Guvernul va modifica Legea contabilitatii nr. 82/1991, in contextul trecerii la implementarea Standardelor Internationale de Raportare Financiara (IFRS) de catre sistemul bancar, ca baza a contabilitatii si pentru intocmirea situatiilor financiare individuale, incepand cu anul 2012.Masura reprezinta un angajament asumat prin scrisoarea de intentie semnata de autoritatile romane la Bucuresti la 5 februarie 2010. Potrivit masurii, BNR si Ministerul Finantelor Publice isi asuma angajamentul de a adopta cadrul legislativ necesar pentru implementarea IFRS, in vederea aplicarii acestora de la inceputul anului 2012, context in care au fost necesare modificari si completari pentru armonizarea legii contabilitatii astfel incat sa se asigure cadrul legal aplicarii IFRS.Va prezentam mai jos textul proiectului de ordonanta, elaborat de Guvern, partea I: VEZI AICI PARTEA A II-aArt. I. – Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„Art. 1 – (1) Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara, potrivit prezentei legi.(2) Institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scoppatrimonial au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara.(3) Subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartinpersoanelor prevazute la alin. (1) si (2), cu sediul in Romania, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.(4) Organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat si alte entitati organizate pe baza Codului Civil, au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara.(5) Persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri au obligatia sa conduca contabilitate simplificata, bazata pe regulile contabilitatii in partida simpla, potrivit reglementarilor elaborate in acest sens.(6) Persoanele prevazute la alin. (1) – (4) organizeaza si conduc, dupa caz, sicontabilitatea de gestiune, potrivit reglementarilor elaborate in acest sens.”2. Alineatul (1) al articolului 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(1) Contabilitatea este o activitate specializata in masurarea, evaluarea,cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor obtinute din activitatea persoanelor prevazute la art. 1. in acest scop, contabilitatea trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la pozitia financiara, performanta financiara si alte informatii referitoare la activitatea desfasurata, atat pentru cerintele interne ale acestora, cat si in relatiile cu investitorii prezenti si potentiali, creditorii financiari si comerciali, clientii,institutiile publice si alti utilizatori.”3. Litera d) a alineatului (2) al articolului 2 se abroga.4. Alineatul (3) al articolului 3 se abroga.5. Alineatul (3) al articolului 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(3) Normele si reglementarile contabile specifice anumitor domenii de activitate se elaboreaza si se emit de autoritatile competente, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, dupa cum urmeaza:a) de catre Banca Nationala a Romaniei pentru institutiile de credit, institutiilefinanciare nebancare, definite potrivit reglementarilor legale, inscrise in Registrul general, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica, definite potrivit legii, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata si pentru Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar;b) de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor pentru entitatile autorizate,reglementate si supravegheate de aceasta institutie;c) de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private pentru entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de aceasta institutie;d) de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare pentru entitatile autorizate,reglementate si supravegheate de aceasta institutie.”6. Alineatul (1) al articolului 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„(1) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) – (4) au obligatia sa conduca contabilitatea in partida dubla si sa intocmeasca situatii financiare anuale, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.”7. Dupa alineatul (1) al articolului 5 se introduc doua noi alineate, alin. (1¹) si (12( cu urmatorul cuprins:„(1¹) Persoanele care in exercitiul financiar precedent au indeplinit urmatoarele doua criterii: cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro, pot opta pentru un sistem simplificat de contabilitate, aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice. (12) Nivelul indicatorilor prevazuti la alin. (1¹) se poate modifica prin hotarare aGuvernului.”8. Alineatul (1) al articolului 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.”9. Alineatele (2) si (3) ale articolului 8 se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „(2) Reevaluarea imobilizarilor corporale se face la valoarea justa, in conformitate cu prevederile reglementarilor contabile aplicabile.(3) Evaluarea elementelor monetare in valuta si a celor exprimate in lei, a carordecontare se face in functie de cursul unei valute, se efectueaza potrivit reglementarilor contabile aplicabile.”10. Alineatul (1) al articolului 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„(1) Documentele oficiale de prezentare a activitatii economico-financiare apersoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) – (4) sunt situatiile financiare anuale, intocmite potrivit reglementarilor contabile aplicabile si care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a altor informatii, in conditiile legii, referitoare la activitatea desfasurata.”11. Alineatul (1) al articolului 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoaneleprevazute la art. 1 alin. (1) – (4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.”12. Dupa alineatul (3) al articolului 10 se introduce un nou alineat, alin. (3¹), cuurmatorul cuprins:„(3¹) in cazul persoanelor prevazute la art. 5 alin. (1¹), contabilitatea poate fiorganizata si condusa potrivit prevederilor alin. (2) si (3) sau pe baza de contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil cu persoane fizice care au studii economice superioare.”13. Dupa alineatul (4) al articolului 10 se introduce un nou alineat, alin. (4¹), cuurmatorul cuprins:„(4¹) in cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (5), raspunderea pentruorganizarea si conducerea contabilitatii revine acestora.” 14. Alineatul (5) al articolului 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(5) Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizata in compartimentedistincte sau care nu au persoane incadrate cu contract individual de munca sau numite intro functie publica, potrivit legii, pot incheia contracte de prestari de servicii, pentru conducerea contabilitatii si intocmirea situatiilor financiare trimestriale si anuale, cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. incheierea contractelor se face cu respectarea reglementarilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata serviciilor respective se face din fonduripublice cu aceasta destinatie.”15. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„Art. 11 – Detinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise.”16. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„Art. 13 – inregistrarea, evaluarea si prezentarea elementelor de natura activelor,datoriilor si capitalurilor proprii se efectueaza conform reglementarilor contabile aplicabile.” 17. Articolul 14 se abroga.18. Alineatul (5) al articolului 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„(5) La institutiile publice rezultatul executiei bugetare se stabileste anual, potrivitreglementarilor contabile elaborate in acest sens.” 19. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„Art. 22 – Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilorefectuate se intocmeste balanta de verificare, cel putin la incheierea exercitiului financiar, la termenele de intocmire a situatiilor financiare, a raportarilor contabile, precum si la finele perioadei pentru care entitatea trebuie sa intocmeasca declaratia privind impozitul pe profit/venit, potrivit legii.”20. Dupa alineatul (1) al articolului 23 se introduce un nou alineat, alin. (2), cuurmatorul cuprins:„(2) Persoanele prevazute la art. 1 sunt obligate sa pastreze aplicatiile informatice cu ajutorul carora au prelucrat datele inregistrate in contabilitate, pe o perioada de cel putin 10 ani de la data incetarii utilizarii acestora.” 21. Dupa articolul 25 se introduce un nou articol, art. 25¹, cu urmatorul cuprins:„Art. 25¹ – in cazul reorganizarii persoanelor juridice, acestea vor lua masuri pentru pastrarea si arhivarea, potrivit legii, a documentelor justificative si a registrelor de contabilitate.”22. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„Art. 26 – in caz de pierdere, sustragere sau distrugere a documentelor financiarcontabile, se vor lua masuri de reconstituire a acestora, potrivit reglementarilor emise in acest sens, in termen de maximum 30 de zile de la constatare, iar in caz de forta majora in termen de 90 de zile de la constatarea incetarii acesteia.”23. Alineatul (3) al articolului 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„(3) Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:a) pentru sucursalele cu sediul in Romania, care apartin unei persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, inscrise in Registrul general, institutiilor de plata si institutiilor emitente de moneda electronica, definite potrivit legii, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, societatilor de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, daca exercitiul financiar diferapentru acea persoana juridica;b) pentru filialele consolidate ale unei societati-mama cu sediul in strainatate, precum si pentru filialele filialelor, cu exceptia institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, inscrise in Registrul general, institutiilor de plata si institutiilor emitente de moneda electronica, definite potrivit legii, care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii de plata, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, societatilor de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, daca exercitiul financiar difera pentru acea societate-mama.”24. Dupa alineatul (3) al articolului 27 se introduc doua noi alineate, alin. (3 1) si(3 2 ), cu urmatorul cuprins: „(3 1) Persoanele care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit alin. (3), au urmatoarele obligatii:a) sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in conditiile prevazute la art. 37;b) sa instiinteze in scris unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor Publice despre exercitiul financiar ales, cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de inceputul exercitiului financiar ales. in acest scop, persoana trebuie sa faca dovada ca este sucursala a unei persoane juridice cu sediul in strainatate, respectiv filiala a unei societati-mama cu sediul in strainatate, care are exercitiul financiar diferit de anul calendaristic.(3 2) Cu exceptia cazurilor in care persoana juridica straina sau societatea-mama straina isi schimba data de raportare, ori au loc operatiuni de reorganizare potrivit legii, data aleasa pentru intocmirea de situatii financiare anuale in conditiile prevazute la alin. (3) nu poate fi modificata de la un exercitiu financiar la altul.”25. Alineatul (1) al articolului 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„(1) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) – (4) au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale, inclusiv in situatia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile legii.”26. Alineatul (5) al articolului 28 se abroga.27. Alineatul (6) al articolului 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„(6) Persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale, care au componentele prevazute de reglementarile contabile aplicabile.”28. Alineatul (8) al articolului 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:„(8) Conditiile pentru intocmirea, auditarea si publicarea situatiilor financiare anuale de catre sucursalele din Romania ale institutiilor de credit si ale altor institutii financiare cu sediul in strainatate, se stabilesc de institutiile cu atributii de reglementare prevazute la art. 4 alin.(3). Institutiile respective stabilesc si cerintele referitoare la informatiile privind activitatea proprie a sucursalelor, care trebuie publicate de sucursalele respective, in situatia in care acestea nu sunt obligate sa intocmeasca si sa publice situatii financiare anuale referitoare la activitatea proprie.”29. Dupa alineatul (9) al articolului 28 se introduc cinci noi alineate, alin. (10) – (14), cu urmatorul cuprins:„(10) Situatiile financiare anuale se semneaza de catre directorul economic, contabilul sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. (11) Situatiile financiare anuale pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.(12) Situatiile financiare anuale ale persoanelor prevazute la art. 5 alin. (1¹) seintocmesc si se semneaza de catre persoanele care organizeaza si conduc contabilitatea acestora. (13) Situatiile financiare anuale se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii. (14) Situatiile financiare trimestriale si anuale ale institutiilor publice se semneaza de ordonatorul de credite si de conducatorul compartimentului financiar-contabil sau de alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. In situatia in care institutiile publice nu au persoane incadrate cu contract individual de munca sau numite intr-o functie publica, potrivit legii, situatiile financiare trimestriale si anuale se semneaza de ordonatorul de credite si de persoanele fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.”30. Dupa alineatul 1 al articolului 34 se introduce un nou alineat, alin. (1¹), cuurmatorul cuprins:„(1¹) Prevederile alin. (1) se aplica si subunitatilor fara personalitate juridica dinRomania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si societatilormama care au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale consolidate, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.”VEZI AICI PARTEA A DOUA A ORDONANTEI DE MODIFICAREA A LEGII CONTABILITATII