si oficiilor consulare prevazute la alin. (1) lit. c), se acorda o indemnizatie in valuta stabilita pana la limita salariului prevazut pentru functionarul consular principal, in care sunt incluse Taxele si impozitele care cad in sarcina angajatorului, potrivit reglementarilor in materie ale statului de resedinta. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins: Art. 16Misiunile diplomatice si oficiile consulare pot solicita, prin intermediul administratiei centrale a Ministerului Afacerilor Externe, transferarea sumelor necesare pentru indeplinirea prevederilor art. 15 alin. (1) lit. a), d) de la alte misiuni diplomatice si oficii consulare care dispun de fonduri realizate potrivit dispozitiilor art.7Anexa Legii 78/2010 cuprinde serviciile consulare pentru care se percep taxe si nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate, precum si taxele aferente fiecarui serviciu in parte. La sectiunea E din anexa, punctul 8, sunt prevazute taxe pentru servicii diverse: “Alte servicii care nu sunt incluse in prezenta lista” se taxeaza cu echivalentul a 30 Euro.In final, legea are cateva NOTE, iar cea de la punctul 6 prevede: “6. Sumele in valuta reprezentand cheltuielile de deplasare a functionarilor consulari legate de realizarea atributiilor prevazute la pct. 5, comunicarile telefonice, telex, fax, corespondenta prin posta, precum si orice cheltuieli ocazionate de prestarea serviciilor consulare se incaseaza separat de taxele consulare stabilite potrivit legii, iar cu contravaloarea acestora se reantregesc fondurile in valuta alocate prin bugetul de stat misiunilor diplomatice si oficiilor consulare unde s-au incasat.” Art. II:” Normele metodologice privind incasarea taxelor consulare si controlul incasarilor rezultate se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe, in termen de 20 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.”Art. III: “Prezenta lege intra in vigoare la 10 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”Dupa lectura Legii 78/2010, jurnalistii adreseaza urmatoarele intrebari autoritatilor romane:1. Eliminarea coruptiei si birocratiei din consulatele romanesti se rezolva promulgand legi care maresc taxele si legalizeaza taxe anterior ilegale? 2. Legea 78/2010 este in concordanta cu declaratiile MAE, de la inceputul lunii mai, adica: “informatiile din SUA vor fi analizate cu rigurozitate, mai ales in conditiile in care institutia acorda o atentie deosebita imbunatatirii calitatii serviciilor consulare oferite cetatenilor romani aflati in strainatate”?3. MAE a mai precizat ca: “aceste consulate itinerante au fost puse in aplicare din 2009 si ca ar fi permis imbunatatirea calitatii serviciilor puse la dispozitia romånilor aflati in strainatate”. Cine a platit cheltuielile de deplasare ale personalului consular in teritoriul arondat, de la infiintarea echipelor mobile in 2009 si pana acum? Din ce fonduri au fost suportate cheltuielile aferente deplasarilor? Decizia de extindere a serviciilor consulare in teritoriu a fost insotita de un buget? Ce sume erau alocate acestor cheltuieli? Unde vor fi directionate aceste sume de bani dupa intrarea in vigoare a Legii 78/2010?4. Ati schimbat prevederile legii pentru ca “taxa de intrare” sa devina legala? Da sau nu? 5. In perioada 26 aprilie – 3 mai 2010, cand ziaristii v-au intrebat daca este legal ce face Consulatul din LA la deplasarile in teritoriu, era legala acea taxa de 20$ cash de persoana sau nu? Legea 78/2010 reprezinta raspunsul autoritatilor romane la intrebarile noastre de pana acum? 6. Este adevarat ca nici o lege nu se aplica retroactiv, implicit nici Legea 78/2010 adoptata in data de 6 mai 2010? 7. Este adevarat ca niciuna dintre legile care reglementeaza incasarea taxelor consulare nu prevede incasarea unor taxe nejustificate, cash, fara chitanta sau o alta dovada de plata? 8. Care sunt rezultatele anchetei riguroase intreprinse de MAE? In urma anchetei, MAE a constatat ca personalul consular a incasat bani cash, fara chitanta sau nu?9. Cat va fi de acum inainte taxa aditionala perceputa pentru serviciile consulare efectuate in teritoriu si ce servicii acopera acea taxa? La calcularea acestor taxe s-a tinut cont de faptul ca, de fiecare data cand functionarii consulatului s-au deplasat la Phoenix, Seattle sau Portland, spatiul le-a fost pus la dispozitie gratuit de catre biserici sau organizatii romano-americane?10. Conform legii, cetatenii romani din strainatate au obligatia sa plateasca aceste taxe suplimentare? Legea prevede si obligatia echipelor consulare de a se deplasa in teritoriu sau nu? Personalul consular se afla in SUA pentru a deservi cetatenii romani sau le face un imens serviciu deplasandu-se in teritoriul arondat?Cetatenii romani au calculat ca toate cheltuielile de deplasare ale echipei consulare la Phoenix Arizona se ridica la 1.800$ maxim pentru o vizita:- o noapte de cazare la Extended Stay America sau la un alt hotel respectabil, nu depaseste $100 de persoana. Sunt foarte multe hoteluri in care o noapte de cazare costa sub 50$. – 3 mese pe zi costa maxim $75 de persoana, doar la cele mai selecte restaurante din SUA, o persoana ar putea depasi aceasta suma zilnica. – un bilet de avion de la Los Angeles la Phoenix, dus-intors, costa maxim $300, sau chiar mai putin, daca aloci cateva minute pentru a cauta pe Internet mai multe oferte. In ce consta, precis si punctual „reforma consulatelor” despre care MAE a vorbit jurnalistilor imediat dupa primirea sesizarilor? Noi intelegem prin reforma o imbunatatire a calitatii serviciilor, amabilitate din partea functionarilor consulari, transparenta si dialog, nu doar o crestere a taxelor consulare. Reprezentantii MAE nu ne-au raspuns inca daca este legal ca personalul consular sa incaseze bani cash fara chitante? Sulurile cu chitante se pot cumpara in SUA de la Office Max sau Office Depot si se pot stampila cu miile, pentru ca nu au un regim special strict ca in Romania. Metoda platilor cu check file sau money order, emise catre “Romanian Consulate” sunt instrumente de plata uzuale in SUA, iar astfel sumele de bani pot ajunge doar in contul consulatului, implicit se exclude orice posibilitate de frauda. Dupa toate aspectele semnalate de jurnalisti, MAE mai are incredere maxima in personalul consulatului respectiv? Legile ar trebui sa previna orice tip de frauda, fara sa lase brese deschise pentru tot felul de ciubucuri sau nu?O parte dintre raspunsuri ne-au fost oferite de Claudiu Lucaci, fostul consul general din Los Angeles, si sunt disponibile aici. Asteptam rezultatele anchetei MAE si pe cele ale anchetei parlamentare promise de catre deputatul Mircea Lubanovici, reprezentantul Colegiului 3 Diaspora, cu ocazia vizitei ministrului de externe la New York. Avand in vedere ca faptele s-au produs pe teritoriul SUA, ne rezervam in continuare dreptul de a sesiza autoritatile americane, pentru o ancheta privind activitatea Consulatului General Roman de la Los Angeles in teritoriul American arondat si pentru protectia persoanelor care au facut declaratii si sesizari in acest caz.Libertatea de exprimare a ziarelor romanesti din SUA este limitata de relatia acestora cu consulatele. Ziarele romanesti din SUA sunt infiintate si sustinute financiar de catre unul sau doi intreprinzatori privati, iar redactiile sunt formate exclusiv din voluntari. Toti editorii si redactorii ziarelor romanesti din SUA isi castiga existenta din alta parte, iar activitatea publicistica in limba materna si organizarea evenimentelor culturale cu invitati din Romania, are ca scop mentinerea limbii materne in comunitatile de peste ocean, pastrarea legaturilor cu tara si imbunatatirea imaginii Romaniei in SUA. Ziarele din SUA se distribuie gratuit, in principal prin intermediul consulatelor si bisericilor romanesti, pentru ca pe acolo trec un numar considerabil de romani tot timpul. Fiind vorba despre ziarele unei minoritati si distantele geografice enorme dintre comunitati, numarul de cititori este limitat din start. A critica misiunile diplomatice inseamna sa-ti suprimi reteaua de distributie si sa limitezi accesul unui numar mare de cititori la presa in limba materna. Ca urmare, ziarele in general, nu-si asuma riscul de a critica autoritatile romane, la care sunt nevoite sa apeleze pentru distributie. In aceste conditii, intrebam Parlamentul Romaniei: Oare nu ar trebui sa existe si o lege in privinta distributiei ziarelor din diaspora prin intermediul consulatelor? Oare nu se impune promulgarea unei legi care sa permita libertatea presei de limba romana in strainatate, iar misiunile diplomatice sa nu mai aiba dreptul sa refuze distributia nici unui ziar romanesc? Nota: Acest material a fost realizat in colaborare cu un grup de jurnalisti romani din SUA si redactat de Simona Botezan – Corespondent extern Mondo News Romania si Octavian Curpas – Publisher Phoenix Mission Magazine Arizona.Foto: Mondo News