In sistemul reprezentativ din Romania, constitutional, cetatenii accepta folosirea unei parti din impozitele si taxele colectate de stat pentru satisfacerea nevoilor publice.Controlul executarii bugetului de stat, adica modul in care banii colectati de catre stat au fost adunati, gospodariti si cheltuiti, se face pe calea separatiei puterilor in stat.Avem astfel controlul legislativ, judiciar si administrativ.Controlul legislativ este facut de catre Parlament, prin dezbatere si aprobare a controlului anual de executie, iar prin vot autoritatea executiva, adica Guvernul, este descarcat de gestiunea financiara. Competenta de aprobare a bugetului este data Parlamentului deoarece, in calitate de reprezentant al poporului, este singura autoritate publica ce supravegheaza modul in care au fost stabilite veniturile si efectuate cheltuielile.Dar controlul numai asupra contului general de executie a bugetului este limitat si in acelasi timp, superficial, prin urmare, pe langa Parlament este constituit un organ specializat si anume, Curtea de Conturi, care prin prevederile Constitutiei (art.140) “exercita controlul asupra modului de formare, administrare si intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public”. Membrii ei sunt numiti de catre Parlament.Controlul judiciar: deoarece tragerea la raspundere pentru administrarea si gestionarea defectuoasa a patrimoniului public, adica incluzand aceleasi taxe si impozite colectate de la cetateni, nu poate fi incredintata nici legislativului (Parlamentul) si nici executivului (Guvern), controlul judiciar este dat in competenta … Curtii de Conturi. Cu atributia de a-i judeca pe administratorii, contabilii si gestionarii statului.Si in fine, controlul administrativ care se face ierarhic sub exercitarea Guvernului, in a carui subordine se afla majoritatea ordonatorilor de credite.Acum doua saptamani, la conducerea Curtii de Conturi, cea care are atributia atat a controlului legislativ cat si a celui judiciar, a fost numit Nicolae Vacaroiu.Prin urmare, pentru exercitiul financiar 2008, analiza guvernarii Tariceanu din punct de vedere al utilizarii banului public, va fi facuta sub directa conducere a lui Vacaroiu, care va pregati datele si elementele necesare sub forma unui raport, pentru controlul Parlamentului.Daca va constata deficiente, incalcari ale legii sau prejudicii, acelasi Vacaroiu si institutia condusa de el, va face controlul judiciar. Adica va judeca incalcarile si va stabili vinovatiile, inclusiv raspunderea pentru acestea. Mai pe romaneste, il va baga la apa.Daca nu va constata astfel de incalcari, va face raportul catre Parlament, care va vota descarcarea de gestiune si eliberarea de orice raspundere a Guvernului Tariceanu.Adica il va scoate basma curata.Devine astfel mai clar, de ce Guvernul Tariceanu nu a putut refuza aproape deloc, poate doar de fatada, solicitarile imperative ale Partidului Social Democrat, lasand chiar impresia unui mariaj politic. De fapt, nu era niciun mariaj, a fost pur si simplu, santaj. Din intelepciunea populara: Nu e prost cel ce primeste sapte paini, doar cel care le da!