Deputatul PNL, Radu Zlati, a declarat, marti, ca prin intarzierile actualului ministru al Transporturilor, Dan Sova, de a prezenta Master Planul pe Transporturi, Romania ar putea pierde o mare parte din fondurile europene destinate constructiilor de infrastructura rutiera si a atras atentia asupra optimismului cu care ministrul evalueaza gradul de realizare a obiectivelor, precum si evaluarea riscurilor, prin minimalizarea acestora.
“Domnul Sova ar fi trebuit sa prezinte, marti, Master Planul pe Transporturi. Presupun ca nu o va face. Atrag atentia asupra faptului ca, prin aceste intarzieri repetate cuplate cu estimarea eronata a masurilor recuperatorii necesare, Romania risca sa piarda o buna parte de cele 1 miliard si jumatate de euro pe care comunitatea europeana este gata sa ni le ofere, cu conditia ca diriguitorii romani sa dispuna de cele necesare pentru absorbtia fondurilor europene”, sustine deputatul Zlati, care a enumerat principalele puncte pe care trebuie sa le indeplineasca tara noastra pentru a primii fondurile europene.
“Dezvoltarea infrastructurii rutiere reprezinta unul dintre obiectivele majore de investitii in perioada pe care statul si economia romaneasca o traverseaza. Daca aceste obiective de investitii pot fi realizate prin atragerea de fonduri europene, cu atat mai bine, dar pentru realizarea acestui obiectiv major trebuie realizate, in mod simultan, mai multe conditii: un management decent al resurselor (de cunoastere a problemelor, de personal, financiare, institutionale, legislative), viziune prospectiva, onestitate in conceperea, finantarea si implementarea proiectelor, respectarea neabatuta a legislatiei interne si internationale, vointa politica – in cele din urma, dar nu si cel mai putin important ingredient pentru rezolvarea unei probleme ramasa nerezolvata de peste doua decenii. Poate ca guvernului Ponta 3 nu ii lipseste vointa politica. Este insa destul de clar ca ii lipsesc multe dintre celelalte elemente. Inclusiv onestitatea recunoasterii unei situatii de criza precum si curajul de a apela la adevaratii specialisti in domeniu”, continua deputatul liberal.
Vezi aici unde ar trebui sa ajunga banii stransi din acciza pe combustibili
Intrebandu-se retoric unde unde a ajuns Romania condusa de guvernul Ponta 3, Radu Zlati atrage atentia ca proiectele ministrului Dan Sova si a oamenilor sai au pierdut contactul cu realitatea, in vreme ce acesta “se plimba mai mult pe harta, decat pe soselele patriei”.
“Unde este Romania aflata sub zodia guvernului Ponta 3? Simplu de constatat, daca vom avea curiozitatea sa parcurgem drumurile patriei – fie cu automobilul, fie pe harta. Pe harta ii place si domnului Sova, actualul ministru al Transporturilor, sa se plimbe si sa ne arate cat de frumos este viitorul. Pentru ca prezentul este in cel mai bun caz cenusiu, evident ca viitorul domnul Sova are evidente nuante roz-bombon, batand spre rosu, culoare emblematica pentru o orientare politica cu totul respectabila, dealtfel. Numai ca viitorul domnului Sova risca sa ramana o fantasma, iar rozul sa vireze inspre maroul unui esec, devenit din pacate aproape previzibil. Si acest fapt se va intampla cu atat mai mult cu cat, in proiectele sale, domnul Sova si oamenii domniei sale pare ca au pierdut contactul cu realitatea”, mai sustine Radu Zlati.
Deputatul PNL a facut referire si la optimismul cu care Dan Sova trateaza evaluarea riscurilor, prin minimalizarea acestora, precum si gradul de realizare a obiectivelor propuse si s-a declarat sceptic fata de faptul ca CNADR va avea capacitatea manageriala de a gestiona in mod simultan mai multe lucrari de licitare a unor lucrari de infrastructura cu valoare mare.
“Strategia privitoare la completa absorbtie a fondurilor europene nerambursabile aferente constructiilor de infrastructura rutiera se bazeaza in principal pe faptul ca CNADR si ministrul Dan Sova se dovedesc prea optimisti in evaluarea riscurilor (prin minimalizarea acestora) si in gradul de realizare a obiectivelor propuse (termene prea scurte pentru realizarea studiilor de fezabilitate, pentru realizarea conditiilor privitoare la inceperea si pentru finalizarea lucrarilor, etc). Ma indoiesc ca CNADR are capacitatea manageriala de a gestiona in mod simultan mai multe lucrari de licitare a unor lucrari cu valoare mare, fara sa mai vorbim de celelalte operatiuni legate de contractarea si implementarea lucrarilor (realizarea proiectelor tehnice, contractele de achizitii inclusiv cele ale terenurilor, obtinerea avizelor inclusiv cele de mediu)”, a conchis Radu Zlati.
Citeste si: Deputatul Zlati cere un proiect de lege privind adaugarea coroanei regale pe stema Romaniei
Reamintim ca Ministerul Transporturilor a prezentat, in urma cu o saptamana, cateva date din Master Planul General pe Transporturi, harti pe care figurau noi trasee nediscutate public pana acum si care prezentau mai multe erori si neconcordante. Ministrul Transporturilor, Dan Sova, a vorbit despre programul autostrazilor pana in 2020, a explicat cum spera sa fie finantate autostrazile Bucuresti-Alexandria, Targu Mures-Iasi, Sibiu-Brasov-Bacau, Buzau-Braila-Galati sau podul peste Dunare de la Braila. Numai ca informatiile prezentate nu au dus lipsa de erori si au ridicat noi semne de intrebare.
Potrivit Hot News, erorile si neconcordantele din documentele prezentate fac referire inclusiv la hartile autostrazilor. Spre exemplu, pe o harta cu reteaua finalizata in 2020 Sibiu-Pitesti aparea terminata, in timp ce pe alta harta cu reteaua din 2022, segmentul in cauza aparea in lucru sau in proiectare. De asemenea, autostrada dintre Targu Neamt – Iasi si Ungheni (frontiera) trece in hartile prezentate ba prin Pascani, ba prin Roman.
De asemenea, pe harta retelei finalizate in 2020, Comarnic-Ploiesti apare terminata, in timp ce pe harta din 2022 acelasi segment apare inca in lucru sau in proiectare.
In plus, harta centrala cu autostrazile din MasterPlan prezinta noi trasee de care pana in prezent nu s-a discutat niciodata public. Exemple:
Craiova – Drobeta Turnu Severin, in conditiile in care va exista Craiova-Calafat-Drobeta, autostrazile Pitesti-Brasov si Pitesti-Ploiesti, precum si Satu Mare – Dej – Bistrita – Targu Mures si Dej- Gilau (Autostrada Transilvania A3, langa Cluj Napoca).
Pe langa diversele neconcordante, erori sau scapari in prezentare, o alta problema este finantarea. Ministrul Sova prezinta ca surse de finantare fie diversele fonduri europene, fie resursele de la buget sau cele adunate din acciza la combustibil.Astfel, unele tronsoane pe care guvernul le vrea finantate din banii pe acciza intra de fapt pe reteaua centrala TEN-T Core si pot beneficia de finantare europeana substantiala, iar in total tronsoanele pe acciza s-ar ridica la un cost mult mai mare decat se spera ofcial ca se va colecta la bugetul de stat.
Totodata, toate tronsoanele de autostrada pe care guvernul spera sa le finanteze doar prin Fondurile de Coeziune (85% fonduri europene nerambursabile) ar costa mai mult decat intreaga alocare pentru Romania pe Fondul de Coeziune – 3,7 miliade de euro (in care sunt incluse si Caile Ferate si cele maritime).
DACA FURA MANAGERUL “SMART” DE CE SA NU FURAM SI NOI NASII?
MAFIA DE LA CFR CALATORI?
Sub privirea “neputincioasa” a Ministrului Transporturilor dl. DAN SOVA ,subalternii isi fac de cap ? “Cum a sifonat directorul CFR Calatori subventiile de la stat.
De cum protectorul sau puscariasul Relu Fenechiu l-a instalat ditamai jupanul la CFR Calatori, Valentin Dorobantu s-a si apucat de treaba. Dar nu cea pentru care este platit din bani publici, bineinteles. Dorobantu a trecut imediat la aplicarea unui plan minutios de falimentare fortata a companiei de stat aflata in subordine, a carei activitate a fost pur si simplu sabotata sistematic, dupa cum s-au plans in mod repetat chiar angajatii de la CFR Calatori, totul in beneficiul concurentilor din domeniul privat.
Dupa mine, potopul!
Aceasta pare sa fie singura strategie manageriala dupa care se calauzeste Valentin Dorobantu in conducerea CFR Calatori.
Astfel, in doar cateva luni, noul „manager privat”, dupa cum scrie acum pe cartea de munca a fostului director, a desfiintat sute de trenuri . Acum, s-ar putea crede ca poate lucrurile nu mergeau bine si atunci seful a fost nevoit sa ia masuri drastice… Numai ca aceleasi rute, care au fost apoi cedate operatorilor privati, produc bani frumosi pentru acestia.
Totul a fost posibil prin punerea celor mai rentabile curse la ore total nepotrivite si umflarea preturilor biletelor, astfel ca, in scurt timp, calatorii au disparut cu totul din trenurile companiei de stat. In schimb, la organizarea licitatiilor intervalului orar, firmele de casa ale „caracatitei Fenechiu” au primit cele mai bune ore.” Carcotasii spun ca aceasta “caracatita” are azi alt nume…Nu este greu de ghicit.
Dan Sova se face ca “ploua”?
Hotie la drumul mare?
“Managerul privat al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, a încredinţat ilegal unei
firme controlate de afaceristul Gruia Stoica un contract de reparaţii
automotoare a cărui valoare poate ajunge la 20.000.000 de euro.
Imediat după ce Gruia Stoica a fost reţinut pentru încercarea de
trucare a unei licitaţii de transport feroviar de marfă, managerul
privat al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, a încheiat un acord-cadru
pentru reparaţii de automotoare cu o firmă controlată de afaceristul
gălăţean, dar care până acum nu a mai efectuat asemenea servicii
feroviare.
Încredinţarea acestui contract a fost pregătită cu mult timp înainte de
semnare de către Valentin Dorobanţu, botezat de ceferişti “Smart”,
pentru şmecheriile pe care le regizează în zona transportului feroviar
de călători.
Practic, managerul de la CFR Călători a făcut demersuri
serioase încă din vara anului trecut pentru a ajuta firmele lui Gruia
Stoica să prospere pe spatele companiei de stat.”