Crestinii catolici sarbatoresc duminica Invierea Domnului – Pastele, cea mai mare sarbatoare a crestinilor.
Doi ani la rand, 2010 si 2011, Pastele a fost sarbatorit in aceeasi zi de toti crestinii — ortodocsi, catolici, greco-catolici, de evanghelici si reformati, de cultele neoprotestante, la fel si in 2014.
Sambata seara, la Vatican, Papa Francisc a prezidat celebrarea Vigiliei Pascale in Bazilica Sf. Petru.
Duminica, in Catedrala Sf. Iosif din Bucuresti, PS Cornel Damian va prezida, la ora 10,30, Sfanta Liturghie solemna a Invierii Domnului.
Tot duminica, la Vatican, Papa Francisc va celebra, la ora 10,00 (ora Romei) Sfanta Liturghie solemna a Invierii Domnului in Piata Sf. Petru. Dupa celebrare, Suveranul Pontif, de la balconul central al Bazilicii Vaticane, va rosti Mesajul de Pasti si va imparti binecuvantarea Urbi et Orbi (catre Cetate si lume).
Pastele isi trage denumirea de la cuvantul ebraic “Pesah” al vechilor iudei, care inseamna “trecere”.
Mai intai, cuvantul a desemnat trecerea sau aducerea lumii de catre Dumnezeu dintru nefiinta intru fiinta iar mai apoi trecerea poporului israelian din robia egipteana la libertatea deplina, scapat de la moarte prin sangele mielului pascal. Daca mielul pascal a prefigurat inca de atunci sacrificiul si jertfa de pe cruce a Mantuitorului Isus Cristos, sarbatoarea de Paste a continuat sa reprezinte pentru fiecare om in parte si pentru intreaga omenire o trecere, atat de la moarte la viata, cat si de la robia pacatelor la starea de libertate a fiilor lui Dumnezeu.
Trecerea de la rau la bine, de la pacat la virtute se face printr-o staruinta continua din partea omului, ajutat de harul dumnezeiesc, pentru purificarea si transformarea sufletului, pentru abandonarea patimilor si dobandirea curatiei inimii.
Modul sarbatoririi Pastelui a fost diferit de-a lungul timpului, desi in esenta s-a pastrat ca in primele veacuri. Pentru crestinii primelor secole, Invierea Domnului era cel mai mare eveniment din istoria mantuirii noastre, care sta la temelia Bisericii crestine. Noaptea de Paste era petrecuta in biserici in priveghere si rugaciune. In cursul ei avea loc botezul catehumenilor (candidatii la botez) iar momentul Invierii era intampinat cu cantari de bucurie, cu savarsirea Sfintei Jertfe si cu lumini multe, semn al bucuriei si luminarii duhovnicesti.
Cei care primisera botezul chiar in acea noapte isi puneau haine albe si purtau faclii luminoase, penitentii (cei care fusesera exclusi un timp din comunitatea credinciosilor din cauza pacatelor) erau reprimiti in comunitate, imparatii eliberau prizonieri si se faceau fapte de milostenie. Sarbatorirea Pastelui se prelungea o saptamana intreaga, savarsindu-se in fiecare zi Sfanta Liturghie, la care toti credinciosii se impartaseau cu Sfintele Taine ale lui Cristos. Era interzisa participarea crestinilor la spectacolele, jocurile si petrecerile pagane.
Data la care se sarbatoreste Pastele depinde de doua fenomene naturale (astronomice), dintre care unul cu data fixa, legat de miscarea aparenta a soarelui pe bolta cereasca (echinoctiul de primavara, care cade intotdeauna la 21 martie), iar altul cu data schimbatoare, legat de miscarea de rotatie a lunii in jurul pamantului (luna plina de dupa echinoctiul de primavara). Astfel, Pastele este sarbatorit intotdeauna in prima duminica dupa luna plina de dupa echinoctiu
Sursa foto: dcnews