Federatia pentru Drepturi si Resurse pentru Persoanele cu Tulburari in Spectrul Autist (FEDRA) sustine ca Legea privind drepturile persoanelor cu dizabilitati, aflata in dezbatere la Senat, ar putea fi neaplicabila, daca va fi adoptata fara a exista consultari cu toate ONG-urile din domeniu.
“Federatia pentru Drepturi si Resurse pentru Persoanele cu Tulburari in Spectrul Autist isi exprima ingrijorarea cu privire la o adoptare rapida si fara o consultare prealabila cu toate organizatiile care promoveaza drepturile personelor cu dizabilitati a Legii privind drepturile copiilor cu dizabilitati, aflata in dezbatere la Senatul Romaniei”, se precizeaza intr-un comunicat de presa.
in opini FEDRA, propunerea de lege porneste de la nevoi reale si vizeaza modificari care ar putea imbunatati viata persoanelor cu dizabilitati, insa masurile radicale de reorganizare pe care le propune sunt nerealiste si greu corelabile cu legislatia de la momentul actual.
Potrivit FEDRA, desfiintarea unor structuri existente si inlocuirea lor cu structuri inexistente inca si care nu garanteaza servicii mai bune, oferite de oameni mai pregatiti si mai empatici cu persoanele cu dizabilitati, nu rezolva problemele.
Acest lucru, spun reprezentantii FEDRA, “doar perpetueaza o nesfarsita perioada de provizorat si reorganizare”.
“Orice modificare legislativa trebuie sa fie armonizata cu cea deja existenta si sa incerce sa imbunatateasca punctele slabe. Din perspectiva Federatiei pentru Drepturi si Resurse pentru Persoanele cu Tulburari in Spectrul Autist, prioritara este imbunatatirea si aplicarea legislatiei existente. in Romania este nevoie nu de desfiintarea scolilor speciale, ci de o reforma a invatamantului special”, sustine presedintele FEDRA, Carmen Gherca.
Proiectul de lege privind drepturile copiilor cu dizabilitati, propus de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati (CEDCD) si Coalitia O singura Voce pentru Dizabilitate, a fost depus in Parlament la 31 martie, cu 29 de initiatori de la toate formatiunile politice, a anuntat anterior CEDCD.
CEDCD a precizat ca proiectul propune, printre altele, ca monitorizarea si evaluarea activitatilor si a personalului care desfasoara activitati de interventie pentru copiii cu dizabilitati sa se realizeze trimestrial de catre o comisie mixta din care va face parte si un reprezentant al societatii civile.
De asemenea, se doreste ca evaluarea activitatii si a personalului care lucreaza si/sau preda copiilor cu dizabilitati sa se realizeze in functie de evolutia individuala a copilului si de gradul de promovabilitate al acestora.
“Organizatiile nonguvernamentale cu mandat in domeniul dizabilitatii au dreptul sa desfasoare programe de monitorizare in CIT-uri, scoli Incluzive, scoli de Abilitati, Unitati de Educatie Nonformala, precum si in orice alt tip de unitate de invatamant in care sunt inscrisi copii cu dizabilitati”, prevede acelasi proiect.
Initiatorii mai vor obligativitatea evaluarilor psihologice a cadrelor didactice de psihopedagogie speciala de catre psihologi acreditati independenti si subordonarea centrelor de interventie timpurie DGASPC-urilor.