Care sunt punctele slabe la capitolul infrastructura in Iasi Digi24 Update: acum 1 h Iasiul nu este o destinatie de-o zi. Pentru ca infrastructura rutiera mult deteriorata nu permite o astfel de extravaganta.Pentru cineva care vine din vestul tarii, o zi petrecuta in Iasi inseamna doua zile pierdute pe drum. Mai putin decat i-ar trebui sa ajunga in vreo alta tara din Europa. Iar fiecare an care trece fara autostrada care sa lege Moldova de Ardeal, fara aeroport cu adevarat international, care sa aiba mai mult de o cursa externa si drumuri judetene decente inseamna pentru Iasi stagnare economica.Pentru un strain abia ajuns in Iasi, magia orasului romantic dispare chiar din centru. Traficul in conditii decente, al unui oras ce ravneste la eticheta de capitala culturala europeana, nu este insa de actualitate pentru Iasi, ci de perspectiva.„Nu avem o infrastructura foarte buna, acum cel putin, dar pana in 2020, lucrurile cu siguranta vor arata altfel. Reusim sa punem pe tapetul Europei un bagaj, un patrimoniu cultural cu care putem sta mandri in fata oricarui oras”, explica Mihai Chirica, viceprimarul Iasiului.Nu sunt bani pentru lucrari noiIasiul e un loc incarcat de istorie, cultura si spiritualitate, dar nu e usor sa te convingi cat de generos a fost trecutul cu acest oras. Pentru cei veniti din celalat capat al tarii e ca si cum ar traversa Oceanul. Au nevoie de o zi intreaga doar ca sa ajunga aici.„Pe sosea, Clujul, Timisoara, Constanta sunt destul de dificil de atins, iar pe calea ferata tocmai s-a anuntat o scumpire a biletelor pe Intercity de la Iasi la Bucuresti de exemplu”, spune Florin Barhalescu, manager agentie de turism.„Nu avem atat de multi bani incat sa ne apucam de lucrari noi de reparatii, asta pentru ca sunt foarte scumpe, sunt peste 10 milioane de euro in valoare fiecare traseu, nu vor putea fi abordate decat prin proiecte europene si deja noi avem doua proiecte scrise, pregatite pentru a fi depuse incepand cu 2014”, a explicat Cristian Adomnitei, presedintele Consiliului Judetean Iasi.Pierde investitoriO vizita in lumea satului, cu drumuri din pamant, arata ca oamenii ajung si acum dintr-un loc in altul la fel ca bunicii lor, odinioara. Dar ca sa asfaltezi ulite, trebuie sa ai in primul rand infrastructura urbana la standarde decente. Orasul pierde constant investitori pentru care acum vestul e un mediu mult mai bun pentru afaceri.„Nu avem legaturile foarte bune pentru ca un om de oriunde din Europa sa se scoale dimineata si seara sa ajunga iarasi in patul lui, rezolvand toate problemele pe care le avea de rezolvat pentru a porni o afacere”, spune Gheorghe Plesu, presedinte Asociatiei Oamenilor de Afaceri.Voteaza-ti judetul si comenteaza pe forum in sectiunea speciala „Raport de tara”.Dar putine companii accepta sa opereze de pe Aeroportul Iasi din cauza ca pista mult prea deteriorata nu permite aterizarea unor aeronave de mari dimensiuni.„Segmentul de piata, economic, buisness cere Londra, cere Paris si locatii din Germania pentru ca sunt companii multinationale care au filiale in Iasi si isi doresc sa aiba multe legaturi directe”, explica Raluca Filip, coordonator marketing Aeroportul Iasi.Din cauza infrastructurii deficitare, investitorii au inceput sa ocoleasca Iasiul, iar cei care se incumeta sa faca performanta sunt pe cont propriu.„Daca la inceput am avut o mica speranta din partea Consiliului Judetean si din partea Guvernului Romaniei ca vor intelege ca pentru a creste PIB-ul trebuie sa faca investitii, ca sa produca, am renuntat dat fiind, hai sa spunem, termenul de obtuzitate”, spune profesorul universitar Vasile Astarastoae, rector UMF Iasi.Are cea mai bogata universitate din taraUMF Iasi a devenit, in perioada de criza, cea mai bogata universitate din tara, cu aproape 20 de milioane de euro, venituri proprii, doar pentru ca a investit in calitatea educatiei. Altfel, cu greu ar fi putut convinge pe cineva la targurile internationale ca Iasiul este un oras in care se ajunge si se traieste cu usurinta. Un sfert din totalul studentilor vin din 70 de destinatii diferite de pe glob si platesc 5.000 de euro pe an ca sa devina medici.Dar cei care isi cheltuie banii in Iasi vor strandarde de trai mai ridicate. Iar prima institutie publica ce va investi pentru conditii de trafic mai bune nu este primaria, ci Universitatea de Medicina si Farmacie.Universitatea va cheltui patru milioane de euro pentru o parcare subterana cu o capacitate de 500 de locuri, in timp ce strategia primariei pentru a diminua disconfortul soferilor in aceasta primavara este sa transforme mai multe gropi mici intr-una mare, pentru ca nu sunt bani pentru asfaltari.Vezi video pe site-ul DIGI 24