Deputatul PNL, Radu Zlati, vorbeste, intr-o postare pe blogul personal, despre provocarile anului 2014 pe scena politica si evidentiaza principalele teme care se vor afla in prim-plan in acest an, odata cu alegerile europarlamentare si prezidentiale.
“Pe plan politic prima provocare, cea esentiala pentru Romania urmatorului deceniu, va fi felul in care va fi gestionata relatia PNL – PSD. Cu alte cuvinte, daca USL va functiona in anul 2014 macar la parametrii din 2013”, scrie Radu Zlati, la inceputul materialului.
In opinia liberalului, momentele de criza pe care le-a avut USL pe parcursul anului 2013 s-ar putea regasi si in 2014, insa acesta atrage atentia ca se poate invata din greseli.
“Nu este exclus ca 2014 sa mai cunoasca astfel de momente de criza. Sfarsitul lui martie (cand Guvernul ar trebui sa introduca acciza suplimentara pe combustibili, rectificarea bugetara din iulie (cand liberalii se asteapta sa fie redus CAS cu cateva procente), perioada discutarii si votarii amendamentelor la Constitutie precum si cea a discutarii Legii Regionalizarii ar putea sa fie astfel de momente.
Personal imi doresc un USL iesit intarit ultimele confruntari ale anului 2013 – se poate invata si din erori!. Un USL care sa isi regleze pe parcurs problemele de functionare, astfel incat sfarsitul lui 2014 sa aduca, odata cu victoria candidatului USL la alegerile prezidentiale, incheierea acestei paranteze istorice nefericite pe care o numim regimul Basescu”, a scris Radu Zlati, fost consilier al presedintelui PNL Crin Antonescu.
Va prezentam mai jos postarea integrala a deputatului Radu Zlati.
“Daca USL va functiona, daca el nu se destrama, este posibil sa oferim Romaniei o Constitutie revizuita si o lege care sa reformeze politico-administrativ structurile puterii locale, remodeland Romania in sensul programului de guvernare USL. Chiar daca in 2016 (poate mai devreme sau poate mai tarziu de acest prag politic) USL isi va inceta existenta, cele doua mari proiecte vor realiza o buna parte din asteptarile legitime ale populatiei si vor constitui un bun punct de reper pentru felul in care, la un moment dat, o alianta stanga-dreapta a reusit sa promoveze un proiect national.
Daca USL va functiona atunci guvernarea, avand in spate aceasta larga majoritate parlamentara pe care alegatorii romani au oferit-o aliantei USL, va functiona si ea – fara a se teme de piedici majore. Desigur, asta nu inseamna ca Guvernul va putea sa ignore in continuare vointa Parlamentului, asa cum a facut-o in 2013. Dar, cel putin, daca actele guvernarii nu se vor dovedi eficace si benefice pentru Romania, nu va fi din cauza ca acest guvern este constrans la inactiune sau acte ratate, din cauza ca i-ar lipsi sustinerea parlamentara; ci doar din cauza ca membrii Guvernului nu se ridica, la nivel individual sau ca echipa, la cerintele momentului pe care il traim.
Daca USL va functiona si atata timp cat el va functiona, evenimentele electorale ale anului 2014 se vor desfasura intr-o oarecare liniste si cu rezultate de dinainte cunoscute: partidele membre ale USL isi vor asigura un scor confortabil la alegerile europarlamentare iar candidatul USL la presedintie, Crin Antonescu, va putea castiga chiar din primul tur alegerile prezidentiale.
Trebuie sa recunoastem ca USL in 2013 a functionat mai prost decat in 2012. Uneori, in locul unei armonii, am avut de-a face cu conflicte acute, pe care doar teama reciproca de efectele nocive ale ruperii USL le-au calmat. inca de la inceputul anului (cand a fost devoalat public continutul Pactului de coabitare Basescu-Ponta) si mai apoi pe tot parcursul acestuia, punctual, PSD si PNL (sau Ponta si Antonescu) s-au gasit pe pozisii diferite.
Sa remarcam insa ca aceste pozitii diferite/contrare nu au fost inregistrate pe teme care tineau de programul de guvernare. Intotdeauna cand a fost vorba de initiative (guvernamentale sau parlamentare) care tineau de Programul de Guvernare USL, necesara coeziune a fost asigurata. Pactul de coabitare, numirea procurorilor generali, Proiectul guvernamental pentru Rosia Montana, legea de amnistiere (ca sa dau cateva exemple care au pozitionat partidele principale ale USL si/sau pe liderii acestora pe linii de forta contrare) nu faceau nici unul dintre temele programului USL, ba chiar erau, unele, in opozitie fata de acest program si fata de promisiunile electorale USL. De fiecare data, PNL si Antonescu s-au aratat fideli programului genuin al USL in timp ce PSD si Ponta, din considerente diferite (dar in primul rand din cauza unui pragmatism asumat de premier) s-au plasat cumva excentric fata de ceea ce PNL credea ca sunt asteptarile electoratului USL.
Nu este exclus ca 2014 sa mai cunoasca astfel de momente de criza. Sfarsitul lui martie (cand Guvernul ar trebui sa introduca acciza suplimentara pe combustibili, rectificarea bugetara din iulie (cand liberalii se asteapta sa fie redus CAS cu cateva procente), perioada discutarii si votarii amendamentelor la Constitutie precum si cea a discutarii Legii Regionalizarii ar putea sa fie astfel de momente.
Personal imi doresc un USL iesit intarit ultimele confruntari ale anului 2013 – se poate invata si din erori!. Un USL care sa isi regleze pe parcurs problemele de functionare, astfel incat sfarsitul lui 2014 sa aduca, odata cu victoria candidatului USL la alegerile prezidentiale, incheierea acestei paranteze istorice nefericite pe care o numim regimul Basescu”.