Executivul a adoptat in sedinta de miercuri o Ordonanta de Urgenta privind modificarea si completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale. Totodata, de la 1
ianuarie 2011 se vor diminua cotele defalcate din impozitul pe venit
pentru a asigura fondurile necesare platii pensiilor. Actul normativ reglementeaza modul in care sunt administrate finantele locale si are doua componente, respectiv cresterea disciplinei fiscale si stabilirea normativelor de personal in administratia publica locala. “Lucram la acest proiect de act normativ de aproape 4 luni. Cand spun lucram, ma refer la Ministerul Administratiei si Internelor, la Ministerul Finantelor Publice, dar si la colaborarea cu Fondul Monetar International si Comisia Europeana, pe un proiect extrem de responsabil pentru ceea ce insemna administratia publica locala din Romania si a raporturilor cu administratia centrala /…/. Asa cum la nivel national avem deja adoptata Legea responsabilitatii fiscale, acum am introdus disciplina fiscala si la nivel local, prin cateva masuri care vizeaza prevenirea supraestimarii veniturilor sau faptul ca nu se vor mai putea face angajamente noi inainte de plata datoriilor”, a afirmat primul-ministru.In ceea ce priveste normativele de personal in administratia publica locala, premierul a aratat ca Romania are un aparat administrativ supradimensionat si cu numeroase discrepante – din perspectiva numarului de angajati – intre unitatile administrativ-teritoriale identice din punct de vedere demografic. „Exista comune intre 1.500 si 3.000 locuitori unde unele comune au 10 salariati iar altele 60 de salariati, exact pentru o comuna cu aceeasi dimensiune demografica. Sau, ca sa vorbim de municipii cu peste 200.000 locuitori, exista municipii care au 800 angajati la primarie, altele care au peste 1.800 angajati” – a explicat seful Executivului, subliniind necesitatea aplicarii normativelor de personal pentru crearea unui cadru unitar la nivel national, cu plafoane maxime pana la care se pot incadra primariile, consiliile locale si judetene.La randul sau, ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga a indicat cateva deficiente ale actualului sistem de administrare a finantelor publice locale si a detaliat beneficiile modificarilor aduse Legii nr. 273/2006.„De la ce premise plecam? In anul 2009, cele 3.227 de bugete locale ale Romaniei au incasat venituri de 43,5 miliarde de lei si au efectuat plati de 42 de miliarde de lei. Prin urmare, a fost constituit un excedent de 1,5 miliarde de lei la nivel national. Cu toate astea, bugetele locale au incheiat anul 2009 cu plati restante, datorii neachitate la termenul scadent in valoare de 1,7 miliarde lei, din care 1,34 miliarde lei catre operatorii economici. Asa cum spunea si premierul, inca din luna februarie, impreuna cu Ministerul de Finante, au existat foarte multe intalniri cu reprezentantii autoritatilor publice locale – penultima la Finante, cu comitetul pentru finante publice locale, ultima azi dimineata, cu primarii, o serie de primari care reprezinta partidele din opozitie. Am ajuns la aceasta forma a Ordonantei de Urgenta”In ceea ce priveste componenta de crestere a disciplinei, predictibilitatii si transparentei bugetare la nivel local, ministrul Vasile Blaga precizat ca toate bugetele unitatilor administrativ-teritoriale se vor restructura in doua sectiuni, de functionare si de dezvoltare. De asemenea, va fi prevenita supraestimarea veniturilor, se va asigura achitarea platilor restante iar excedentele anului anterior se vor reporta in anul urmator tot in bugetul local, ca sursa de finantare a cheltuielilor de dezvoltare, fondurile de rulment urmand sa fie desfiintate.Toate bugetele unitatilor administrativ-teritoriale si ale sectoarelor Capitalei, incluzand proiectul de buget, bugetul aprobat, situatia trimestriala, situatia anuala, datoria publica, programul de investitii, vor fi publicate pe site-ul Ministerului Administratiei si Internelor.In ceea ce priveste investitiile locale, pentru fiecare dintre acestea se va incheia un contract de finantare care va cuprinde contributia bugetului de stat si a bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale, graficul de implementare de pana la 3 ani si graficul platilor.„De anul viitor, investitiile locale vor fi tratate exact ca investitiile care se fac pe fonduri europene. Cu alte cuvinte, pentru fiecare obiectiv de investitie aprobat se incheie un contract de finantare care prevede contributia bugetelor de stat si contributia bugetelor locale, pe un grafic de implementare de pana la 3 ani privind platile. Altfel administratia publica locala va sti si esalonarea contributiei de la bugetul de stat. Pentru ca fiecare ministru care are investitii in teritoriu trebuie sa spuna exact cati bani va da in urmatorii 3 ani administratiei publice locale. Adica nu numai administratia publica locala are obligatii, ci si Guvernul are obligatii. Proiectele de investitii pot fi aprobate numai daca au asigurate integral finantarea multianuala din bugetul local” – a explicat ministrul Administratiei.Situatia datoriei publice este reglementata prin faptul ca Guvernul va aproba planul national al contractarii de noi imprumuturi pentru urmatorii 3 ani. Autoritatile care au inregistrat plati restante nu vor putea sa contracteze un nou imprumut. Totodata, de la 1 ianuarie 2011 se vor diminua cotele defalcate din impozitul pe venit pentru a asigura fondurile necesare platii pensiilor. “Toate aceste masuri se aplica incepand cu 1 ianuarie 2011, dar ele vor sta la baza fundamentarii bugetului de stat pe anul viitor”, a precizat Vasile Blaga. Ministrul Administratiei si Internelor a prezentat si componenta normativului de personal al Ordonantei care modifica si completeaza Legea privind finantele publice locale. Potrivit acestuia, va exista un normativ pentru servicii de baza care se va aplica tuturor institutiilor subordonate autoritatilor administratiei publice locale, care poate fi majorat pe perioada implementarii de proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile in functie de valoarea cumulata a acestora, un normativ care se aplica serviciilor de evidenta a populatiei si unul aplicabil politiei comunitare. „In urma calculelor facute – si avem analiza facuta pe fiecare unitate administrativ-teritoriala din Romania – numarul de posturi peste normativ este de 53.432, din care: numar de posturi peste normativul de baza, deci personalul disponibilizat pentru respectarea normativului, 38.666; numar de posturi peste normativ evidenta persoanelor – 4.070; numarul de posturi peste normativ la politia comunitara – 10.696. Economia din cheltuielile de personal cu respectarea normativului este de 1.505.144.849 lei, practic o reducere de personal de 26,2 % si o reducere de cheltuieli de 29,1%” – a conchis ministrul Vasile Blaga.Ordonanta de Urgenta adoptata de Executiv va intra in vigoare la 3 zile de la publicare in Monitorul Oficial, in 5 zile de la publicare va fi comunicata de prefect fiecarei unitati administrativ-teritoriale si sectoarelor Municipiului Bucuresti si in 40 de zile primarul sau presedintele consiliului judetean, dupa caz, vor prezenta noua organigrama, urmand sa fie demarate procedurile de incadrare a personalului in aceasta, diferite la functionarii publici fata de cei contractuali.