PPE vrea un cadru politic si legislativ solid in domeniul ECONOMIEI SOCIALE

Opiniile PPE privind societatea si economia se bazeaza pe valorile crestine si pe convingerea ferma ca oamenii sunt liberi si ca trebuie sa constituie o prioritate in economia sociala de piata. Valorile fundamentale ale PPE sunt responsabilitatea, respectul, solidaritatea si justitia, prevazute de parintii fondatori ai Comunitatilor Europene, Robert Schuman si Alcide de Gasperi, Jean Monnet si Konrad Adenauer, care faceau parte din familia politica a PPE.

Astazi vom trece in revista, pozitia grupului PPE din Parlamentul European cu privire la UN CADRU POLITIC SI LEGISLATIV SOLID in domeniul protectiei securitatii si sanatatii lucratorilor, conditiilor de munca, securitatii sociale si protectiei sociale, informarii si consultarii lucratorilor, incluziunii persoanelor dezavantajate si integrarii resortisantilor tarilor terte in situatie de sedere legala pe teritoriul Uniunii.

Respectam tratatele care, in conformitate cu principiul subsidiaritatii, confera Uniunii Europene (in temeiul articolelor 151-161 din TFUE) dreptul de a sustine si completa activitatile statelor membre in domeniul protectiei securitatii si sanatatii lucratorilor, conditiilor de munca, securitatii sociale si protectiei sociale, informarii si consultarii lucratorilor, incluziunii persoanelor dezavantajate si integrarii resortisantilor tarilor terte in situatie de sedere legala pe teritoriul Uniunii.

CITESTE SI: CONSOLIDAREA COEZIUNII SOCIALE SI A INVESTITIILOR SOCIALE PENTRU CETATENII EUROPENI

Consideram ca dreptul european al muncii si dreptul social european trebuie sa stabileasca standarde sociale minime in intreaga Europa, asigurand, astfel, conditii de concurenta echitabile pentru toti cetatenii UE si toate intreprinderile europene, consolidand coeziunea sociala si teritoriala in Europa, inclusiv in regiunile ultraperiferice. Cu toate acestea, suntem constienti ca legislatia europeana trebuie sa garanteze un echilibru intre nevoile diferitelor state membre, sectoare, drepturi ale lucratorilor si ale cetatenilor. Orice introducere a unor noi norme la nivel european trebuie sa fie justificate, proportionale si bazate pe evaluari aprofundate, sprijinite de dovezi, si pe respectarea obiceiurilor si traditiilor nationale.

Suntem in favoarea punerii in aplicare a unor reforme ale pietei fortei de munca care sa incurajeze integrarea pe piata fortei de munca a persoanelor care sunt in cautarea unui loc de munca, imbunatatind flexibilitatea interna si externa pentru angajatori si oferind lucratorilor protectie sociala sigura si sustenabila. Astfel de reforme ar trebui sa asigure un echilibru intre standardele ambitioase privind protectia lucratorilor si sporirea sanselor de reinsertie profesionala.

Europa trebuie sa actioneze in mod eficient, evitand, in acelasi timp, sa faca promisiuni goale. Grupul PPE solicita crearea unei agende pentru o reglementare inteligenta, care sa faciliteze respectarea si punerea in aplicare corespunzatoare a legislatiei sociale a UE si care sa garanteze ca fondurile ajung la destinatarii potriviti. Subliniem ca dialogul social ramane o componenta esentiala a economiei sociale de piata, pe tot parcursul procesului de reglementare inteligenta, in conformitate cu articolele 9 si 152 din TFUE.

Aceasta agenda ar trebui sa fie cuprinzatoare si legata in mod direct de procesul semestrului european. Aceasta ar trebui sa consolideze analizarea si definirea in comun a strategiilor, atat sociale, cat si economice, ale statelor membre, subliniind necesitatea reconcilierii acestor criterii.

Recunoastem ca includerea indicatorilor de ocupare a fortei de munca in procedura privind dezechilibrele macroeconomice reflecta intr-o mai mare masura evolutiile sociale si cele in materie de ocupare a fortei de munca in procesul semestrului european. Sprijinim ideea de a oferi acestor indicatori acelasi statut ca al celorlalti indicatori principali, pentru a putea fi utilizati in cercetari aprofundate cu scopul de a imbunatati, daca este necesar, rezultatele politicilor sociale si de ocupare a fortei de munca prin reforme structurale adecvate.

CITESTE SI: OCUPAREA FORTEI DE MUNCA, O FORTA DE MUNCA CALIFICATA SI SPIRITUL ANTREPRENORIAL SUNT O PRIORITATE PE AGENDA PPE

Protectia sociala a lucratorilor

Grupul PPE sprijina politicile de protectie sociala eficace si responsabile, bazate pe drepturi si obligatii. Statele membre ar trebui sa asigure protectia sociala a lucratorilor in ceea ce priveste pensiile, prevazand pensii publice suficiente pentru a mentine un nivel de trai decent si a oferi protectie impotriva saraciei la batranete, promovand, de asemenea, drept acoperire suplimentara, scheme de pensii complementare legate de contractele de munca. In conformitate cu principiul subsidiaritatii, statele membre ar trebui sa isi asume responsabilitatea deplina pentru organizarea sistemelor lor de pensii, precum si pentru decizia asupra rolului fiecaruia dintre pilonii sistemului de pensii din fiecare stat membru. Cu toate acestea, este necesara crearea unui sistem european de evidenta a pensiilor.

Avand in vedere cresterea sperantei de viata in toate statele membre ale UE, care este in crestere, in medie, cu 2,5 ani la fiecare 10 ani, precum si schimbarile demografice din Europa, solicitam statelor membre sa puna in aplicare de urgenta schimbarile structurale necesare, inclusiv sistemele de pensii, pentru a asigura securitatea sociala sustenabila pentru toti si solidaritatea intre generatii.

Sprijinim contractele pe termen lung ca forma de contract standard, care poate fi stimulata prin masuri adecvate. Locurile de munca cu fractiune de norma, munca temporara, munca sezoniera si alte forme de contracte sunt, de asemenea, necesare pentru a permite o varietate de dispozitii contractuale pentru intreprinderi si lucratori. Cu toate acestea, solicitam luarea de masuri care sa garanteze ca orice tip de contract oferit unui lucrator corespunde angajamentului si responsabilitatilor sale si nu este o chestiune de abuz sau speculatii. Consideram ca diversitatea, flexibilitatea si securitatea sunt foarte importante atat pentru angajati, cat si pentru angajatori.

Sprijinim masurile de combatere a muncii nedeclarate sub toate formele sale, precum si raporturile de munca precare. Pentru noi, locurile de munca precare reprezinta locuri de munca care nu respecta standardele europene si nationale, in special in ceea ce priveste sanatatea si securitatea la locul de munca si/sau care nu furnizeaza resurse suficiente pentru o viata decenta si o protectie sociala adecvata.

Solicitam o serie de norme simplificate si mai eficiente in materie de sanatate si de siguranta la locul de munca si cresterea capacitatii IMM-urilor si a microintreprinderilor de a pune in aplicare masuri efective si eficiente de prevenire a riscurilor, astfel cum este prevazut de legislatia europeana si nationala, respectand in acelasi timp drepturile lucratorilor. Insistam asupra faptului ca angajatii care au locuri de munca de noua generatie au dreptul la o protectie adecvata in materie de sanatate si securitate, adaptata la noile circumstante, cum ar fi stresul, surmenajul sau bolile musculo-scheletice. Dorim, de asemenea, sa profitam de ocazia oferita de digitalizarea locurilor de munca pentru a crea acorduri sigure si flexibile privind timpul de lucru pentru imbunatatirea echilibrului intre viata profesionala si cea privata.

Egalitatea de sanse

Ne angajam cu fermitate sa imbunatatim incluziunea pietei europene a muncii si, prin urmare, sprijinim masurile care sunt in favoarea eliminarii lacunelor din legislatia europeana privind combaterea discriminarii din domeniul ocuparii fortei de munca, in special in ceea ce priveste persoanele cu handicap. In plus, sustinem punerea in aplicare, fara intarziere, a Directivei 2000/78/CE a Consiliului privind egalitatea de tratament in ceea ce priveste incadrarea in munca si ocuparea fortei de munca.

Grupul PPE sprijina cu fermitate egalitatea deplina intre barbati si femei in ceea ce priveste salariile si pensiile, precum si in ceea ce priveste evolutia carierei, in fiecare stat membru. Solicitam luarea unor masuri specifice care sa vizeze cresterea ratei ocuparii fortei de munca in randul femeilor pentru a combate disparitatea persistenta de gen de 11,5 % in ceea ce priveste ocuparea fortei de munca si pentru a utiliza la potentialul maxim competentele si abilitatile femeilor pe piata fortei de munca.

Mobilitatea lucratorilor

Mobilitatea este o sursa de competitivitate pe piata unica. Nu ne putem abate de la un principiu fundamental al UE, cum este libera circulatie. Prin urmare, sustinem libera circulatie a lucratorilor si mobilitatea reglementata prin norme clare ale UE privind coordonarea sistemelor de securitate sociala. In acelasi timp, nu trebuie sa toleram niciun fel de abuz, frauda sau nerespectare a legislatiei UE in vigoare.

Solicitam statelor membre sa asigure conditii de concurenta echitabile in Uniunea Europeana. In acest sens, solicitam un plan de actiune pentru a elimina deficientele identificate in normele actuale, pentru a combate dumpingul social din cadrul practicilor sociale ilegale si pentru a aplica controale eficiente. Solicitam statelor membre sa creeze un ghiseu unic, precum si un site internet national unic, pentru informarea, consilierea si sprijinirea lucratorilor transfrontalieri cu privire la consecintele fiscale si de securitate sociala care rezulta din activitatea retribuita intr-un alt stat membru.

Abuzul si frauda pot fi abordate doar in cazul in care UE si legiuitorul national prevad un cadru juridic eficace, adecvat, bazat pe cooperare reciproca si a carui respectare poate fi asigurata, in timp ce statele membre trebuie sa imbunatateasca controalele si sa se asigure ca acestea sunt proportionale, justificate si nediscriminatorii. Cu toate acestea, lupta legitima si legala impotriva fraudei nu trebuie sa fie folosita drept pretext pentru a pune in discutie dispozitiile tratatelor, inclusiv principiul liberei circulatii a persoanelor si a serviciilor prin care cetatenii din alte state membre ale UE trebuie sa fie tratati in mod egal ca si cetatenii statului membru gazda.

Salutam planurile Comisiei de a identifica si a remedia deficientele in coordonarea dreptului banesc minim in materie de securitate sociala in intreaga Europa, prin adaptarea Regulamentului (CE) nr. 883/2004 si punerea in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 987/2009 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala. Nu trebuie sa permitem ca legislatia privind coordonarea sistemelor de securitate sociala sa fie adaptata pentru a fi folosita drept instrument de concurenta neloiala.

Suntem constienti de faptul ca exista inca probleme legate de punerea in aplicare a Directivei privind detasarea lucratorilor. In acest context, pentru a preveni abuzurile, solicitam statelor membre sa puna in aplicare la timp Directiva privind detasarea lucratorilor si sa realizeze o analiza a impactului punerii in aplicare a acesteia. Comisia a anuntat publicarea pachetului privind mobilitatea fortei de munca, inclusiv o revizuire specifica a Directivei privind detasarea lucratorilor. Insistam asupra faptului ca, in cazul in care acest proces incepe, trebuie sa abordeze numai elemente necesare care nu au fost inca rezolvate, pentru a asigura un tratament echitabil al lucratorilor si conditii competitive egale pentru intreprinderi. Directiva revizuita trebuie sa faciliteze in continuare libertatea de a presta servicii. Orice masuri propuse trebuie sa fie clare, proportionale, nediscriminatorii si justificate si sa respecte mecanismele diferite de stabilire a salariilor din statele membre. Solicitam o mai buna cooperare transfrontaliera intre serviciile de inspectie responsabile si un schimb electronic de informatii si date cu scopul de a efectua controale mai stricte care sa combata si sa previna abuzurile.

Sursa foto: politico