Prima sesiune parlamentara din 2014 a fost una “profund politizata”, votul pe proiectele de lege fiind unul “strict politic”, iar Parlamentul a legiferat ce a primit de la Guvern, sustine Institutul pentru Politici Publice (IPP), intr-un raport facut public miercuri.
Potrivit raportului, in sesiunea care acopera perioada februarie – iunie 2014, Legislativul a dezbatut si aprobat cu prioritate documentele primite de la Palatul Victoria.
“Din totalul proiectelor devenite legi, in perioada analizata, 83% au fost propuse de Guvern si doar 17% de catre parlamentari. Se continua astfel practica intalnita si in sesiunile parlamentare anterioare. De exemplu, 89% din legile votate in perioada similara a anului trecut au avut ca initiator Guvernul si doar 11% au fost acte normative initiate de catre parlamentari”, mai constata IPP.
PNL si PDL au depus motiunea simpla “PSD are alergie la justitie”
Institutul arata ca, din consultarea bazei de date a Camerei Deputatilor reiese ca, in ultimele 5 luni, au fost inregistrate 347 de proiecte si initiative, dintre care doar 89 au fost primite de la Guvern.
“Cu toate acestea, 29 din cele 32 de legi aprobate si publicate deja in Monitorul Oficial in sesiunea analizata au Guvernul ca initiator. Alte 13 acte normative initiate de Executiv au fost trimise la promulgare”, se noteaza in raport.
Potrivit raportului, in activitatea parlamentara, multe proiecte au fost blocate desi Uniunea Social Liberala (USL) avea asigurata, in perioada acoperita de prezenta analiza, o majoritate confortabila atat la Senat, cat si la Camera Deputatilor.
In raport se arata ca divergentele dintre PSD si PNL au escaladat la inceputul anului, culminand cu destramarea USL si ca iesirea PNL de la guvernare a aratat, din nou, ca votul asupra proiectelor de lege aflate in dezbatere in Parlament este unul strict politic, iar punctele de vedere si prioritatile parlamentarilor se schimba in functie de adversarii politici, avand prea putina legatura cu promovarea intereselor cetatenilor pe care, teoretic, ii reprezinta in Parlament.
In acest sens, in documentul citat se da ca exemplu pozitia diferita a parlamentarilor PNL privind legea parteneriatului public privat, inainte si dupa destramarea USL.
Un numar de 12 DEPUTATI PNL si-au anuntat DEMISIA din partid in plenul Camerei Deputatilor
IPP arata ca, la Camera Deputatilor, liberalii au votat impotriva proiectului, desi pana atunci l-au sustinut si aprobat atat in comisii cat si in plen, iar deputatii UDMR au aprobat legea, desi la votul anterior, cand erau in opozitie, se abtinusera de la vot.
Un alt exemplu mentionat este Legea insolventei, initiata de Guvernul Ponta, textul fiind propus si asumat in luna noiembrie 2013 de catre Ministerul Finantelor Publice, condus de Daniel Chitoiu – vicepresedinte PNL si viceprim-ministru din partea liberalilor la acea vreme.
In raport se arata ca, in 25 februarie 2014, Senatul a respins proiectul de lege, cu sprijinul PNL, iar, la Camera Deputatilor, legea a fost adoptata de noua majoritate parlamentara (PSD, UDMR, PP-DD, PC, minoritati), liberalii votand impotriva si depunand, ulterior, o sesizare de neconstitutionalitate.