PPE: Un comert international echitabil pentru crestere economica, ocuparea fortei de munca si democratie

Astazi vom incepe trecerea in revista a pozitiei grupului PARTIDULUI POPULAR EUROPEAN (PPE) din Parlamentul European (PE) cu privire la comertul international si Parteneriatul transatlantic pentru comert si investitii (TTIP).

Liberul schimb si globalizarea au imbunatatit in mod semnificativ nivelul de viata si au redus saracia in UE si in intreaga lume. Acestea creeaza crestere economica si locuri de munca si consolideaza relatiile politice si economice cu tarile terte. Dorim intarirea legaturii noastre strategice cu Statele Unite – un partener cu care impartasim nu numai interese geopolitice si economice, ci si valori comune. Un acord de parteneriat transatlantic pentru comert si investitii (TTIP) echilibrat ar permite valorificarea intregului potential, in prezent insuficient utilizat, al relatiei noastre economice si ar modela in mod pozitiv structurile de reglementare a comertului mondial. Dorim sa urmarim aceste obiective ambitioase pentru beneficiul UE si al cetatenilor sai.

Dorim sa modelam globalizarea

Societatile europene care importa si exporta in cadrul lanturilor valorice mondiale actuale creeaza locuri de munca si crestere economica si, in acelasi timp, raspund nevoilor cetatenilor europeni. Dorim sa facem in asa fel incat comertul sa se bazeze pe statul de drept, sa promoveze principiile fundamentale ale democratiei si drepturile omului, precum si sa contribuie la eradicarea saraciei in lume. Suntem in favoarea unui comert liber si echitabil si dorim deschiderea pietelor in conditii echitabile. Politica comerciala are de jucat un rol esential in atingerea acestor obiective intr-un spirit de reciprocitate si in beneficiul tuturor.

CITESTE SI: PPE: UE TREBUIE SA DEZVOLTE O NOUA STRATEGIE PENTRU POLITICA EXTERNA SI DE SECURITATE

Economia Uniunii Europene este dependenta in foarte mare masura de participarea la cresterea externa

Cresterea economica, prosperitatea, locurile de munca si mentinerea modelului social european sunt toate legate intre ele si se sustin reciproc. Se estimeaza ca, in 2015, 90% din cresterea mondiala va fi generata in afara UE. Este evident ca intensificarea comertului duce la o productivitate mai mare, contribuie la cresterea competitivitatii externe si ar putea contribui imediat la peste 1,5 % din cresterea economica directa si, in acelasi timp, ar putea aduce beneficii semnificative consumatorilor. Se estimeaza, de asemenea, ca 14% dintre angajati si lucratori, mai exact 31 de milioane de locuri de munca, depind de performantele comerciale ale Uniunii. Ultimii zece ani au dovedit ca deschiderea comertului genereaza ocuparea fortei de munca si crearea de locuri de munca.

O abordare transparenta si multilaterala a comertului international

Dorim sa asiguram implicarea cetatenilor

Globalizarea si deschiderea pietelor au imbunatatit in mod semnificativ nivelul de viata si au redus saracia in UE si in intreaga lume. Solicitam, prin urmare, tuturor partilor interesate sa elaboreze o mai buna strategie de comunicare cu privire la politica comerciala a Uniunii. Dorim ca toate etapele negocierilor sa fie caracterizate de transparenta si deschidere, insa sprijinim confidentialitatea atunci cand ea este necesara pentru obtinerea celor mai bune rezultate in cadrul negocierilor. Vom garanta intotdeauna protectia serviciilor si a utilitatilor noastre publice. De asemenea, vom garanta intotdeauna – cu respectarea deplina a GATS si a conventiilor UNESCO relevante – dreptul de protejare, promovare sau finantare a culturii si diversitatea culturala, precum si pluralismul si libertatea presei in serviciul nevoilor democratice, sociale si culturale ale societatilor noastre.

Preferam o abordare multilaterala, sprijinind in acelasi timp negocierile privind acordurile de liber schimb

Din punctul nostru de vedere, sistemul comercial multilateral reprezentat de OMC ramane in continuare, de departe, cel mai bun cadru de realizare a unui liber schimb echitabil la nivel mondial si subordonat statului de drept. Insistam asupra faptului ca membrii OMC trebuie sa respecte toate obligatiile impuse de aceasta si ca Uniunea trebuie sa ia masuri adecvate de fiecare data cand o tara aplica restrictii comerciale fata de UE sau fata de unul din statele membre ale acesteia sau cand nu isi respecta obligatiile. Chiar daca nu reprezinta solutia optima, acordurile de liber schimb sunt cea mai buna optiune disponibila si sunt, prin urmare, necesare. Dorim eliminarea barierelor tarifare si netarifare, cooperarea in domeniul standardelor tehnice, al drepturilor de proprietate intelectuala, al protectiei investitiilor, al accesului la piata, al achizitiilor publice si al aprovizionarii cu materii prime si surse energetice, pastrand in acelasi timp standardele noastre europene ridicate in materie de mediu, de munca si de protectie a consumatorului, garantand normele noastre sanitare, fitosanitare si de siguranta alimentara si asigurand respectarea principiilor PAC. Suntem convinsi de faptul ca reusita economica a UE se datoreaza in primul rand diversitatii operatorilor sai economici, in special a IMM-urilor si a intreprinderilor multinationale. Dorim deci ca nevoile si interesele lor specifice sa fie reflectate in cadrul tuturor negocierilor comerciale. Interesele producatorilor din UE, inclusiv cele ale producatorilor din regiunile ultraperiferice (RUP), precum si interesele tarilor si teritoriilor de peste mari (TTPM) asociate UE trebuie sa fie suficient luate in considerare.

Dorim sa consolidam legatura transatlantica

Statele Unite sunt principalul partener strategic al UE. Impartasim valori comune precum democratia, drepturile omului si statul de drept, dar si interesul strategic de prosperitate si securitate reciproca. Parteneriatul transatlantic pentru comert si investitii (TTIP) constituie cel mai semnificativ proiect recent UE-SUA si acesta va da un nou impuls parteneriatului transatlantic in ansamblul sau, dincolo de aspectele sale comerciale. Incheierea sa cu succes este de o mare importanta geopolitica in fata provocarilor noastre comune. Transformarea in curs a sistemului international si provocarile cu care ne confruntam subliniaza si mai mult importanta relatiei transatlantice pentru asigurarea pacii, a securitatii si a stabilitatii. Dorim sa consolidam parteneriatul nostru pentru ca, impreuna, sa modelam secolul XXI.

Politica comerciala este un instrument deosebit de important, care sta la baza viziunii strategice a relatiei noastre unice. Politica comerciala dezvolta, adanceste si consolideaza aceasta relatie. Cifrele recente arata ca UE si SUA reprezinta impreuna mai mult de 30% din comertul global, UE inregistrand un excedent comercial pozitiv de 105 miliarde EUR. Dorim sa sporim si mai mult acest potential de creare de locuri de munca si crestere economica, precum si de stabilire comuna a unor standarde mondiale care vor contribui la instituirea unui sistem mondial rezilient, bazat pe statul de drept si pe cele mai bune practici de guvernare.

Sprijinim un Parteneriat transatlantic pentru comert si investitii (TTIP) aprofundat, cuprinzator si care sa creeze beneficii reciproce

Comertul transatlantic, care inregistreaza fluxuri comerciale imense, de peste 700 de miliarde EUR pe an, si creeaza in mod constant excedente in favoarea UE, reprezinta mai mult de 30% din comertul mondial. Consideram, prin urmare, ca exista un enorm potential care este inca insuficient exploatat, in pofida gradului ridicat de integrare a economiilor noastre. Principalul obstacol in calea unei mai mari dezvoltari il reprezinta numeroasele bariere netarifare care ingradesc inca comertul.

Sprijinul puternic acordat de cele mai mari sectoare ale industriei UE, inclusiv de catre un numar semnificativ de IMM-uri, este un semnal clar ca un astfel de acord ar putea crea conditiile necesare pentru obtinerea unor beneficii considerabile in favoarea cetatenilor nostri, a intreprinderilor noastre si a angajatilor acestora.

Din perspectiva noastra, TTIP poate aduce beneficii si mai mari la nivelul domeniului de reglementare. O schimbare de directie in sensul unei mai mari cooperari reglementare intre UE si SUA si al recunoasterii reciproce sau al armonizarii sporite, atunci cand aceste doua criterii sunt aplicabile fara a reduce normele noastre de protectie a consumatorului, ar trebui sa permita evitarea duplicarii si sa reduca in mod considerabil povara administrativa si sarcina de reglementare cu care se confrunta intreprinderile noastre. Noul parteneriat consolidat ar trebui sa creeze un nou set de norme si standarde comerciale generale, care sa serveasca drept model si altor parteneri din lume. Parteneriatul nu ar trebui sa fie considerat drept un obstacol, ci, mai degraba, drept o ocazie de a adera la cel mai mare spatiu comercial mondial si de a profita de pe urma acestuia.

Eliminarea tarifelor la produsele industriale, in special a barierelor privind anumite produse importante ale UE, precum si reducerea concreta a tarifelor in domeniul agricol, pastrandu-se insa un tratament special pentru produsele noastre care sunt in mod traditional sensibile, reprezinta aspectul central al accesului pe piata. Accesul pe piata trebuie insa sa fie insotit de garantii privind crearea unor conditii adecvate de concurenta egala si echitabila. Tarifele UE ar trebui pastrate in anumite domenii ale productiei industriale atata timp cat persista dezavantajul competitiv al industriilor europene mari consumatoare de energie, datorat politicilor restrictive ale SUA in domeniul exporturilor de energie catre UE. Aceasta derogare ar permite industriilor UE si SUA sa concureze pe picior de egalitate, evitand distorsiuni ale concurentei cauzate de diferentele de preturi la energie. Dorim sa vedem o reducere semnificativa a barierelor impovaratoare si in domeniul sanitar si fitosanitar, in care sa existe o cooperare si o recunoastere adecvata, cu respectarea deplina a normelor noastre de siguranta a consumatorului, precum si a principiului precautiei si a principiilor si legislatiei de baza a Uniunii Europene in domeniul social, al mediului, al bunastarii animale si al protectiei consumatorului.

Sectoarele industriale care fac obiectul unor norme ce genereaza costuri in mod disproportionat, cum ar fi sectorul chimic, ar trebuie sa beneficieze de perioade de tranzitie adecvate. In plus, normele existente ar trebui examinate in vederea asigurarii sustenabilitatii economice si a competitivitatii Europei.

CITESTE SI: PPE VREA UN CADRU POLITIC SI LEGISLATIV SOLID IN DOMENIUL ECONOMIEI SOCIALE

Incheierea unui acord larg, ambitios si cuprinzator in domeniul serviciilor si achizitiilor publice reprezinta un aspect vital al acestor negocieri, deoarece extinderea comertului in domeniul serviciilor va aduce beneficii suplimentare ambelor economii. Sectorul audiovizual nu trebuie sa faca obiectul negocierilor, iar acordul nu trebuie sa conduca la deteriorarea standardelor europene de protectie a datelor si a furnizarii serviciilor si utilitatilor publice. Insistam asupra obtinerii unor concesii din partea partenerilor nostri din SUA in ceea ce priveste serviciile financiare si un acces imbunatatit la achizitiile publice, in special la nivel sub-federal.

Indicatiile geografice reprezinta in continuare un element de interes central pentru grupul nostru, acestea trebuind sa beneficieze de o protectie adecvata pe piata SUA prin reducerea considerabila a riscului de inducere in eroare a consumatorului prin folosirea unor produse si denumiri similare.

Includerea unui capitol care sa contina dispozitii specifice privind domeniul energiei in cadrul TTIP, care sa abordeze toate masurile existente care limiteaza sau conditioneaza exporturile de energie, este de o importanta cruciala. In contextul geopolitic actual, TTIP este cadrul cel mai potrivit de stabilire a unui parteneriat durabil in acest domeniu. Asteptam ca partenerii nostri transatlantici sa ridice cerinta de obtinere a unei licente si sa furnizeze infrastructura necesara pentru exporturile de energie in Europa.

Acordul trebuie sa includa un capitol consistent privind investitiile, care ar putea constitui un stimulent major pentru obtinerea unei cresteri economice si crearea de locuri de munca si ar furniza investitorilor securitate juridica. In opinia Grupului PPE, cadrul juridic al TTIP poate crea cele mai bune conditii de crestere a investitiilor de ambele parti. Acesta trebuie sa includa un mecanism de solutionare a litigiilor dintre investitori si stat (ISDS) modernizat, transparent si impartial, care sa asigure echilibrul intre, pe de o parte, asigurarea securitatii juridice si a aplicabilitatii tratatelor internationale si, pe de alta parte, pastrarea prerogativelor legislative democratice ale partilor semnatare. Un astfel de instrument trebuie sa includa mecanisme specifice care sa evite aplicarea oricarui tratament discriminatoriu investitorilor din UE, in special IMM-urilor in litigiile lor cu autoritatile locale sau nationale din SUA.

Acordul trebuie sa asigure existenta unui pachet privind mobilitatea benefic ambelor parti, care sa includa facilitarea vizelor pentru furnizorii de bunuri si prestatorii de servicii din toate statele membre si sa recunoasca calificarile tehnice si profesionale ale acestora.

In fine, Grupul PPE subliniaza rolul specific jucat de IMM-uri, care reprezinta principalele motoare ale cresterii, inovarii si crearii de locuri de munca. TTIP ar trebuie sa constituie o referinta in materie de acord comercial favorabil IMM-urilor prin elaborarea unor norme adaptate nevoilor acestora si includerea unor capitole specifice care sa le fie dedicate. Acesta ar trebui sa includa stabilirea unui comitet special privind IMM-urile, precum si dezvoltarea unei retele online de informare, care sa puna la dispozitie informatii detaliate privind cerintele reglementare din SUA, in vederea facilitarii participarii IMM-urilor la comertul transatlantic.

CITESTE SI: OCUPAREA FORTEI DE MUNCA, O FORTA DE MUNCA CALIFICATA SI SPIRITUL ANTREPRENORIAL SUNT O PRIORITATE PE AGENDA PPE

In lumea moderna, comertul cu bunuri si servicii nu tine seama de granitele statale. Acelasi lucru se intampla si in cazul reglementarii. Dorim o agenda comerciala care sa aduca beneficii atat intreprinderilor, cat si consumatorilor; dorim un comert care sa fie atat echitabil, cat si sustenabil.

Desi SUA este cel mai mare partener comercial al nostru, nu este singurul. TTIP va functiona in contextul creat si de relatiile noastre cu alti parteneri comerciali. Acest acord poate influenta acest context prin stabilirea unor viitoare norme comerciale mondiale si, eventual, prin relansarea procesului de liberalizare multilaterala. Tocmai acesta este interesul comun al SUA si UE. Un acord consolidat va influenta relatiile noastre economice si politice bilaterale cu SUA si va intari legaturile noastre strategice in secolul XXI. TTIP poate fi piatra de temelie a institutionalizarii celui mai puternic parteneriat din lume.

Europarlamentarul PNL/PPE RAMONA MANESCU si-a exprimat pozitia fata de TTIP si nevoia, in egala masura, a Statelor Unite si a Uniunii Europene, cand vine vorba de acest parteneriat.

„In aceeasi masura in care SUA are nevoie de UE, la fel si Uniunea Europeana are nevoie de o relatie solida cu Statele Unite. Asa cum au dovedit-o si alte acorduri cu SUA, precum TFTP (Programul de Urmarire a Finantarii Terorismului), in ciuda neintelegerilor ce uneori apar, un TTIP negociat corect si transparent are capacitatea de a da forta ambelor maluri ale Atlanticului. Tocmai de aceea este invidiat de cei care merg pe principiul ”dezbina si cucereste”, aceiasi care, prin interpusi, lupta nu pentru “un acord mai avantajos” ci pentru “niciun acord””, a declarat europarlamentarul PNL/PPE RAMONA MANESCU.

Sursa foto: BBC