Sistemul de avertizare al avionului prabusit, respectiv statii, microfon, difuzor acustic functionau la momentul gasirii epavei, spune seful Comisiei de ancheta tehnica a accidentului aviatic, precizand ca una dintre antenele avionului a fost gasita rupta, iar cealalta era “intreaga”.
Seful Comisiei de ancheta tehnica privind accidentul aviatic din Muntii Apuseni, Sorin Cimpoieru, a declarat, joi, ca unul dintre reprezentantii ISU care a ajuns la locul accidentului a incercat decuplarea sistemului electric al avionului, inclusiv a sistemului de avertizare, transmite corespondentul Mediafax.
El a spus ca una dintre antenele aparatului a fost gasita rupta, insa nu poate preciza daca aceasta a fost rupta inainte sau dupa impact. Potrivit acestuia, a doua antena a aparatului a fost gasita intreaga si a fost sigilata pentru continuarea investigatiilor.
“Una dintre antene am gasit-o rupta, nu pot sa va spun daca aceasta antena s-a rupt inainte sau la impact. Cealalta o am intreaga, o am sigilata. Am demontat tot sistemul de cablaj, statii, microfon, difuzor acustic, toate erau in stare de functionare la momentul in care eu le-am decuplat, a doua zi. Decuplarea sistemului a fost incercata de reprezentantul ISU care a ajuns la locul accidentului in noaptea de luni. Dansul a fost cel care, in incercarea de a decupla tot ceea ce inseamna sistem electric de pe epava, a incercat sa taie firele ca sa intrerupa acel sistem de avertizare, a decuplat bateria de acumulare, dar nu a stiut ca acest sistem are o baterie interna care, chiar daca se decupleaza tot ceea ce inseamna energie de la bord, ramane cuplat, ramane in avertizare pana va fi decuplat”, a spus Cimpoieru.
Intrebat ce semnale de avertizare emite acest sistem, el a afirmat ca semnalele pot fi primite atat de aeronavele care trec prin zona, cat si de o statie terestra care nu se afla in Romania.
“Trimite semnale de avertizare care sunt primite atat de aeronavele care trec prin zona, cat si de o statie terestra care nu se afla in Romania. Semnalele sunt receptionate in momentul in care sunt emise. Emisia fata de aparat, fizic, am vazut ca se producea, problema e ca nu va pot spune acum daca aceasta putea sa ajunga acolo. Va spun cu certitudine ca una dintre antene, antena care lipseste, e cea din dreapta aparatului, din cate imi amintesc eu, cea din 406 hertzi”, a spus Cimpoieru.
Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba.
In urma accidentului au fost raniti copilotul Razvan Petrescu si patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul “Sf. Maria” si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor.
Echipa medicala din avion mergea de la Bucuresti la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.
Epava avionului si victimele au fost gasite de un padurar, dupa o cautare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici.
Pilotul Adrian Iovan a fost gasit incarcerat, iar studenta era in stop cardio-respirator, cu hipotermie severa, nemaiputand fi salvata. Epava avionului a fost pazita de jandarmi, pe timpul noptii, iar miercuri aceasta a fost taiata si incarcata in mai multe tractoare, urmand sa fie transportata la Bucuresti pentru investigatii.
Raportul vicepremierului Gabriel Oprea, publicat miercuri, releva ca ROMATSA asigura receptionarea semnalelor emise in situatii de urgenta inclusiv pe frecventa de121,5 MHz, pe care a emis avionul prabusit, desi frecventa nu mai e monitorizata prin satelit din 2009.
Astfel, in Raportul citat se precizeaza ca echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta (ELT) ale aeronavei nu au functinat pe frecventa de 406 MHz, ci numai pe cea de 121,5 MHz, care “nu era apta sa permita localizarea”.
De asemenea, in Raport se precizeaza ca nu a existat o informare de la Centrul Cospas-Sarsat (Centrul de Cautare-Salvare Satelitara), prin Centrul de la Moscova (MCC).
“Fiind ulterior contactat, de catre ROMATSA, (telefonic si prin e-mail) Centrul de la Moscova nu a comunicat niciun raspuns”, se mentioneaza in Raportul Executivului.
ROMATSA a efectuat aceasta operatiune de contactare a Centrul Cospas-Sarsat in conditiile in care acest centru nu mai monitorizeaza frecventa 121,5 MHz din februarie 2009, aceasta fiind schimbata cu 406 MHz, potrivit www.cospas-sarsat.org. Potrivit sursei citate, incepand cu februarie 2009, doar frecventa 406 MHz este detectata de sistemul satelitar Cospas-Sarsat.
Cu toate acestea, in Raport este citat si articolul 13 din Regulamentul privind gestionarea situatiilor de urgenta generate de producerea unui accident de aviatie civila, aprobat prin HG nr. 741/2008, in care se precizeaza ca ROMATSA asigura receptionarea inclusiv pe 121,5 MHz.
“In acest sens, ROMATSA asigura supravegherea continua a transmisiilor radio receptionate de la aeronavele in pericol si, totodata, receptionarea semnalelor emise de echipamentele de locatie pentru situatii de urgenta( (ELT) pe frecventele 121,5 MHz si 406 MHz. Orice mesaj receptionat pe aceste canale de la aeronave aflate in pericol in FIR -Bucuresti va fi transmis cu operativitate Centrului de coordonare ROMATSA”, se mentioneaza in articolul 13 din Regulament, citat in Raport.
Regulametul prevede ca Centrul de coordonare ROMATSA determina zona de cautare a aeronavei disparute si declanseaza operatiunile de cautare prin unitatile operative de cautare, unitati operative ale Ministerului Afacerilor Interne si unitati operative ale Ministerului Apararii, in a caror zona de responsabilitate se presupune ca ar fi avut loc accidentul.
De asemenea, Regulamentul prevede, la articolul 17, ca dupa identificarea locului producerii accidentului de aviatie, Centrul de coordonare ROMATSA va informa in mod operativ comitetul judetean pentru situatii de urgenta sau, dupa caz, Comitetul municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta, precum si inspectoratul judetean pentru situatii de urgenta din judetul pe raza caruia s-a produs accidentul.
Raportul mentioneaza ca la ora 16.16:26, Serviciul de Urgenta a primit un apel, prin Centrul 112 Cluj/Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), de la numarul 0724 , apelant dr. Radu Zamfir, in care a fost anuntata prabusirea unui avion si ca, dupa identificarea urgentei, conform procedurilor de operare, apelul a fost transferat catre ISU Cluj (ora 16.20), SJA Cluj (16.20), IPJ Cluj (16.20), IJJ Cluj (16.20), COAP/MApN (16.22 – 16.27), ROMATSA (intre orele 16.28 si 16.33), Salvamont Brasov (16.34), Elicopter Targu Mures.
in Raport se arata faptul ca acesta “ar fi trebuit” sa reprezinte momentul declansarii procedurii prevazuta de Regulamentul privind gestionarea situatiilor de urgenta generate de producerea unui accident de aviatie civila, aprobat prin HG nr. 741/2008.
Potrivit articolului 12 din Regulament, alarmarea in caz de accident aviatic se face de catre ROMATSA si/sau de catre Sistemul national pentru apeluri de urgenta (112) .
Foto: Mediafax