Comisia pentru egalitatea de sanse pentru femei si barbati din Camera Deputatilor se declara impotriva egalizarii varstei de pensionare intre femei si barbati la 65 de ani.Comisia precizeaza, intr-un comunicat transmis la redactie, ca varsta de pensionare pentru femei ar trebui sa ramana la cea existenta in acest moment cu posibilitatea de a opta, la cerere, pentru continuarea activitatii pana la 65 de ani, pentru persoanele care sunt apte, din toate punctele de vedere, sa-si indeplineasca sarcinile de serviciu. In cadrul unei dezbateri publice organizate miercuri, s-au analizat prevederile cuprinse in Proiectul de Lege privind sistemul unitar de pensii publice, adoptat astazi de Guvern, conform carora Varsta standard de pensionare este de 65 de ani, atat pentru femei, cat si pentru barbati. Atingerea acestei varste se realizeaza prin cresterea varstelor standard de pensionare, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5. Intalnirea a scos in evidenta decalajul dintre prevederile proiectului de lege si realitate. Institutului National de Statistica, institutie capabila sa ofere foarte multe date, nu i s-au solicitat statistici sau anchete privind populatia Romaniei, nivelul de trai, previziuni. Nici Agentiei Nationale pentru Egalitate de Sanse intre Femei si Barbati nu i s-a cerut avizul in ceea ce priveste impactul unor astfel de prevederi asupra femeilor din Romania. Guvernul abordeaza problema pensiilor intr-o maniera strict contabila si mai putin conectata la nivelul de trai, la diferentele dintre societatea romaneasca si cele din alte state membre ale Uniunii Europene. Astfel, Comisia pentru egalitatea de sanse din Camera Deputatilor precizeaza ca: • nu exista nici o prevedere expresa in directivele europene care sa ceara statelor membre egalizarea varstei de pensionare intre femei si barbati la 65 de ani;• speranta de viata in Romania este mai mica decat in UE: in Romania (2008) speranta de viata la barbati era de 69,49 ani, iar la femei de 76,68 ani. In UE (ca medie) (2006) speranta de viata la barbati era de 75,84 ani, iar la femei 82,00 ani (sursa INS);• femeia din Romania nu a trait si nu traieste in aceleasi conditii ca si femeia din alte state ale UE. In societatea romaneasca, femeia are cel putin trei joburi pe zi: angajata, mama, menajera si, eventual, daca are parinti sau socri, si sora medicala;• sistemul nostru de servicii sociale este departe de cel european. De asemenea, gradul de dotare cu aparate electrocasnice, care fac mai usoara viata femeii, este mult mai scazut in Romania decat in UE;• inegalitatea pe piata muncii si inegalitatea de salarizare. Femeile predomina ca angajate in sectoare slab remunerate: educatie, sanatate. De asemenea, intr-un procent covarsitor, ele sunt pe posturi de executie si nu posturi de management. Nu se poate impune egalizarea varstei de pensionare intre femei si barbati atata timp cat nu exista egalitate de sanse si de tratament in ceea ce priveste viata de zi cu zi. In Romania vom putea vorbi despre egalizarea varstei de pensionare atunci cand vor fi create conditii de egalitate reala intre femei si barbati in ceea ce priveste toate aspectele vietii profesionale si de familie. Inainte de a trece la egalizare in ceea ce priveste varsta de pensionare dintre femei si barbati, trebuie sa aplicam si sa respectam directivele europene privind egalitatea de sanse si de tratament , mai precizeaza Comisia. Reprezentantii acesteia mai arata ca trebuie luate in calcul de catre Guvern in primul rand, promovarea de politici care sa armonizeze viata profesionala cu viata de familie.