Ca urmare a scandalului generat de dezvaluirile din cazul Panama Papers, orase din toata lumea, de la Londra la Mogadishu, se afla in lumina reflectoarelor privind coruptia. Printre acestea, The Guardian include si Bucurestiul, amintind lupta anticoruptie care se duce de peste 10 ani prin intermediul DNA, care isi are sediul in Capitala.
“In Romania, eforturile neobosite ale sefei anticoruptie, Laura Codruta Kovesi, au facut sa cada multe capete, inclusiv al primarului din Bucuresti, Sorin Oprescu, arestat anul trecut, cand a fost suspendat din functie”, scrie sursa citata.
In America, marea metropola care are reputatia de coruptie urbana este Chicago, de mai mult de un secol. Doar in ultimii 40 de ani au fost peste 1.500 de condamnari pentru coruptie in districtul judiciar al orasului, mai mult decat in oricare alt oras american, potrivit unui raport al Universitatii din Illinois, care a relevat ca “orasul vanturilor” este totodata si “capitala coruptiei” din SUA.
CITESTE SI: THE ECONOMIST: SCANDALURILE DE CORUPTIE DIN ROMANIA, UN SEMN BUN
In Columbia, aproape 1.400 de primari au fost acuzati de coruptie in ultimii 8 ani, iar in Ucraina una din zece stiri este despre chestiuni de coruptie in ce priveste dezvoltarea urbana. In Spania, 95 la suta dintre cei care au participat la un sondaj cred ca exista o institutionalizare a coruptiei. De asemenea, in Rio de Janeiro sunt anchete privind contractele olimpice pe sume uriase.
Indexul Transparency International privind nivelul coruptiei in intreaga lume plaseaza Romania pe locul 58 din 167 de tari. Pe primele locuri, adica cele mai putin corupte tari, se situeaza Danemarca, Finlanda si Suedia, in timp ce pe ultimele se afla Somalia, Coreea de Nord si Afganistan. Romania este dupa Botswana, Rwanda, Iordania, Mauritius, Namibia, Georgia sau Ghana. Bulgaria e pe 69, Moldova pe 103, iar Ungaria pe 50.
Sursa traducere: Ziare.com
Schema falimentarii fortate a CFR Calatori, prin care cele mai bune
rute aflate de ani de zile in portofoliul CFR Calatori au fost
abandonate pentru a putea fi preluate din mers de catre unii operatori
privati.
Care au impuscat astfel doi iepuri dintr-o lovitura, pe langa cursele
oricum extrem de profitabile, ei devenind automat si beneficiarii
generoaselor subventii acordate de catre Ministerul Transporturilor
pentru segmentul feroviar. Insa concomitent cu aplicarea acestei
strategii, managerul Valentin Dorobantu nu s-a sfiit sa acorde si direct
catre clientii politici sume uriase de bani din bugetul public.
DNA confirma: record absolut
Concurenta in domeniu este una acerba, din moment ce sifonarea
banilor de la buget a ajuns in Romania zilelor noastre un adevarat sport
national. Iata insa ca procurorii anticoruptie sunt pe cale sa confirme
ca managerul de la CFR Calatori a reusit un adevarat record absolut,
greu de egalat pana si de ceilalti colegi din „caracatita Fenechiu”
Iar ancheta privind acordarea
contractelor de catre Valentin Dorobantu este de-abia la inceput, astfel
ca performanta poate fi chiar mult mai mare. Deocamdata se verifica un
lot de 152 de contracte semnate de catre managerul CFR Calatori si prin
care compania de stat s-a obligat la plati consistente aproape exclusiv
pentru unul si acelasi beneficiar. Iar dintre cele 152 de contracte doar
unul singur a fost acordat prin organizarea unei licitatii cum scrie la
carte!
Negociere fara publicare
Valentin Dorobantu nu a avut nicio greata in a arunca zeci de
milioane de euro mereu catre aceleasi firme de casa. Conform
informatiilor intrate in posesia noastra, din cele 152 de contracte,
unul singur a fost adjudecat prin licitatie publica.
Alte 73 de contracte au fost acordate prin negociere cu publicare, in
timp ce nu mai putin de 78 de contracte, in valoare de zeci de milioane
de euro, au fost atribuite de catre Dorobantu prin negociere fara
publicare, la care s-a participat aproape de fiecare data cate un singur
ofertant.
Unul si acelasi, bineinteles.
Primele 70 milioane de euro
Pentru a le fi mai usor, anchetatorii au impartit cele 152 de contracte
in trei loturi. Iar in ce priveste primele 49 de contracte acordate, au
descoperit ca suma totala astfel unidirectionata de catre Valentin
Dorobantu se ridica la peste 70 milioane de euro! In conditiile in care
CFR Calatori a fost adusa in pragul falimentului, mii de salariati
riscand concedierea. Din aceasta suma, peste 50 de milioane au fost
alocati pentru reparatii, procurorii incercand acum sa afle daca acestea
au si avut loc in realitate sau nu. Iar nu mai putin de 1,5 milioane
euro au fost dati de Dorobantu pe… curatenie.
A intrat cu bocancii in buget
Grav este si faptul ca multe dintre contractele suspecte nu au fost
acordate pentru un singur an, ci pe cate patru ani, astfel ca bugetul
companiei de stat va mai fi jumulit mult timp de acum inainte.
Vom reveni cu amanunte incendiare atat despre firmele „norocoase”
care au negociat direct cu Dorobantu, cat si cu exemple halucinante
despre cum au fost cheltuiti banii publici. Este suficient sa amintim
doar ca managerul CFR Calatori a cumparat direct de la firma Comixta din
Sibiu bocanci de… 370.000 euro!
Si toate cele de mai sus se intamplau in timp ce acelasi Dorobantu
Valentin a suspendat contractul de munca al aproximativ 14 000 de
angajati timp de 8 zile pentru fiecare dintre acestia, in anul 2013,
motivand lipsa acuta de fonduri !!!