Cheltuielile romanilor de sarbatori ar putea creste moderat in sezonul sarbatorilor de iarna din acest an, respectiv cu 0,2%, in contextul in care efectul psihologic al crizei economice a atras schimbari fundamentale in comportamentul de consum la nivel european. Concluzia se regaseste
in raportul Deloitte privind tendintele de consum in perioada
sarbatorilor de iarna „Craciun 2009 – A sosit momentul redresarii? . Potrivit documentului, media de crestere in Europa de Est este estimata la 0,7%, iar consumul prognozat la nivelul tarii noastre include cumparaturile de cadouri, de produse alimentare, de bauturi, precum si de activitati de divertisment. „Doua treimi dintre europeni si 58% dintre romani intentioneaza sa isi limiteze cheltuielile de sarbatori, pe fondul atmosferei actuale de criza. Este insa o concluzie de suprafata, in conditiile in care 79% dintre respondenti nu se tem de pierderea locului de munca si peste jumatate dintre ei nu au datorii. In consecinta, principala cauza a nivelului scazut de consum este starea de spirit, care a atins un nivel minim”, se arata in raportul final. O concluzie importanta in contextul campaniilor de promovare pe care le realizeaza operatorii de retail si producatorii este aceea ca mesajele lor trebuie sa promoveze produse utile la preturi mici, oferind astfel consumatorilor asigurari cu privire la chibzuinta achizitiilor lor.Principalele concluzii ale raportului de tara pentru Romania• 78% dintre romani spun ca economia este in recesiune;• 89% dintre romani considera ca reac 539;ia guvernului la criza financiara a fost neinspirata si slaba;• 48% dintre romani cred ca economia se va redresa sau va ramane la fel, in 2010, in timp ce 45% cred ca situatia se va inrautati;• 66% dintre romani cred ca declinul economic are un impact direct asupra situatiei lor financiare;• Aproape un sfert dintre romani nu sunt interesati de situatia financiara a companiei in care lucreaza;• 48% dintre romani cred in siguranta locului lor de munca in 2010;• 59% dintre romani declara ca au mai putini bani pentru cheltuieli, fata de aceeasi perioada anul trecut;• 67% dintre romani au incredere ca situatia financiara a caminului lor se va imbunatati sau va ramane la fel, in urmatoarele 12 luni;• 35% dintre romani spun ca dupa iesirea din criza vor continua sa cheltuie mai putin, in timp ce 46% spun ca vor cheltui la fel; doar 19% isi vor majora cheltuielileComportamentul consumatorului roman in sezonul sarbatorilor de iarna: • 30% dintre consumatori intentioneaza sa cheltuie mai mult pe cadouri in acest an, fata de 28% – mai putin;• 29% dintre consumatori intentioneaza sa cheltuie mai mult pe produse alimentare si bauturi in acest an, fata de 23% – mai putin;• 52% dintre romani spun ca vor cheltui la fel de mult ca si anul trecut pentru activitati de divertisment;• 28% dintre consumatorii romani cumpara cadouri pentru sfarsitul de an in avans, iar 23% – dupa sarbatori, pentru a beneficia de cele mai avantajoase preturi si a evita aglomeratia din magazine;• Criza a schimbat obisnuintele de consum ale romanilor, 45% declarand ca isi vor infrana cheltuielile impulsive, iar 68% se vor orienta spre cadouri utile;• Doua treimi dintre consumatori prefera produsele romanesti, tendinta care se accentueaza odata cu avansarea in varsta;• 68% dintre romani isi vor face cumparaturile de sarbatori in hipermarketuri;• Utilizarea Internetului: De precizat ca doua treimi dintre romani folosesc internetul pentru a cerceta piata si a compara produse si preturi. Studiul Deloitte arata ca carbatii si persoanele cu varste intre 35 – 54 de ani sunt mai inclinati spre achizitiile online, in vreme ce femeile si consumatorii mai in varsta recurg la Internet pentru cercetare si comparatii de preturi.Top 10 cadouri preferate de romani1. Produse cosmetice / parfumuri (46%)2. Imbracaminte / incaltaminte (44%)3. Bijuterii / ceasuri (36%)4. Obiecte de decor (35%)5. Carti (35%)6. Bani gheata (33%)7. Laptop (32%)8. Bilete de calatorie (28%)9. Produse alimentare sau bauturi (25%)10. Telefoane mobile (altele decat iPhone) (23%) Consumatorii europeni adopta o atitudine prudenta Aflat la a 12-a editie, studiul Deloitte a inclus in acest an 18 state din Europa de Vest, Europa de Est si Africa de Sud. Un studiu similar a fost realizat si in Statele Unite. Romania se afla la a doua editie. Informatiile au fost adunate in perioada septembrie 2009 (ultima saptamana) – octombrie 2009 (prima saptamana), cu ajutorul unui chestionar structurat si al unui esantion selectat in baza anumitor criterii (518 de persoane au fost intervievate in Romania; peste 17.500 persoane in total).Realizat pe fondul unui mediu economic exceptional, studiul a analizat starea de spririt a respondentilor si intentiile lor de consum (cadouri, alimente si bauturi, precum si activitati de divertisment) in sezonul sarbatorilor de iarna din acest an. Pe fondul crizei globale economice si financiare, consumatorii au adoptat o atitudine mult mai prudenta. “Asistam la nasterea unui nou tip de consumator, care prefera produsele utile si durabile, care renunta la achizitiile impulsive si analizeaza cu atentie deciziile de cumparare, cantarind preturile, calitatea si plus-valoarea pe care o aduc produsele inovatoare. Criza s-a dovedit a fi o experienta de invatare pentru consumator, iar noile sale obisnuinte vor continua si dupa iesirea din criza. Pentru operatorii de retail si companiile din industria bunurilor de consum, provocarea va fi sa se adapteze noilor cerinte si sa readuca piata la nivelul de consum anterior crizei”, spune George Mucibabici, Presedinte Deloitte Romania. Printre noile tendinte identificate in studiu se remarca utilizarea tot mai frecventa a Internetului si a canalelor noi de media pentru a stabili cel mai bun pret; consumatorii prefera produse care respecta principiile dezvoltarii sustenabile si ale comertului echitabil; de asemenea, marcile proprii ale retailerilor castiga teren in defavoarea marcilor nationale, datorita pretului mai mic, care devine astfel pret de referinta. „Competitia dintre retaileri se va intensifica dramatic. In ciuda declinului, operatorii au inaugurat noi centre de distributie, au lansat noi concepte de retail, iar rata de utilizare a Internetului creste. Oferta se fragmenteaza si creste intr-un ritm mult mai accelerat decat cererea, care stagneaza. Vanatoarea dupa clienti a inceput, iar succesul va depinde de eficienta promotiilor si a politicii celui mai bun pret. Companiile care nu vor raspunde prea bine asteptarilor pietei vor avea de suferit la nivelul profitabilitatii”, spune Gilles Goldenberg, coordinator al studiului Deloitte la nivel european.