Romania va avea de platit catre institutiile europene, in urmatorii zece ani, dobanzi in valoare de 8,6 miliarde de euro, dupa ce pana acum a scos deja din buzunar dobanzi ce insumeaza 1,6 miliarde de euro.
Cu banii dati pe dobanzile achitate pana acum, statul ar fi putut finanta construirea a 320 km de autostrada la un pret mediu generos de 5 mil. euro pe kilometru, a 30 de spitale mari dotate la standarde de varf sau a 4.500 de scoli cu cate opt sali de clasa, scrie Ziarul Financiar in editia electronica.
Asa-numitul „imprumut salvator“ de 20 miliarde de euro negociat cu FMI si UE a scos din buzunarul statului 1,23 miliarde de euro, din care 700 milioane de euro au reprezentat numai dobanzile si comisioanele (57%). Alte 4 miliarde de euro au fost achitate deja de BNR, incluzand rate, comisioane si dobanzi (de peste 900 milioane de euro), potrivit datelor bancii centrale, citate de Ziarul Financiar.
Pana in anul 2023 imprumutul asumat, la inceputul lui 2009, de triada Basescu-Isarescu-Boc va manca inca 8,6 miliarde de euro din bugetul Romaniei, dobanzile si comisioanele ajungand la circa 900 de milioane de euro din aceasta suma.
Din aceasta suma, BNR mai are de rambursat rate in valoare de 6,9 miliarde euro si dobanzi de 230 milioane de euro, adica un total de 7,14 miliarde de euro, calendarul sau de plata catre FMI urmand sa se incheie mai devreme, in 2016.
Marele efort financiar de-abia urmeaza, in total Romania avand de platit 21 miliarde de euro, insemnand rate, dobanzi si comisioane.
Reamintim ca, la data de 24 martie 2009, Guvernul Romaniei a semnat un acord de imprumut cu Fondul Monetar International (FMI), Comisia Europeana (CE), Banca Mondiala si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) in valoare de circa 20 de miliarde de euro. Cu acest imprumut, BNR a incercat sa protejeze leul, iar Ministerul de Finante a platit pensiile si salariile.