Procurorii anticoruptie au deschis, joi, o ancheta de amploare in trei ministere si SGG pentru trafic de influenta, abuz in serviciu si luare de mita. Sunt vizate ministerele de Interne, Educatiei si Comunicatiilor, iar faptele s-ar fi derulat in perioada 2001 – 2013.
Mai multi sefi din ministere sunt audiati la Directia Nationala Anticoruptie (DNA). Potrivit unor surse, mita in valoare de 4 milioane de euro ar fi fost data in 2004 pentru sefi din MAI si Guvern.
Ancheta penala a procurorilor DNA derulata la ministere si la Secretariatul General al Guvernului (SGG) vizeaza contracte de securizare a frontierelor si contracte de IT.
Procurorii Sectiei de combatere a infractiunilor conexe infractiunilor de coruptie efectueaza cercetari in cauza penala constituita ca urmare a sesizarii Corpului de Control al Primului-ministru din 21 mai 2013, anunta un comunicat al DNA.
Citeste si: Marcel Pavaleanu, fost angajat SGG, retinut pentru spalare de bani
“Obiectul sesizarii l-a constituit inchirierea si extinderea de licente educationale de catre, Ministerul pentru Societatea Informationala si Ministerul Educatiei Nationale care contrar dispozitiilor acordului cadru nr. 32/12.08.2009 au incheiat, contrar HG nr. 460/2009, contracte de furnizare produse, existand indicii ca s-au efectuat plati privind o suma de aproximativ 9 milioane euro, destinate unitatilor de invatamant”, a precizat DNA.
Potrivit DNA, in cauza s-a dispus inceperea urmaririi penale in rem cu privire la savarsirea infractiunilor de trafic de influenta in legatura cu infractiuni de coruptie, luare de mita, dare de mita si abuz in serviciu.
Cercetarile sunt efectuate sub aspectul: inchirierii unui numar de 179.259 licente pentru pachete de tip ProDesktop si 6.828 licente pentru sisteme de operare Windows Server, cu luarea in calcul a tuturor statiilor de lucru si a serverelor achizitionate in perioada 2001 – 2008 prin programele SEI 1 – SEI 5 si rural; determinarii incheierii contractului de furnizare produse in baza caruia MCSI s-a obligat sa plateasca pretul aferent numarului total de licente, mai mare cu 72.990 fata de numarul de licente utilizabile in sistemul educational in raport cu numarul de computere compatibile cu noile produse software, existand indicii privind crearea unei obligatii de plata a unui pret cu aproximativ 5,4 milioane euro mai mare decat pretul pentru inchirierea licentelor efectiv utilizabile (contractul in valoare de 105 milioane USD a fost derulat in perioada 2004-2009); determinarii daca HG 460/2009 permitea incheierea unui contract subsecvent referitor la suplimentarea numarului de licente al MECTS pentru scoli; achizitiei de licente pentru pachete de tip ProDesktop si sisteme de operare Windows Server destinate unitatilor de invatamant corespunzator necesarului de licente; identificarii persoanelor implicate si a modului in care acestea au verificat produsele software, implementarea, compatibilitatea acestora configuratiei hardware a statiilor de lucru si serverelor achizitionate in perioada 2001 – 2008, prin programele SEI I – SEI V si Rural si fundamentarea din punct de vedere tehnic a achizitiei din 2009.
Seful Secretariatului General al Guvernului, Ion Moraru, a venit joi la DNA, el declarand ca a fost chemat pentru a fi audiat ca martor intr-un dosar.
Surse judiciare au declarat pentru Mediafax ca Ion Moraru ar fi fost chemat intr-un caz de coruptie legat de achizitii de echipamente IT de catre Ministerul Educatiei.
Potrivit surselor citate, dosarul ar fi fost deschis in urma unui raport al Corpului de control al Guvernului, in cazul caruia anchetatorii DNA au extins cercetarile.
“Zeci de trenuri private circulă ilegal pe rutele CFR Călători.
De câteva luni, câteva zeci de trenuri ale operatorilor feroviari privaţi de transport persoane circulă ilegal pe rute rentabile operate de CFR Călători, păgubind astfel, zilnic, compania de stat cu sume mari de bani.
Printr-o Hotărâre de Guvern emisă în 2012 , operatorii privaţi beneficiază de subvenţii foarte mari pentru transportul de călători, în timp ce compania de stat se prăbuşeşte ca urmare a concurenţei neloiale. Astfel, prin acest mod de acordare a subvenţiilor, operatorii privaţi au încasat anual sume enorme de bani de la Ministerul Transporturilor. Între timp, Dorin Maer, Ştefan Roşeanu şi Valentin Dorobanţu, directorii impuşi politic la şefia companiei CFR Călători, din 2012 şi până în 2014, au fost preocupaţi să promoveze interesul operatorilor privaţi de transport persoane. Fiecare dintre aceştia a avut grijă ca în fiecare an să „ţeasă” mersul trenurilor în interesul operatorilor privaţi şi nicidecum al companiei de stat.
Căpuşare subvenţionată
Când fostul ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, se pregătea să predea mandatul, iar Valentin Dorobanţu era încă manager privat la CFR Călători, s-a regizat o inginerie feroviară de proporţii. Legislaţia actuală stipulează că rutele feroviare de transport persoane nerentabile operate de CFR Călători, în regim social, adică trenuri personale (regio), pot fi exploatate de către operatorii privaţi pe baza unor subvenţii acordate de Ministerul Transporturilor. Însă tot legislaţia românească precizează că atribuirea rutelor nerentabile se face prin licitaţie, iar traseele adjudecate sunt incluse în mersul trenurilor care apare la sfârşitul fiecărui an. Dar fostul manager privat Valentin Dorobanţu, susţinut tacit de directorul Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, Claudiu Dumitrescu, au acceptat ca pe mai multe rute rentabile operate de CFR Călători să fie introduse mai multe trenuri ale operatorilor privaţi. „S-au introdus ilegal mai multe perechi de trenuri personale (regio), la anumite ore de vârf, în aşa fel încât să fure călătorii companiei de stat. Însă trenurile private practică tarife mai mici decât CFR Călători ca urmare a subvenţiilor, ceea ce face ca tot mai mulţi călători să meargă cu trenurile private. În plus, dacă trenurile private circulă cu călători sau fără, cuantumul subvenţiei care se încasează este acelaşi. Practic, prin această manevră de concurenţă neloială, compania CFR este căpuşată cu acte în regulă, dar nimeni din Ministerul Transporturilor nu vrea să deranjeze interesele operatorilor privaţi”, a declarat pentru ZIUAnews un fost ministru al Transporturilor.”
Era ceva suspect cu softurile astea de foarte mult timp. Bica in sfarsit s-au apucat sa cerceteze ce e cu achizitiile astea.
Da, scandalul Watergate in varianta neaosa. Daca si la nivelul asta s-a ajuns cu spaga, va dati seama in ce tara traim, nu?!!!