Orice manager isi doreste sa lucreze cu angajati profesionisti. Angajatul ideal este eficient la orice ora, are experienta vasta, initiative si proiecte personale, este implicat si creativ, are idei constructive, nu se invoieste in timpul programului, este preocupat de succesul si dezvoltarea companiei si preda proiectele la timp. Acesti angajati model sunt foarte greu de gasit si sunt vanati de toate firmele. Cum sa faci sa pui mana pe ei si in acelasi timp sa nu-ti ruinezi afacerea platind salarii uriase ca sa-i poti pastra? Pare imposibil si totusi se poate, datorita externalizarii de marketing sau “marketing outsourcing”, care da posibilitatea companiilor mici si medii, fara resurse materiale semnificative, sa beneficieze de serviciile celor mai buni specialisti de pe piata muncii, fara sa fie nevoiti sa-i angajeze. Colaborarile se stabilesc pentru o perioada de timp sau pentru un anumit proiect, iar beneficiarul achita specialistului un comision. Aceasta ar fi, telegrafic, definitia marketingului externalizat. Diana Ciorba si George Raul (foto) fac parte din avangarda profesionistilor in marketing care au realizat ca organizatiile au nevoie de asemenea servicii. Firma lor este un incubator pentru alte afaceri si o sursa continua de profesionisti gata sa se implice in problemele IMM-urilor din Romania, confruntate cu o criza de solutii si personal calificat, fara precedent. Notiunea de “outsourcing”, in sine, nu este noua. Outsourcingul este folosit de mai multi ani in livrarea serviciilor IT pe piata internationala. Cu totii cunoastem ingineri si programatori romani foarte bine platiti, care lucreaza ca persoane fizice autorizate in proiecte IT de mare anvergura. Unii dintre ei lucreaza de ani de zile in acest sistem, concep si livreaza software pentru corporatii mondiale prestigioase si se mentin in topul celor mai bine platite meserii din Romania . In spatele acestui fenomen sta externalizarea. Profesionistul lucreaza de acasa, folosindu-si propriile resurse materiale si intelectuale. Compania beneficiara il plateste strict pentru serviciul pe care-l presteaza pentru ea, sau pentru proiectul pe care il preda, iar cheltuielile companiilor cu sedii, utilitati si consumabile sunt reduse drastic. In acelasi timp, specialistul poate lucra pentru mai multe companii simultan si ca urmare poate incasa comisioane din mai multe susrse in acelasi timp. Dispare notiunea de “concurenta neloiala”, o interdicite pe care foarte multe companii o impun in cazul angajatilor cu contrace de munca. Diana Ciorba si George Raul au gandit aceleasi structuri de livrare si pentru alte departamente ale companiilor si pentru ca erau specialisti in marketing au debutat cu livrarea outsourcing a expertizei in marketing. Externalizarea este noua provocare a companiilor in lupta pentru o dezvoltare eficienta si de durata. Elf’st este o afacere bazata pe competenta si viziune. Diana are 27 de ani si detine un master in economie. Ea considera ca a intrat in “apa adanca” in urma cu doi ani si jumatate, cand a pus bazele acestei afaceri – Elf’st ™ marketing amp; investment, impreuna cu asociatul sau George Raul, un marketer competent si vizionar, desi are doar 29 ani. “Cate un laptop, minti deschise si mult curaj” – acestea au fost cartile pe care le-au jucat cei doi antreprenori, declara zambind George. Diana Ciorba avea peste 6 ani de experienta in managementul marketingului. S-a lansat ca director de marketing in cea mai puternica firma de tranzactii imobiliare din Cluj si a continuat ca director de marketing si investitii in cadrul unui holding ce ingloba 8 companii din domenii extrem de variate – industria alimentara, constructii, afaceri imobiliare, media, comertul cu cereale, servicii medicale si energie verde. George Raul isi dezvoltase expertiza si abilitatile de marketing in afaceri imobiliare si in domeniul proiectelor de investitii tip “green-field”. Ideea de a se asocia si de a externaliza departamentul de marketing, a pornit de la cererile diverselor companii de talie mica si mijlocie care ar fi dorit sa aiba acces la serviciile si modul de lucru al celor doi, dar nu aveau un department de marketing specializat sau o nevoie continua de asemena servicii, care sa justifice angajarea permanenta a doi specialisti. “Noi vedem colaborarea cu clientii si cu departamentele acestora ca pe un exercitiu intens de comunicare si coordonare. Fiecare din noi detine o expertiza specifica – clientii in livrarea anumitor servicii sau producerea anumitor produse, iar noi in comunicarea valorii adaugate pe care acestia o ofera clientilor lor” sustine Diana Ciorba. Externalizarea raspunde nevoii companiilor care, chiar si intr-un cadru economic imprevizibil, trebuie sa se straduiasca sa gaseasca modalitati inovative de a mentine “momentumul de marketing” – fiind, in acelasi timp, puse la incercare de taieri de bugete si fluctuatii de piata dramatice. Avantajele clientilor sunt multiple. De la declansarea crizei economice mondiale, in septembrie 2008, cuvintele la ordinea zilei sunt “restructurare” si “diferentiere”. Automat, ne gandim la faptul ca nici departamentele de marketing nu vor scapa de aceste provocari. Dar cum sa ai personal pregatit in fiecare arie? In strategie de marketing, in implementare , in creatie, in comunicare?! Raspunsul propus de Elf’st este unul simplu si inteligent: folosind outsourcingul. Companiile au acces la specialisti pentru un anumit proiect sau pentru un anumit timp, cu costuri minime. Prezenta unui consultant extern, a unei entitati din afara companiei, care vede lucrurile prin alta prisma dar care gandeste si lucreaza pentru companie, aduce un plus de prospetime si o abordare inovatoare in cele mai multe cazuri. Beneficiile clientilor care apeleaza la acest mod de lucru sunt cuantificabile atat prin economii realizate cat si prin rezultate transformate in vanzari. Costul fix cu structura de marketing devine unul variabil, adaptabil in functie de necesarul de activitati, ajustarea dimensiunii departamentului neavand un impact negativ asupra organizatiei. Datele critice ale proiectelor si activitatilor de baza vor fi la dispozitia clientilor in permanenta, deoarece relatia externalizata de marketing consta in asigurarea garantiei realizarii activitatilor in flux continuu, nefiind afectat de schimbari de personal sau manageri de proiect. Cum se cucerste o piata? Crearea pietei, in cazul celor doi, se bazeaza pe profesionalism. Clientii multumiti aduc alti clienti. Receptivitatea Dianei si a lui George fata de nevoile clientilor si solutiile ingenioase cu care au solutionat aceste nevoi, au constituit rampa pentru recomandari de la un client la altul. Adica “Cel mai sanatos mod in care se poate dezvolta un business in consultanta si externalizare este dovada lucrului bine facut” precizeaza George. Cifrele vorbesc despre rezultatele celor doi. In al doilea an de functionare, compania Elf’st a inregistrat o cifra de afaceri de 70.000 euro. Este o cifra remarcabila pentru doi antreprenori atat de tineri, avand in vedere ca pe piata consultantei cifre comparabile au obtinut profesionisti cu peste 15 ani de exeperienta. Portofoliul de clienti Elf’st se constituie din companii mici si mijlocii din diverse industrii: prelucrarea metalului, industria alimentara, industria serviciilor hoteliere si de restauratie publica, constructii si afaceri imobiliare, media si entertainment, software, retail, prelucrarea lemnului etc. In marketing afacerile se desfasoara contra cronometru, desi multora le este greu sa recunoasca. Mereu pe cale de a anticipa mutatiile de piata, mereu in cursa de a anticipa cerintele clientilor, mereu cu un ochi in plus pentru rezultatele inregistrate si caile de optimizare ale acestora. Un specialist in marketing ia pulsul pietei pe care opereaza clientul sau ii indica cea mai buna solutie a momentului, variantele posibile si estimeaza beneficiile posibile urmand o anumita cale. O parte dintre companiile romanesti seamana cu corabiile in deriva; s-au dezvoltat haotic, sfidand adesea legi economice obiective si speculand oportunitati de moment ale pietei, fara a sti exact ce le rezerva viitorul – un fel de Ludovic al XV-lea cu celebra replica “dupa mine potopul”. Cu ajutorul specialistului in marketing, orice afacere, indiferent de domeniul de activitate, devine o corabie cu carmaci si tinte precise, pentru ca specialistul in marketing stabileste impreuna cu clientul misiunea si viziunea companiei. Va amintiti de unde a pornit succesul comaniei americane Ford? De la ideea lui Henry Ford ca fiecare american ar trebui sa aiba in curte o limuzina neagra si de la talentul acestuia de a se inconjura de profesionisti. Ford credea ca multi oameni valorosi esueaza in afaceri pentru ca acorda prea mult timp problemei si prea putin timp solutiilor. Externalizarea marketingului inseamna exact acest timp acordat solutiilor, aplicarea in practica a sfaturilor inteligente gandite de profesionisti. “Externalizarea de marketing este o abordare inovativa, inca necunoscuta multor oganizatii, dar cu siguranta calea spre viitorul unor afaceri solide. Outsourcingul este calea spre departamentul ideal de marketing. Primesti exact ceea ce platesti. “ incheie ferm Diana Ciorba.