Diversificarea rutelor si a surselor de aprovizionare, conditii esentiale pentru asigurarea SECURITATII ENERGETICE

Grupul PPE este de departe cel mai puternic aparator  si sustinator din Parlamentul European in momentele in care este adusa in discutie dimensiunea externa a SECURITATII ENERGETICE.  Astazi vom continua sa va prezentam pozitia grupului PPE din Parlamentul European cu privire la SECURITATEA ENERGETICA dar si propunerile popularilor europeni pentru abordarea crizei:

ESTE NEVOIE DE O DIVERSIFICARE REALA A RUTELOR SI SURSELOR DE APROVIZIONARE

•             Consideram ca exista o nevoie urgenta de diversificare a surselor de energie, a furnizorilor si a rutelor de aprovizionare prin incheierea de noi parteneriate fiabile. Sunt necesare surse de aprovizionare sigure si fiabile pentru a realiza o piata a energiei bine integrata si bine interconectata. Adevarata liberalizare a pietei interne a UE este direct legata de diversificarea surselor de aprovizionare.

CITESTE SI: VIZIUNEA PPE ASUPRA DIMENSIUNII EXTERNE A SECURITATII ENERGETICE

•             Este nevoie de consolidarea interconexiunilor cu tarile invecinate. Avand in vedere acest lucru, avem nevoie de o revizuire a proiectelor de conducte din vecinatatea noastra. Facem apel la intensificarea asistentei din partea Comisiei Europene in punerea in aplicare a proiectelor de interes comun. Ar trebui explorat potentialul Fondului european pentru investitii strategice (FEIS), inclusiv al proiectelor strategice care au acces la instrumente financiare existente (MIE si fondurile structurale si de investitii europene). Sprijinim abandonarea proiectului South Stream si suntem impotriva reluarii lui sub forma proiectului Turkish Stream, intrucat acest lucru nu ar face altceva decat sa perpetueze dependentele actuale si ar fi contrar principiului de diversificare al UE. In schimb, ne reafirmam sprijinul pentru un coridor sudic pentru gazoductul care leaga Caucazul de Sud, Orientul Mijlociu, Mediterana si tarile din Asia Centrala de UE, inclusiv de Turcia ca tara de tranzit. Gazoductul transcaspic este de interes strategic pentru aprovizionarea cu energie a UE, iar UE trebuie sa isi recapete increderea pentru un parteneriat energetic fiabil cu tarile din Asia Centrala. Sprijinim examinarea oportunitatii unui parteneriat energetic cu Iranul, in cazul in care negocierile in domeniul nuclear cu aceasta tara se incheie cu succes.

•             In perspectiva unui parteneriat euro-mediteraneean privind energia, ar trebui sa incurajam dezvoltarea de platforme de gaze naturale, de electricitate si de energie din surse regenerabile, inclusiv valorificand potentialul energiei solare, si sa sprijinim cu prioritate liniile de interconexiune nord-sud esentiale cu tarile nord-africane. Subliniem, de asemenea, importanta parteneriatului cu Mediterana de Est (Cipru, Grecia si Israel) si a resurselor sale de gaze naturale, care pot fi folosite pentru a spori securitatea energetica in Europa de Sud-Est.

•             Sprijinim, de asemenea, o cooperare mai stransa cu partenerii in domeniul energetic din Europa de Nord, impreuna cu dezvoltarea de puternice retele regionale in regiunea nordica-baltica si interconexiunile energetice in regiunea baltica-adriatica.

•             Consideram ca acordul Nord Stream 2 nu este in conformitate nici cu strategia UE de diversificare a surselor de aprovizionare si a rutelor de tranzit a importurilor de energie, nici cu strategia UE privind securitatea energetica si nici cu obiectivele politicii externe si de securitate si ale Parteneriatului estic, sporind dependenta UE fata de aprovizionarea cu gaze naturale rusesti. Prin urmare, facem apel la Comisia Europeana si la Serviciul European de Actiune Externa (SEAE) sa evalueze in profunzime compatibilitatea proiectului Nord Stream 2 cu dreptul UE si sa se asigure ca legislatia UE aplicabila este respectata in intregime.

CITESTE SI: CONSOLIDAREA COEZIUNII SOCIALE SI A INVESTITIILOR SOCIALE PENTRU CETATENII EUROPENI

•             Noi parteneriate energetice strategice cu Norvegia si Turcia ar putea, de asemenea, consolida in mod semnificativ diversificarea energetica la nivelul UE. Ar trebui asigurata coerenta dintre politica energetica a Turciei si prioritatile de diversificare ale UE. Ar trebui sa ne concentram atentia asupra gazoductului transanatolian si transadriatic, care ar duce la o diversificare reala. Sprijinim aderarea deplina a Turciei la Comunitatea Energiei. Facem apel la guvernul turc sa semneze si sa ratifice neintarziat Conventia Natiunilor Unite asupra dreptului marii (UNCLOS), care a fost semnata si ratificata de UE si de toate cele 28 de state membre. De asemenea, Turcia ar trebui sa respecte drepturile suverane ale tuturor statelor membre, inclusiv cele legate de explorarea si exploatarea resurselor naturale, in conformitate cu acquis-ul UE si cu dreptul international.

•             Sprijinim definirea unor proiecte strategice de infrastructura energetica care sa asigure o reala diversificare atat cu tarile vecine, cat si cu membrii Comunitatii Energiei. Acest lucru implica dezvoltarea si imbunatatirea liniilor de interconexiune bidirectionale, precum si cresterea disponibilitatii, eliminarea insulelor energetice, o tehnologie de flux invers, o capacitate de stocare si terminale de GNL in interiorul UE. Solicitam Comisiei sa prezinte rapid o strategie referitoare la GNL care este vitala pentru diversificarea aprovizionarii cu gaze naturale.

•             Crearea unei uniuni energetice se bazeaza pe maximizarea capacitatii liniilor de interconexiune, dar si pe construirea unei infrastructuri energetice moderne si pe modernizarea retelelor existente. Prin urmare, strategia UE privind securitatea energetica trebuie sa includa mecanisme de coordonare, inclusiv retele inteligente de transport si distributie, pentru a asigura interoperabilitatea. Avem nevoie de un obiectiv in materie de interconectare pentru gaze naturale, armonizat cu cel de interconectare pentru electricitate, care sa depaseasca sfera Regulamentului privind securitatea aprovizionarii cu gaze naturale.

 

SPRIJINIM CONSOLIDAREA COOPERARII INTERNATIONALE SI A DIPLOMATIEI ENERGETICE

•             In actualul context geopolitic, o buna cooperare energetica strategica cu SUA si o imbunatatire a cooperarii in cadrul Consiliului pentru energie UE-SUA sunt importante pentru consolidarea parteneriatului dintre UE si SUA in materie de securitate, politica si economie. Facem apel la deschiderea pietelor de energie in cadrul negocierilor pentru Parteneriatul transatlantic pentru comert si investitii (TTIP), in scopul anularii interdictiei de export a SUA, ceea ce ar conduce la scaderea preturilor la energie. Acest lucru poate fi realizat prin intermediul pietei transatlantice a energiei si ne-ar permite optimizarea pozitiei noastre de negociere pe piata mondiala.

CITESTE SI: OCUPAREA FORTEI DE MUNCA, O FORTA DE MUNCA CALIFICATA SI SPIRITUL ANTREPRENORIAL SUNT O PRIORITATE PE AGENDA PPE

•             Sprijinim dezvoltarea actiunilor diplomatice ale UE in domeniul energetic in tarile partenere si la nivelul forurilor internationale cu scopul, printre altele, de a promova o mai mare transparenta pe pietele globale ale gazelor naturale, prevenind astfel disfunctionalitatile pietei si crescand securitatea energetica a tuturor partilor implicate. Dezvoltarea unei piete reale a gazelor naturale la nivel mondial trebuie protejata in cadrul normelor OMC, impiedicand aparitia mecanismelor de denaturare a concurentei. Prin urmare, salutam si incurajam utilizarea de catre Comisie a normelor UE in domeniul politicilor concurentei in relatiile cu intreprinderile energetice din afara UE.

•             Ne dorim o mai buna sinergie intre securitatea energetica si diplomatia in domeniul schimbarilor climatice, in special in cadrul negocierilor COP 21 de la Paris, pentru a asigura o distribuire durabila a sarcinilor la nivel mondial in materie de reducere a emisiilor de CO2. Acest lucru contribuie la obiectivul principal al UE de securitate energetica, dar si la competitivitatea economiei UE.

•             Subliniem necesitatea de a sprijini dimensiunea paneuropeana a uniunii energetice, avand in vedere ca partile contractante ale Comunitatii Energiei se angajeaza sa puna in aplicare acquis-ul UE in domeniul energiei, in special dispozitiile privind piata interna a energiei. Sprijinim imbunatatirea in continuare a modului de functionare a Comunitatii Energiei si consolidarea institutiilor sale. Sprijinim reinnoirea, in acest an, a memorandumului de intelegere cu Ucraina privind un parteneriat strategic in domeniul energiei. De asemenea, trebuie incurajata cresterea eficientei energetice si a durabilitatii in tarile de tranzit, prin intermediul unor proiecte de infrastructura comune menite sa reduca pierderile de tranzit. Perspectiva pe termen lung prevede includerea in uniunea energetica a unor (potentiale) tari candidate si vecine, in special tarile din Balcanii de Vest, care nu sunt membre ale UE. Subliniem importanta unui parteneriat euro-mediteraneean in domeniul energiei si consideram ca securitatea energetica ar trebui sa faca parte din revizuirea in curs a politicii europene de vecinatate.

Sursa foto: realitatea