Azi se implinesc 159 de ani de la nasterea lui Mihai Eminescu. Intr-o carte dedicata poetului, lansata la sfarsitul anului trecut la Editura Criterion Publishing, Eminescu interzis – gandirea politica , si care-i apartine doctorului in economie Radu Mihai Crisan, autorul face dezvaluiri menite a-i contura lui Eminescu o alta personalitate. De ce ar fi Eminescu interzis? Cine si de ce ar avea interes sa blocheze accesul publicului la scrierile lui politice? Imi place sa cred ca nu sufar nici de mania persecutiei si ca nici nu vad pretutindeni doar complotisti si comploturi , spune Radu Mihai Crisan. Cand e vorba de neamuri, acest centru este alcatuit, cu precadere, din valorile-simbol ale culturii nationale, alaturi de traditii si de credinta religioasa. Impotriva acestor elemente, agresorul duce, permanent, o lupta pe cat de perfida, pe-atat de necrutatoare. Cand atat de frecvent emisiuni televizate, productii radiofonice, filme, articole de ziar sau chiar persoane publice se intrec in a improsca cu noroi tot ceea ce este specific romanesc, de ce n-am fi indreptatiti noi, romanii, sa ne-ntrebam daca nu cumva agresiunea impotriva neamului nostru este in plina desfasurare? Si, mai departe, daca Eminescu, asa cum o serie de cercetatori onesti au demonstrat, reprezinta axa spiritului romanesc, cum sa interpretam intemnitarea timp de zeci de ani a scrisului sau doctrinar, inclusiv a unei considerabile parti din opera poetica, la fondul de carte interzis de catre o guvernare dovedit-deznationalizat? , se intreaba autorul cartii. REGIM VITREG, CORUPT SI MINCINOSO carte despre un alt Eminescu. O carte prin care autorul vrea sa-l redea pe Eminescu siesi. Nu pretind ca am reusit perfect. Nu dispensez pe nimeni in a-i citi operele. Dimpotriva, recomand tuturor sa ii parcurga scrisul in intregime. Sa isi formeze fiecare, cu propriul lui cap, propria-i opinie. Evident, printre scrierile lui Eminescu, Crisan a gasit de cuviinta sa puncteze un mesaj actual zilelor noastre. Istoria – marturiseste Eminescu – isi are logica ei proprie: nici un neam nu e condamnat de a suporta, in veci, un regim vitreg, corupt si mincinos. Ne temem ca aproape e ziua in care simtul conservarii fizice, revoltat de maltratarile administrative si fiscale si de exploatarea excesiva din partea strainilor, va preface poporul nostru intr-o unealta lesne de manuit in contra chiar a existentei statului. STRATEGII DE LICHIDARERadu Mihai Crisan mai vorbeste in cartea sa despre felul in care Eminescu a fost impins spre distrugere, devenit, prin natura imposibil de pervertit a constiintei lui gazetaresti, profund incomod tuturor centrelor antiromanesti de putere care-si exercitau, din plin, si in acea epoca, influenta asupra tarii. A fost distrus, in mod sistematic, de catre agenti ai acestora – intre care se numarau personalitati de prima marime ale vietii noastre publice. Pentru a-l discredita in ochii opiniei publice si a i se retrage, fara a provoca acesteia suspiciuni, dreptul de a-si exprima convingerile in presa, i-a fost inscenata nebunia (…); apoi, in perioada internarii lui abuzive in diverse sanatorii de boli psihice, a fost supus, in mod deliberat, unei barbare si continue proceduri de distrugere biologica, concretizata, in principal, prin administrarea de substante chimice nocive, inclusiv mercur sub forma de injectii. Totodata, eficacitatea derularii respectivei actiuni eliminatorii era potentata prin mediatizarea intensa, pe tot parcursul ei, a diagnosticului, masluit (inventat la comanda, chiar de catre somitati medicale) de sifilis. Ipotezele autorului duc spre doua rezultate: pe de-o parte, accentuarea dezinteresului constiintei publice fata de persoana lui Mihai Eminescu, prin pedalarea obsedanta a mass-mediei pe eticheta de nebun – si, pe de alta parte, sporirea credibilitatii diagnosticului de nebunie – in stiinta medicala existand o teza potrivit careia sifilisul produce leziuni pe creier, perturband, astfel, grav, totalitatea functiilor cerebrale, adica inclusiv gandirea .Romanii ar avea nevoie de Eminescu acum ca de un luminator de constiinte in mocirla politicianista . Daca el nu poate fi, macar opera sa-i fie insusita, inteleasa si respectata. L-am putea reinventa pe Eminescu traind o viata ca a lui, dupa cum spunea si Nicolae Iorga: Viata unui om care nu s-a vandut nimanui, care nu s-a folosit nici de munca, nici de sprijinul altuia, care s-a oferit jertfa-ntreaga pentru poporul sau. Aceasta inseamna acceptarea, fara un cuvant de protestare, a muceniciei absolute .Citeste articolul complet in Jurnalul National.