Motiunea “Guvernul PDL-PSD a hotarat: Decat munca fara rost, mai bine putin si prost” semnata de 121 de parlamentari PNL si UDMR a fost depusa la secretariatele celor doua Camere ale Parlamentului.Potrivit liberalilor, motiunea are ca scop blocarea adoptarii unei legi aberante si trimiterea acasa a celui mai slab Guvern din 1990 incoace.Liberalii mai sustin ca “textul Legii demonstreaza modul haotic in care s-a elaborat, neprofesionalismul, incompetenta si incapacitatea Guvernului de a intelege sistemul public din Romania si de a-l organiza”, iar Executivul a “uitat” ca in cazul unor legi complexe este nevoie de “dezbatere si consens in cadrul societatii si mai ales de o dezbatere parlamentara serioasa”.Va prezentam mai jos textul motiunii de cenzura privind Legea salarizarii unitare a personalului platit din fonduri publice, depus la Parlament vineri de Grupul parlamentar al PNL.Guvernul PDL-PSD a hotarat: Decat munca fara rost, mai bine putin si prostProiectul de Lege privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice contine atat de multe prevederi proaste, incat trebuie blocat, pentru a nu agrava problemele din viata oamenilor.Cetatenii de azi nu traiesc bine, sunt speriati de aroganta guvernului si de lipsa de realism a acestuia, sunt amenintati cu somajul si sufera din cauza aceasta, ei neavand nici o vina ca guvernantii sunt incapabili sa limiteze efectele crizei economice. Motiunea de cenzura initiata de grupurile parlamentare ale PNL si UDMR se intemeiaza pe un complex de argumente, pe care le detaliem in cele ce urmeaza: In perioade de criza se fac economii, se fac restructurari, nu se fac strategii de dezvoltare, nu se modeleaza sisteme pentru perioadele mai bune asteptate si dorite. Adoptarea unei legi de salarizare unitare care are ca scop reasezarea functiilor si echilibrarea veniturilor din sistemul public si implicit rationalizarea cheltuielilor, nu se poate face practic pe perioada de recesiune economica, generata de o criza economico-financiara globala, ale carei efecte si al carei final nu le putem inca anticipa. Avand in vedere ca prin proiectul Guvernului se propune reducerea veniturilor nete din sistemul public este indicat ca elaborarea si promovarea unei asemenea legi sa se faca in perioada de crestere economica sustinuta, cand mediul privat poate sa absoarba potentialul personal disponibilizat din sectorul public.Aceasta este esenta filozofiei liberale si dovada solidaritatii sociale care nu trebuie inteleasa in termeni de somaj tehnic si asistare sociala pentru cei disponibilizati, ci in sensul redirectionarii fortei de munca catre economia reala, functionala si mediul de afaceri, capabil sa sustina locuri de munca si sa produca venituri la bugetul de stat.Numai o economie puternica, bazata pe ritmuri succesive de crestere economica, poate sa fundamenteze si sa sustina o grila de salarizare unitara si sa configureze venituri reale, in raport cu complexitatea, importanta, nivelul productivitatii muncii din societate si atributiile fiecarui salariat. Prin adoptarea acestui proiect de lege, Guvernul ignora principiul solidaritatii sociale, atat de necesar pe perioada de criza economica. Prin acest act normativ, coalitia PDL-PSD incurajeaza nemultumirile sociale si promoveaza discriminarea intre diversele categorii de personal bugetar. Fiind o lege complexa, credem ca nu se impunea angajarea raspunderii Guvernului. Sunt mai multe motive pentru care consideram ca acest text de lege este contrar intereselor majoritatii societatii romanesti. Ca atare, consideram ca gestul Guvernului de a-si angaja raspunderea este pripit si gresit, bazandu-ne pe urmatoarele argumente:1. Proiectul de lege nu a intrunit consensul partenerilor sociali. Dovada in acest sens stau controversele pe care le-a nascut, inclusiv organizarea unei greve generale, nevorbind de urechile astupate ale guvernantilor la protestele majore ale sindicatelor organizate chiar si din ziua angajarii raspunderii guvernului in Parlament. 2. Faptul ca a starnit atat de multe controverse, dispute si nemultumiri, nu inseamna ca este o lege buna (asa cum crede premierul), ci mai degraba o lege proasta, o lege care impune arbitrariul. 3. Textul legii demonstreaza modul haotic in care s-a elaborat, neprofesionalismul, incompetenta si incapacitatea Guvernului de a intelege sistemul public din Romania si de a-l organiza. Avizul Consiliului Legislativ este edificator in acest sens. Evident ca era obligatoriu avizul Consiliului Superior al Magistraturii de care Guvernul nu se sinchiseste. 4. Domnul prim-ministru Boc, jurist de profesie, uita ca in cazul unor legi complexe este nevoie de dezbatere si de consens in cadrul societatii si mai ales de o dezbatere parlamentara serioasa. Sa nu uitam ca vorbim de un Guvern care beneficiaza de o majoritate politica transparenta si asumata de 73% dintre parlamentari, care ar permite adoptarea legilor in procedura accelerata. Cu o asemenea majoritate, angajarea raspunderii Guvernului nu este o procedura recomandabila si democratica. Probabil ca pentru premier, Parlamentul, inclusiv parlamentarii PDL, sunt doar o anexa a puterii executive. 5. Angajarea raspunderii Guvernului intr-o singura zi pentru 3 proiecte de lege este o procedura neconstitutionala pentru ca incalca art. 114 din Legea fundamentala a Romaniei. Ori, domnul Boc are cunostinte precare de drept constitutional, ori pentru domnia sa, 1 proiect de lege = 3 proiecte de legi. Guvernul PDL-PSD este guvernul cu cele mai multe acte normative declarate neconstitutionale de Curtea Constitutionala. 6. Guvernul nu a tinut cont, in faza initiala a legii, de semnalele primite din partea sindicatelor, a cadrelor didactice si medicale, a magistratilor care au invocat la unison o procedura democratica ampla, fara graba, pentru dezbaterea legii salarizarii unitare. Am incercat impreuna cu reprezentantii acestor categorii sa imbunatatim proiectul propus, dar Guvernul nu a tinut cont nici de aceasta data de amendamentele primite de la parlamentari, ceea ce denota acelasi dispret la adresa puterii legislative … judecatoresti … cetatenesti. 7. Suntem pentru reformarea sistemului public din Romania, motiv pentru care in noiembrie 2008, Guvernul Tariceanu a propus partidelor politice si sindicatelor un pact pentru elaborarea cadrului de salarizare unitara bugetara. Dar nu la modul in care ni-l impune coalitia PDL-PSD: incoerent, inconsecvent, discriminatoriu si incompetent. Nu in orice conditii – prin saracirea romanilor -, nu in scop electoral – pentru a bifa Traian Basescu un proiect pentru obtinerea celui de-al doilea mandat. Nu in an de criza economica, nu pentru bifarea relatiei cu FMI, nu in an electoral, nu prin pulverizarea categoriilor sociale. 8. Ignorand toate argumentele noastre si in lipsa unor criterii corecte de elaborare si fundamentare, singurul criteriu in baza caruia s-a facut evaluarea si proiectarea grilelor de salarizare a fost cel politic, al Guvernului coalitiei PDL-PSD, care avand painea si cutitul, poate taia si spanzura. Acest tip de politica nu are ce cauta in lumea democratica din Romania Uniunii Europene.9. Reducerea veniturilor cetatenilor care se propune prin proiectul salarizarii unitare a bugetarilor nu este doar efectul crizei economice ci si al incapacitatii Guvernului de a intelege sistemul public din Romania. Aceasta masura antisociala este consecinta actului de guvernare dezastruos al Coalitiei aflate la putere, este rezultatul incapacitatii Guvernului PDL-PSD de a sprijini si relansa economia romaneasca, astfel incat veniturile incasate la buget sa nu se diminueze.Guvernul PDL-PSD prefera sa reduca salariile ca masura de reducere a cheltuielilor publice. Si atunci intrebarea logica: Ce garantii ofera acest Guvern incompetent, fara performanta in colectarea veniturilor, ca aceste venituri reduse vor fi incasate de romani in 2010, 2011….? Niciuna. Speram ca aceste venituri chiar reduse, sa nu ramana la stadiul de promisiuni neonorate, asa cum s-a intamplat cu majorarea cu 50% a salariilor profesorilor si cu cresterea pensiilor.Pentru toate aceste motive am depus prezenta motiune de cenzura, singurul instrument democratic care va pune capat unei legi arbitrare, care nu se va putea aplica si unui Guvern incompetent, care ignora interesele majoritatii populatiei.Doamnelor si domnilor parlamentari, Stimati colegi, Cele 9 luni de concubinaj politic dintre PDL si PSD, ce trebuiau sa se soldeze cu o nastere normala, au avut drept rezultat avortul unui act normativ, cu grave deficiente. Proiectul Legii salarizarii unitare subsumeaza in mod tragic esecul acestui Guvern, abandonarea interesului public si a Constitutiei. Daca raportam prestatia politica in ansamblu a actualului Executiv si performanta individuala a fiecarui ministru in domeniul politicilor publice la timpul scurt de guvernare, dar mai ales la promisiunile si angajamentele facute in fata natiunii, in decembrie 2008 impreuna cu Traian Basescu, concluzia este una singura: avem de-a face cu cel mai incompetent si neperformant Guvern pe care l-a avut Romania vreodata! Orice sistem profesionist de evaluare raporteaza numarul erorilor per perioada de timp analizata. In acest sens n-a fost zi de la Dumnezeu in cele 9 luni, in care acest Guvern sa nu fi produs vreo boacana.Un vechi proverb latin spune: „finit coronat opus”, si din aceasta perspectiva Legea salarizarii unitare reprezinta incoronarea incompetentei si nepriceperii acestui Guvern.I. Realizarile Guvernului TariceanuNoi, PNL si UDMR am sustinut inca de la inceput necesitatea unei legi unitare a salarizarii, dar care sa fie o piatra de temelie pentru indreptarea inechitatilor sociale. Ceea ce este regretabil, este tocmai faptul ca, prin proiectul propus, guvernul PDL-PSD distruge un parcurs progresist pe care il incepuse societatea romaneasca, incepand cu anul 2004. Guvernul Tariceanu a pus bazele reformei fundamentale a institutiilor statului si a crescut gradul de optimism al romanilor in fata zilei de maine. Reforme apreciate chiar de catre cel mai inversunat dusman al Guvernarii Tariceanu precum cota unica de impozitare, recalcularea pensiilor, investitiile in infrastructura educationala si cresterea economica ce a fundamentat cresterea veniturilor populatiei sunt acum dinamitate de politica iresponsabila a Guvernului PDL-PSD. Si pentru ca tot ce am spus pana acum sa nu para a fi vorbe in vant, iata cateva exemple de date statistice oficiale privind cresterile salariale: – personal medico-sanitar – salariul mediu brut din decembrie 2004 (948 RON) a crescut pana in octombrie 2008 cu 112%- personal in invatamant – salariul mediu brut din decembrie 2004 (1081 RON) a crescut pana in octombrie 2008 cu 98%- functionari publici – salariul mediu brut din decembrie 2004 (1115 RON) a crescut pana in octombrie 2008 cu 71%- politisti – salariul mediu brut din decembrie 2004 (1622 RON) a crescut pana in octombrie 2008 cu 54%.Iar exemplele pot continua. Politica Guvernului Tariceanu a dus de asemenea si la cresterea evolutiei cheltuielilor de capital in perioada 2004.-2008, in toate domeniile importante, relevante fiind investitiile in invatamant care au crescut de la putin peste zero in 2004, la peste 1200 milioane Euro in 2008.Noi am dorit un cadru legislativ corect, in care sa se regaseasca cu justete toate categoriile socio-profesionale. Inca din noiembrie 2008, Guvernul Tariceanu a propus un acord cu toate partidele parlamentare pentru realizarea unui cadru unitar de salarizare a bugetarilor. Surpriza: numai liderii PDL s-au opus semnarii unui astfel de acord. In schimb astazi, aceiasi lideri PDL ne impun o lege facuta in graba, pe genunchi si care aduce prejudicii enorme bugetarilor. Cu regret constatam ca proiectul de instituire a unui sistem unitar de salarizare a bugetarilor se indeparteaza tot mai mult de principiile in baza caruia a fost initiat .In locul reformei structurale guvernul PDL-PSD a adoptat o masura stufoasa, irationala si injusta de reglementare a salariilor bugetarilor. Legea salarizarii unitare nu schimba logica sistemului, ci il cosmetizeaza si il conserva. Statul ramane in continuare supraponderal, birocratia ramane ineficienta, in serviciul interesului de casta, decat in interesul cetateanului, neprofesionista, ostila valorilor competentei. Guvernul PDL-PSD a inregistrat trista performanta de a readuce la zero orice investitie in obiective de interes social sau infrastructura si chiar mai mult: prin legea salarizarii unitare dinamiteaza orice umbra de speranta a romanilor pentru ziua de maine. Nimeni dintre cei afectati nu va primi un raspuns din partea Guvernului la intrebarile chinuitoare vizavi de cum isi vor plati ratele, ce vor pune pe masa copiilor si cum vor achita facturile la intretinere pentru iarna ce va veni. II. Consecintele nefaste ale proiectului:Diminuarea veniturilor Este pentru prima data dupa 1990 cand romanilor le scad, practic, veniturile nete castigate pana in prezent. Daca pana acum cetatenii se confruntau cu eventualele intarzieri de crestere ale salariilor si veniturilor, incepand cu luna ianuarie banii primiti vor fi mult mai putini. Legea salarizarii unitare institutionalizeaza jaful din buzunarul romanilor. Saracirea populatiei Romaniei a devenit politica de stat, ignorand cetateanul care este pus in situatia de a munci la fel de mult, dar pe bani mai putini, doar pentru ca…. asa vrea un guvern iresponsabil. Guvernul PDL-PSD confirma prin prezentul proiect de lege incalcarea flagranta a Constitutiei Romaniei care prevede la articolul 47 ca “Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent”. Cel care in 2004 „juca totul pe o singura carte” – cea a Constitutiei – a ales sa gireze moral si politic cea mai mare frauda de protectie a drepturilor cetatenilor Romaniei.Decizia acestui guvern nu a fost una de aplicare a unor masuri de dezvoltare economica si protectie sociala, ci a vizat cu precadere diminuarea salariilor angajatilor din sectorul bugetar, in scopul unor economii de natura sa suplineasca jaful institutionalizat al unor ministrii, aflati in diferite anchete ale institutiilor statului. Legea salarizarii unitare readuce in actualitate dijma si zeciuiala boiereasca pentru ca potentatii sa-si pastreze privilegiile obtinute si nivelul de trai cu care s-au obisnuit. Din 1990 este pentru prima data cand, in primul trimestru de guvernare, peste trei ministrii sunt anchetati in cazuri privind suspiciuni de coruptie si de risipa a banului public. Spatiul public a devenit familiar cu perdelele doamnei Udrea si scenele doamnei Ridzi, fapt care a dus la degradarea increderii cetatenilor in autoritatile statului.In toate aparitiile de imagine ale reprezentantilor Guvernului PDL-PSD se propovaduia faptul ca salariile vor ingheta, dar nu se vor diminua ! Este o minciuna ! Aproape toate categoriile sociale mentionate in legea salarizarii unitare vor pierde bani: prin includerea sporurilor in baza de calcul salariala si aplicarea impozitului legal, venitul lunar al bugetarilor va fi mult mai mic. Guvernul a ales minciuna drept principala cale de comunicare politica. Ne intrebam ce se va intampla in luna ianuarie 2010 cand bugetarii isi vor primi lefurile pe noua grila promovata de acest guvern care le diminueaza veniturile in proportii semnificative? Va fi cu siguranta o situatie similara celei experimentate deja de o categorie sociala, aceea a cadrelor didactice. Acum, ca si anul trecut, promisiunile liderilor PDL si PSD isi vor arata adevarata fata dupa o noua runda de alegeri. In 2008, inaintea alegerilor parlamentare, PDL si PSD promiteau cu o usurinta greu de inteles si permanent contestata de Guvernul Tariceanu aflat in exercitiu, ca vor mari salariile profesorilor cu 50%. Odata aflati la guvernare aceasta promisiune care a marcat toata campania electorala a fost urgent ingropata. Cu siguranta aceeasi soarta o va avea si promisiunea actuala de mentinere a nivelului salarial prin noua lege a salarizarii unitare. Incepand cu luna ianuarie a anului viitor – cand legea va produce efecte – si evident ulterior alegerilor prezidentiale, milioane de oameni vor afla cu cat li s-au redus veniturile. Tragedia va fi cu atat mai mare cu cat vorbim de un procent semnificativ de cetateni care se vor afla brusc in situatia de a nu-si mai putea achita creditele, cheltuielile curente, situatie dramatica daca luam in considerare cresterea nivelului acestora pe perioada de iarna. Vorbim astfel de milioane de oameni care nu-si vor mai putea asigura prin veniturile proprii un nivel de trai decent. Nici macar plata orelor suplimentare nu va fi mentinuta. Nu stim care este baza legala prin care Guvernul elimina plata orelor suplimentare, avand in vedere ca art 53 din Constitutia Romaniei stipuleaza ca „Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.” Astfel, legea adoptata de guvernul PDL-PSD este nu numai injusta, dar si distructiva pentru societatea romaneasca pe termen lung. Ani de zile s-au facut eforturi pentru ca in administratia publica sa fie cooptati tineri cu studii de specialitate capabili sa promoveze politici publice eficiente. Ani de zile s-a urmarit profesionalizarea angajatilor bugetari si s-au derulat programe pentru cresterea productivitatii muncii in sectorul public. In cadrul acestor masuri, s-a avut in vedere inclusiv acordarea unei salarizari corespunzatoare calitatii muncii prestate. Ceea ce reuseste sa faca acum guvernul Basescu-Geoana, este sa arunce intregul sistem public cu douazeci de ani in urma. Prin legea salarizarii unitare se produce o crima la adresa generatiilor viitoare: vor putea sa explice primul ministru sau ministrul Tineretului care va fi motivatia tinerilor absolventi sa slujeasca functia publica si, implicit sa ramana in Romania, daca nu vor avea nici o cale de a-si asigura un trai decent? Concluzia este una singura: guvernul PDL-PSD, prin aceasta lege incurajeaza exportul de inteligenta romaneasca. In acest fel, vom asista la degradarea serviciilor dedicate cetateanului, ne vom confrunta cu ghisee publice aglomerate si cu tratamentul functionarilor pe masura banilor primiti. Va insemna de fapt distrugerea administratiei publice, iar taxele si impozitele, din ce in ce mai mari, vor reprezenta biruri pentru ineficienta.Incertitudine si instabilitateActualul proiect de lege creeaza o serioasa problema de mental colectiv si de legitimare in fata partenerilor externi. Se readuce in discutie stabilitatea legislativa, in conditiile in care se promoveaza o lege structurala, fundamentala pentru functionarea sectorului bugetar, cu mentiunea ca aceasta va suferi modificari in anii urmatori. Este practic o reintoarcere la tipologia anilor ”90 cand nu se putea face nici o predictie pe termen mediu si lung pentru ca tot timpul se schimba cate ceva, in functie de interesele clientelei ce conducea Romania la acel moment. Astazi, cand criza economica este extrem de puternica in toate sectoarele economice si sociale din Romania, acest semnal – al instabilitatii si incoerentei legislative – poate reprezenta cea mai paguboasa forma de relationare cu potentialii investitori. Sa ne aducem aminte ca Romania a trait experienta dezastruoasa in care investitiile au fost stopate pentru ca nimeni nu putea emite o evaluare pe termen macar mediu a parcursului legislativ si implicit economic al Romaniei. De altfel, de ce am crede in aplicarea legii salarizarii unitare, daca aceleasi partide nu au aplicat o lege organica care privea majorarea cu 50% a salariilor profesorilor, adoptata in unanimitate, promulgata de Traian Basescu, lege pe baza careia au castigat voturi? In mod perfid guvernul PDL-PSD a inclus confederatiile sindicale in comisia ministeriala ce va modifica ulterior legea, dar temerea noastra este legata de faptul ca sindicatele vor fi tratate in aceasta comisie drept parteneri de fatada, de cosmetizare a imaginii, pentru ca – asa cum s-a dovedit si pana acum – parerea partenerilor sociali a fost ignorata. Prin prevederile articolelor care amana intrarea in vigoare a legii si prin prevederile art. 41 – 45, in care se stabilesc termene si sarcini concrete pentru Guvern, proiectul de lege nu rezolva problema de baza – crearea unui sistem unitar consolidat de salarizare in sectorul bugetar – si in mod nefiresc si grotesc devine o lege care dispune elaborarea mai multor legi speciale, mult mai bune decat prezenta lege.Un exercitiu de imagine al guvernului PDL-PSD pentru Traian Basescu si pentru relatia cu FMISa ne aducem aminte de declaratia lui Traian Basescu de la instituirea Guvernului PDL-PSD, cand a declarat ca „si-a indeplinit un vis”, prin numirea domnului Boc si a aparatului sau de lucru.Aflat in prag de candidatura, presedintele in functie cauta sa contrapuna huiduielilor si oprobriului public cu care se confrunta, potentiale legi asa-zis reformatoare. Dovada o avem in ultimul discurs din Plenul Parlamentului al presedintelui Traian Basescu, cand practic a realizat o „carte alba” a guvernarii Tariceanu, pe care a incercat sa si-o aroge, lucru din care intelegem ca apreciaza aceasta guvernare, pentru ca a avut de unde sa invete. Nu a avut nimic de spus si nimic de laudat din guvernarea pe care o patroneaza. Singurele puncte de sprijin le-au reprezentat legile angajate de catre guvernul PDL-PSD, necontand ca acestea sunt prost intocmite si cu principii de aplicare indoielnice. De asemenea, acest proiect de lege este o parte din birul moral pe care guvernantii l-au angajat in fata Fondului Monetar International. Dar nu trebuie sa uitam ca FMI a pretins o lege buna si tocmai de aceea, termenul de finalizare a acesteia era 30 octombrie 2009, pentru ca toate prevederile sa fie cu adevarat intemeiate si acceptate de catre beneficiarii lor. „Graba strica treaba” spune un vechi proverb romanesc si asta se vede clar in continutul si in forma de redactare a proiectului de lege. Prin schimbarea textului Legii salarizarii unitare cu eterna invocare a „cerintelor FMI”, Guvernul demonstreaza ca nu doreste sa promoveze o politica salariala corecta, care sa genereze coeziunea sociala, si apeleaza la factori externi pentru a-si justifica propria incapacitate de a initia si implementa masuri eficiente pentru economia acestei tari.Ceea ce guvernul Basescu-Geoana refuza sa inteleaga este faptul ca pana si institutii internationale precum FMI si-au dovedit slabiciunea in fata evolutiei crizei economice.Recent, Fondul International Monetar a recunoscut ca mai multe erori au dus la calcularea gresita a riscurilor pe care le prezinta pentru pietele financiare economiile Europei de Est. In mediile internationale se discuta deja despre faptul ca tehnocratii de la Washington au capatat intre timp „inimi” si pricep acum ca nu toate politicile de protectie sociala sunt mofturi populiste.Un lucru este cert. Traim intr-o lume incerta si plina de neprevazut, care are nevoie de credibilitate si predictibilitate ca de aer. Desi ea e populata de oameni supusi greselii si nu de masini, exista anumite scapari pe care nu ni le putem permite. Calculul gresit comis de Fondul Monetar International este o tradare a increderii a milioane de oameni intr-un moment cum nu se poate mai prost.Esecul acestei institutii, care impreuna cu Banca Mondiala ar fi trebuit sa monitorizeze evolutia economiei globalizate si sa initieze masuri menite sa previna tocmai aparitia unei noi crize economice la nivel global, dovedeste faptul ca nicio reteta nu este infailibila, niciun program nu este general aplicabil. Aceasta criza economica impune statelor nationale necesitatea de a adopta masuri prin care sa minimizeze efectele crizei la nivelul propriilor economii. Statul roman, in egala masura trebuie sa identifice si sa promoveze acele masuri capabile sa scoata Romania din criza cat mai repede si cu un cost social cat mai mic pentru cetatenii acestei tari. A trecut vremea retetelor importate. Criza economica cu care ne confruntam azi e dovada vie a faptului ca aceste retete nu sunt general aplicabile. Masurile anticriza trebuie sa-si regaseasca corespondent in realitatea fiecarei economii. Guvernul PDL-PSD ar fi trebuit sa ia in calcul nu doar cerintele formulate pe hartie de o institutie aflata in cealalta parte a lumii, ci si problemele reale ale economiei romanesti la care este obligat sa gaseasca solutii concrete si imediate. Eterna invocare a cerintelor FMI nu dovedeste decat incapacitatea Guvernului PDL – PSD de a genera politici proprii de combatere a crizei economice, care sa minimizeze efectele acesteia la nivelul cetatenilor romani. Constatam ca acest guvern a ales inca o data sa nu reprezinte interesele majoritatii cetatenilor acestei tari.Negocieri bazate pe minciuna Nerespectarea dialogului public cu principalele categorii socio-profesionale afectate a fost doar o sceneta de imagine, nimic din doleantele fundamentale ale sindicalistilor nefiind preluat in textul legii. Dovada stau chiar actiunile de protest ce au avut loc, precum si cele viitoare. Dupa primele runde de negocieri cu sindicatele pe marginea noului proiect de salarizare unitara a personalului bugetar se ajunsese la o forma de acord asumat de toti partenerii sociali. Insa textul legii prezentat de guvern cu doar cateva zile inaintea angajarii raspunderii pe aceasta lege nu mai corespunde intelegerii avute cu partenerii sociali si nici principiilor de coeziune sociala de la care s-a pornit.Daca, in urma negocierilor cu Guvernul pe marginea Legii salarizarii unitare era stabilita o valoare a coeficientului 1 din grila de salarizare egala cu salariul minim pe economie, ulterior Executivul a renuntat la aceasta raportare, in conditiile in care toate rundele de negocieri intre partenerii sociali pe marginea Legii salarizarii unitare s-au purtat de fiecare data facandu-se referire la salariul minim pe economie.Ideea adoptarii unei Legi a salarizarii unitare in sectorul bugetar si corelarea ei cu salariul minim pe economie a aparut tocmai din necesitatea construirii coeziunii sociale, pornind de la principiul la munca egala – remunerare egala si urmarindu-se convergenta politicii salariale din Romania cu politica salariala europeana. Astfel, conform calendarului stabilit inclusiv prin Legea salarizarii unitare, salariul minim pe economie ar fi trebuit sa atinga, in 2015, o pondere de 43,5% in salariul mediu pe economie, apropiindu-se de ponderea de 50% stabilita cu partenerii sociali prin Acordul din iunie 2008 si de cea de 60% ceruta de Uniunea Europeana.Inca o data constatam ca actualul Guvern nu reuseste sa initieze si sa aplice programe coerente de masuri impotriva crizei economice si financiare ce afecteaza Romania, lasand tot greul acestei crize pe umerii cetatenilor.Aceasta in conditiile in care legea privind salarizarea unitare a personalului bugetar nu va afecta doar veniturile categoriilor mentionate in lege, ci va avea efecte la nivelul intregii economii. Negocierea bazata pe minciuna este ilustrata de smecheria guvernului prin care se introduc alte notiuni de operare pentru sectorul bugetar, decat pentru restul economia nationala, ulterior incheierii negocierilor. In felul acesta in sectorul public se va opera cu salariul minim, in sectorul privat cu salariul minim pe economie, iar in economie se va opera cu ce vrea …. Guvernul. Invrajbirea categoriilor socio-profesionaleProiectul legii salarizarii unitare introduce in Romania cel mai mare grad de conflict si de contestare reciproca de dupa anii 90”. Daca imediat dupa Revolutie, asistam la “vina” de a fi intelectual, de a purta barba sau ochelari sau te faceai vinovat ca ai curajul de a avea initiativa privata, acum conflictul este generalizat intre categorii socio-profesionale afectate in egala masura de veniturile mai mici stipulate prin acest proiect de act normativ, dar fiecare privind cu repros la „vecinul bugetar” care beneficiaza de un 0,000…% mai mult fata de el. Nu ne mira acest de tip de politica. La urma urmei, PDL si PSD provin din acelasi trunchi politic, al FSN-ului. De fapt, Guvernul PDL-PSD a ales sa imparta saracia in Romania, dar si acesta in mod inechitabil, asa cum fac toti socialistii, neputinciosi sa promoveze politici economice care sa produca prosperitate. Exemplele sunt nenumarate, dar poate cele mai izbitoare sunt cele ale categoriilor socio-profesionale pentru care au fost semnate pacte nationale sau au fost categorisite drept prioritate absoluta pentru Coalitia PDL-PSD. Iata cum, profesorii, in special debutantii, vor fi in continuare printre cei mai prost platiti specialisti cu studii superioare, angajati intr-o structura a statului, cu un coeficient initial de salarizare de 1,65, fata de 2,5 un subinspector de politie. Este mai putin decat pentru un sef de birou din aparatul primariei dintr-o comuna de categoria a treia care are un coeficient de ierarhizare de 4,45.Raportul este de 1 la 12, fata de salariul presedintelui, caruia probabil si asa i se pare mult in logica sa de impartire a venitului pe ora de lucru a profesorilor. Probabil ca nimeni nu s-a intrebat cat munceste pe zi presedintele, dar pentru acesta ar fi reprezentat o solutie satisfacatoare munca voluntara a profesorilor si nu numai! Medicii sunt in continuare alte victime ale acestei legi, salariile acestora ramanand si in viitor foarte mici. Cum putem vorbi de competitivitatea corpului medical pe o piata europeana a muncii, cand profesia lor ii condamna la o salarizare periferica in sistemul bugetar. De ce sa ne mai miram atunci ca acestia aleg sa munceasca in alte tari, pe salarii decente?Este dureros sa spunem ca reusita fara tagada a Guvernului PDL-PSD se traduce in invrajbirea fara precedent a categoriilor socio-profesionale: profesorii contesta magistratii, medicii contesta functionarii publici, functionarii publici contesta politistii si tot asa, intr-un cerc vicios, care insa nu ajunge la guvernanti. De fapt, tinta comuna a tuturor acestora ar trebui sa fie majoritatea de peste 70% care a reusit sa legifereze haosul si inechitatea. Cum este posibil sa nu-ti pese ce haos produci si sa te lauzi ca ai curaj sa faci o lege care va avea ca efect reformarea statului si a institutiilor cand toata societatea iti spune ca ai ales drumul cel mai prost, cel mai nepriceput, cel mai demagogic si incorect fata de cei circa 1,5 milioane de salariati bugetari? Tratament discriminatoriuProiectul legii unitare a salarizarii se constituie de fapt intr-o radiografie extrem de precisa a degringoladei care domneste in Guvernul PDL-PSD. Nu numai ca se introduce discriminarea intre categorii distincte de bugetari, care au aceeasi importanta sociala, dar se legifereaza discriminatoriu in cadrul aceluiasi sector socio-profesional. Esenta acestor prevederi, poate fi tradusa prin faptul ca indiferent de vechime in munca si experienta, castigul salarial este aproximativ acelasi si deci, nu se stimuleaza in niciun fel ramanerea in acelasi domeniu de activitate.Vom da cateva exemple pentru a intelege inechitatile la care sunt supuse diferitele categorii afectate de aceasta lege. Pentru profesorii cu vechime, salariile vor stagna dupa ce vechimea ajunge la 25 de ani de experienta. Este cazul profesorilor cu grad I, cu experienta de lucru de peste 25 de ani, unde coeficientul de ierarhizare va ramane acelasi chiar daca nivelul de experienta creste pana la peste 40 de ani. Astfel, un profesor de grad I va castiga 2.432 de lei, de cand va ajunge la o vechime de 25 de ani si pana cand va acumula o experienta de peste 40 de ani. Nici profesorii universitari, conferentiarii, asistentii universitari sau preparatorii universitari nu stau mai bine avand in vedere faptul ca diferenta dintre treapta de baza si treapta finala este doar de jumatate de punct. Ce sa mai zicem despre vechimea in invatamant? Ne dam seama ca este egala cu 0 urmarind anexele si constatand ca diferenta este doar de 0,3 puncte, in medie pentru categoriile mentionate mai sus. In cazul medicilor, diferenta dintre treapta de baza si treapta finala este egala cu 1 punct. In concluzie, ce conteaza ca profesezi de un an sau de 25 de ani, salariul este aproximativ la fel. In alta ordine de idei, este total arbitrar si irational sa mentii medicii in categoria bugetarilor, cand ei sunt platiti in cea mai mare parte din fondurile de asigurari sociale de sanatate si in viitor din cele private, ceea ce reclama scoaterea lor din continutul acestei legi.Un alt exemplu relevant vine din diplomatie, unde in cadrul consulatelor, in afara de faptul ca se desfiinteaza functia de consul general, un sef de birou ajunge sa aiba un coeficient mai mare cu 0,25 puncte decat un director general.Acest proiect de act normativ, poate constitui un exemplu de tehnica legislativa deficitara, fapt semnalat si de catre Consiliul Legislativ in avizul sau acordat pe forma inaintata Parlamentului. De asemenea, este surprinzator cum nu s-a reusit subordonarea prevederilor legii unei viziuni unitare prin care sa se creeze o interdependenta intre toate domeniile reglementate. Este regretabil faptul ca bugetari, cu aceeasi pregatire didactica si profesionala, sunt plasati in categorii de salarizare distincte doar pentru ca aceasta a fost inspiratia de moment a ministrului. Mai mult decat atat, actualii guvernanti au ignorat cu desavarsire, categorii socio-profesionale importante, precum asistentii maternali sau asistentii personali ai persoanelor cu handicap. Sa intelegem ca societatea perfecta a guvernului PDL-PSD nu are nevoie de acestia?Un alt exemplu de discriminare si de necorelare intre anexele de salarizare a legii, il poate constitui categoria celor implicati in pastrarea ordinii publice, ai caror coeficienti nu depasesc pragul de 2,10. Relevant este faptul ca agentii de politie beneficiaza de o treapta de salarizare mai mica decat subofiterii MApN, SRI, SPP, STS, jandarmi si pompieri. Este vorba totusi despre agentii de politie care ies pe strada si sunt cei expusi pericolului. Mai ales in perioada aceasta, cand, in conditiile crizei, infractionalitatea a crescut. Se observa si din acest proiect de lege ca guvernul este format din cel putin doua parti cu interese divergente, nepunandu-se problema unei viziuni unitare, a unor concepte care sa reglementeze domeniul salarizarii cu adevarat uniform si unitar, pe principii sanatoase, corecte si care sa incurajeze competenta, performanta.Cu alte cuvinte nu se pune in fata serviciul public de calitate pentru cetatean ci interesele unor grupuri profesionale care s-au inteles ocult cu ministrul de resort, fara armonizarea fireasca a unor ierarhii sociale.Ignorarea performantei in ierarhizareIn redactarea Proiectului legii unitare a salarizarii, a fost ignorat de la bun inceput principiul fundamental in baza caruia o persoana este remunerata in orice stat de drept: corelarea performantei profesionale cu veniturile salariale. In Romania construita de catre Guvernul Basescu – Geoana nu mai este rasplatita performanta profesionala si nici efortul in munca. Nu conteaza profesionalismul pentru ca oricum esti incadrat intr-o grila stramta, fara posibilitate de deviere. Nu conteaza daca muncesti peste program, pentru ca oricum orele suplimentare nu sunt platite !Grila unitara de salarizare a devenit un fel de „pat al lui Procust” in care iti sunt taiate fie picioarele, fie capul. In concluzie, este taiata motivatia de a gandi suplimentar si dorinta de merge mai departe in profesiunea aleasa, daca ai nesansa de a fi platit de catre statul lui Traian Basescu. Mai mult decat atat, sunt desconsiderate drepturi ale angajatilor obtinute de-a lungul timpului prin dovada performantei individuale, impunandu-se un egalitarism absurd care decapiteaza orice dorinta de diferentiere in bine. Mai ramane ca in viitor acest guvern sa moseasca o lege de egalizare a veniturilor si in sistemul privat, pentru ca fantoma comunismului sa-si faca reaparitia in Romania. Este un scenariu absurd, dar totusi posibil atat timp cat acest guvern ramane in functie.Epurare politicaLegea are elemente care permit epurarea politica. Articolul 36 rezolva problema persoanelor care au ocupat functii de conducere in institutiile si autoritatile care sunt supuse restructurarii (restructurare care ar trebui sa fie obiectul unei alte legi!!!) Aparent este un lucru normal, dar citind alineatele urmatoare, ne dam seama ca practic au fost create „posturi de conducere” pentru alte persoane, poate mai capabile. Si punand punctul pe i, art. 37, citez:Art. 37 (1) Conditia prevazuta la art. 57 alin. (7) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarului public, republicata, cu modificarile ulterioare, nu este obligatorie, pentru recrutarea functionarilor publici de conducere, in cazul exercitarii cu caracter temporar a unei functii publice de conducere, precum si pentru functionarii publici care ocupa o functie publica de conducere, pe o perioada de 5 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.(2) Functionarii publici prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa indeplineasca conditia prevazuta la art. 57 alin. 7 din Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completari ulterioare, in termenul prevazut, sub sanctiunea eliberarii din functia publica.III. Abuz si sfidare in adoptarea proiectului de legeDispretul Guvernului PDL-PSD fata de lege, fata de normele in care ar trebui sa functioneze statul de drept, a fost firul rosu al comportamentului sau public si a marcat inclusiv momentul angajarii raspunderii in Parlament. A fost o ocazie in plus pentru acest guvern sa arunce in derizoriu prevederile legii fundamentale, ale Constitutiei Romaniei. Potrivit art.114 din Constitutia Romaniei, guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Camerei Deputatilor si a Senatului in sedinta comuna „asupra unui program, a unei declaratii de politica generala sau a unui proiect de lege.” Cadrul legal este clar si, cel putin de aceasta data nu lasa loc la interpretari. Poate fi vorba de 1 program, 1 declaratie de politica generala sau 1 proiect de lege. In schimb guvernul PDL-PSD a venit in fata Parlamentului cu nu mai putin de 3 proiecte de lege pentru care si-a angajat raspunderea intr-o singura zi, in trei sedinte consecutive.Prin acest demers facut cu ignorarea totala a prevederilor legale, PDL si PSD au minimizat inca o data rolul Parlamentului, scurtcircuitand activitatea legislativa. In situatia creata, deputatii si senatorii au fost obligati sa asculte cuminti indicatiile Guvernului, care risca sa devina in scurt timp litera de lege. Prin angajarea raspunderii, guvernul a eliminat orice posibilitate de dezbatere pe marginea proiectului de lege a salarizarii unitare, eliminand astfel si orice posibilitate de imbunatatire a proiectului de lege, ca urmare a respingerii majoritatii amendamentelor inaintate de catre parlamentari. Decizia aceasta a fost luata chiar daca proiectul a generat ample proteste la nivelul tuturor categoriilor socio-profesionale de bugetari. Niciodata un Guvern care a intentionat sa angajeze raspunderea nu a avut o riposta mai solida din partea unor categorii profesionale, din partea sindicatelor, a unei largi parti a societatii. Niciodata un proiect de lege nu a fost mai contestat ca acum. Si cu toate acestea Guvernul a ales sa ignore vocea societatii si sa isi duca la indeplinire demersul, ca si cum el ar viza persoane care nu locuiesc in aceasta tara. Nu stim de ce ii este frica actualului guvern de o dezbatere transparenta. De ce ii este frica de procedurile legale in vigoare si de ce a simtit nevoia sa le evite cu orice pret? Beneficiind de o majoritate de peste 70% in Parlament, acestui guvern nu i-ar fi fost deloc greu sa treaca proiectul de lege pe calea parlamentara, lasand totodata deschisa calea imbunatatirii continutului legii. Chiar considera guvernul PDL-PSD ca este atotstiutor si a reusit sa formuleze un amplu proiect de lege care nu necesita nicio imbunatatire? Protestele a mii si mii de oameni sunt marturie ca lucrurile nu stau deloc asa. Stimati colegi, Doamnelor si domnilor parlamentari, Guvernul PDL-PSD nu a contribuit la imbunatatirea vietii romanilor, ci din contra a radicalizat categoriile socio-profesionale. Guvernul PDL-PSD a abandonat principiul solidaritatii sociale si a introdus nepermis in actul de guvernare aroganta la adresa partenerilor sociali, a Parlamentului, a societatii civile, a cetatenilor din intreaga tara. A avut timp in schimb pentru certuri, pentru scandal, pentru asezarea clientelei politice in structurile guvernamentale, toate pe spinarea oamenilor si in vazul tuturor! Niciodata ca in acest interval de timp, spatiul public nu a fost invadat din partea guvernatilor si a actualei Coalitii de atata minciuna, incompetenta, imoralitate si neprofesionalism. In lipsa solutiilor de relansare economica, a masurilor menite sa contribuie la diminuarea efectelor crizei financiare, Guvernul PDL-PSD si liderii celor doua partide au avut grija sa furnizeze romanilor un simulacru de democratie, de guvernare, un spectacol de prost gust, cu declaratii belicoase si atacuri sub centura, fara precedent in Romania postdecembrista. Daca privim in jurul nostru, la realitatea economica din Romania, la situatia in care se afla romanii, la protestele tuturor categoriilor socio-profesionale aflate in strada aproape zilnic, la sistemul public si la nemultumirile magistratilor, la bataia de joc la care sunt supusi profesorii si cadrele didactice – cand ieri li se promitea luna de pe cer, pentru ca astazi sa ajunga disputa dintre PDL si PSD in Parlament, e clar ca nu avem de-a face cu un guvern competent, dedicat interesului legitim al cetatenilor, nici macar Constitutiei sau democratiei romanesti. Stimati guvernanti, cand vocea natiunii va spune foarte clar ca sunteti pe un drum gresit, cand oamenii impartiti si invrajbiti, profesori, cadre medicale, magistrati, functionari publici, oameni de afaceri va spun acelasi lucru – ca nu le mai aparati interesele –, cand e limpede ca nu mai aveti sustinerea celor pentru care chipurile va intruniti la Palatele Cotroceni si Victoria si in numele carora va ridicati salariile, atunci aveti o singura solutie: sa va dati demisia si sa plecati acasa ! Asteptam acest gest care ar trebui sa izvorasca din bun simt si din onoare, din respectul fata de cetateni! Nu ati facut acest lucru pana acum pentru ca nu aveti aceste valori, ciolanul puterii este mult prea mare si prea important pentru partidele dumneavoastra si mai ales pentru ca sunteti prizonierii unei persoane si al proiectului sau politic: Traian Basescu si cel de-al doilea mandat al sau. Stimati colegi de la PDL si PSD, astazi aveti posibilitatea legala, democratica de a dovedi contrariul: de a taia nodul gordian al acestei Coalitii care scartaie din temelii, aveti sansa de a vota pentru o motiune de cenzura indreptata impotriva unei salarizari proaste, care sade veniturile oamenilor si nu le uniformizeaza, de a vota impotriva unui Guvern incompetent care nu-i mai reprezinta pe romani.Aveti sansa de a abandona tipul de politica conflictuala si machiavelismul impus de la Cotroceni, slujirea unui singur om si a proiectelor sale personale.Astazi avem sansa de a respecta Parlamentul, democratia romaneasca pentru ca si Guvernul sa faca acest lucru. Avem sansa cu totii de a ne pune in slujba oamenilor care ne-au votat si ne-au desemnat uninominal sa le reprezentam interesele in Parlament.Foto: Mondo News