Premierul Victor Ponta a deschis, vineri dimineata, BURSA din Londra, unde incep sa fie tranzactionate certificatele globale de depozit (GDR) denominate in dolari alocate in oferta publica initiala la ELECTRICA (EL).
Tot vineri, actiunile ELECTRICA sunt listate pe bursa de la Bucuresti.
“Dumneavoastra intelegeti care e semnificatia cand BURSA din Londra invita un prim-ministru al Romaniei – nu s-a mai intamplat niciodata – pentru cea mai mare listare, in sensul ca au venit niste oameni cu bani privati, nu sunt bani publici, nu sunt bani… si au spus: «Avem incredere in Romania, dam o jumatate de miliard de euro pe o companie, ELECTRICA» “, a afirmat Ponta, joi, la interviurile DC News Live.
Citeste si: ANRE: DE MARTI, 1 IULIE, SCADE FACTURA LA CURENT
Un volum de 19% din actiunile scoase la vanzare in cadrul ofertei publice initiale (IPO) a ELECTRICA au fost alocate prin certificate globale de depozit denominate in dolari si tranzactionabile pe BURSA de la Londra. Majoritatea investitorilor institutionali care au preluat actiuni ELECTRICA in cadrul ofertei provin din Romania, Polonia, Marea Britanie si SUA.
ELECTRICA a atras 1,95 miliarde lei (444 milioane euro) prin oferta publica initiala derulata in perioada 16-25 iunie, cea mai mare astfel de operatiune realizata vreodata pe piata romaneasca.
ELECTRICA are un capital social de 3,459 miliarde lei, impartit in 345.939.929 de actiuni cu o valoare nominala de 10 lei/actiune. Capitalizarea de piata a companiei, la pretul final din oferta, de 11 lei/actiune, este de 3,8 miliarde lei (circa 866 milioane euro).
ELECTRICA va fi, astfel, cea de-a sasea companie de pe bursa dupa capitalizare, exceptand companiile straine – Erste Bank (EBS) si fondul de investitii imobiliare NEPI (NEP).
Citeste si: ZI ISTORICA PENTRU ELECTRICA! ANUNT BOMBA FACUT DE MINISTRUL DELEGAT PENTRU ENERGIE
In urma ofertei publice, statul roman a ramas cu 49% din actiunile ELECTRICA. Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) a investit 75 milioane euro in oferta si a obtinut astfel 8,6% din actiunile companiei, devenind al doilea mare actionar, dupa stat. Al treilea mare actionar este grupul financiar olandez ING, care a cumparat actiuni prin mai multe entitati.
“Sub privirea neputincioasa a lui IOAN RUS subalternii isi fac de cap?
Zeci de trenuri private circulă ilegal pe rutele CFR Călători
De câteva luni, câteva zeci de trenuri ale operatorilor feroviari privaţi de transport persoane circulă ilegal pe rute rentabile operate de CFR Călători, păgubind astfel, zilnic, compania de stat cu sume mari de bani.
Operatorii privaţi beneficiază de subvenţii foarte mari pentru transportul de călători, în timp ce compania de stat se prăbuşeşte ca urmare a concurenţei neloiale. Astfel, prin acest mod de acordare a subvenţiilor, operatorii privaţi au încasat anual sume enorme de bani de la Ministerul Transporturilor. Între timp, Dorin Maer, Ştefan Roşeanu şi Valentin Dorobanţu, directorii impuşi politic la şefia companiei CFR Călători, din 2012 şi până în 2014, au fost preocupaţi să promoveze interesul operatorilor privaţi de transport persoane. Fiecare dintre aceştia a avut grijă ca în fiecare an să „ţeasă” mersul trenurilor în interesul operatorilor privaţi şi nicidecum al companiei de stat.
Potrivit informaţiilor , de acest bonus feroviar beneficiază două companii private- Transferoviar Grup Cluj-Napoca controlată de omul de afaceri Călin Mitică, şi Regiotrans Braşov deţinută de Iorgu Ganea şi Costel Comana. Astfel, pe rutele Braşov-Bucureşti, Braşov-Constanţa, Braşov- Sf.Gheorghe, Braşov- Timişoara, Braşov- Iaşi, Braşov- Alba Iulia şi retur au fost introduse trenuri, de tipul automotoarelor, deţinute de Regiotrans. „Aceste rute operate de către CFR Călători sunt foarte rentabile, fapt pentru care este ilegal să fie introduse şi trenurile private. Prin această manevră, regionalele CFR Călători Braşov şi Bucureşti sunt extrem de afectate de introducerea acestor trenuri private, întrucât practică un tarif mai mic ca urmare a subvenţiei, şi astfel, zilnic, compania de stat este păgubită din greu. De exemplu, un bilet pe distanţa Bucureşti- Ploieşti, costă 7,5 lei, numai că Regiotrans Braşov beneficiază de o subvenţie mult mai mare decât CFR Călători”, a precizat un fost director al CFR Călători. Trebuie precizat că unul dintre acţionarii de la firma braşoveană- Costel Comana, este în relaţii excelente cu fostul manager privat Valentin Dorobanţu, dar şi cu unul dintre actualii directori ai companiei de stat Iosef Szenteş, unul dintre artizanii „ţesăturilor” din mersul trenurilor pentru interesul privaţilor.”