Douazeci de persoane au fost retinute pana joi seara in cazul furtului de motorina din Depoul de Locomotive Timisoara, alte 24 de persoane fiind in continuare audiate, printre acestea numarandu-se si cei din conducerea unitatii, dar si liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timisoara, informeaza Mediafax.
Potrivit procurorilor DIICOT, pana joi seara au fost emise mandate de retinere pe 24 de ore pe numele a 20 de persoane, alte 24 fiind in continuare audiate in cazul furtului de motorina din Depoul de Lomotive Timisoara.
Conform surselor citate, printre cei audiati se numara seful unitatii, adjunctul sau, contabila sefa, gestionarul sef, dar si liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timisoara, Ioan Bolos.
Potrivit unui comunicat de presa al DIICOT, procurorii impreuna cu politistii din cadrul Politiei Transporturi au efectuat, joi, 47 de perchezitii in Timis si Caras-Severin, in cadrul unei actiuni vizand destructurarea unui grup infractional organizat specializat in savarsirea infractiunilor de delapidare cu consecinte deosebit de grave, complicitate la delapidare cu consecinte deosebit de grave, fals intelectual si uz de fals.
“In cauza, exista suspiciunea rezonabila ca incepand cu anul 2010 si pana in prezent, la nivelul Depoului de Locomotive Timisoara, s-a constituit si a actionat un grup infractional organizat, avand ca scop insusirea si sustragerea combustibilului din gestiune, in baza unui plan infractional foarte bine conceput, cu roluri clar definite pentru fiecare dintre membrii gruparii. Grupul infractional organizat s-a constituit in jurul persoanelor cu atributii de conducere, organizare si control din cadrul Depoului de Locomotive Timisoara, respectiv seful unitatii, adjunctul sefului de unitate, contabila sefa, gestionarul sef, si liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timisoara, suspectii avand sarcini si roluri clar definite in cadrul gruparii”, se arata in comunicat.
Conform sursei citate, suspectii au pus la punct o metoda de sustragere a unor cantitati “uriase” de motorina, cu ajutorul majoritatii angajatilor Depoului de Locomotive Timisoara.
Conform DIICOT, la grupul infractional constituit piramidal au aderat administratorul unei societati comerciale ce functioneaza “clandestin” langa rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timisoara, precum si alte doua persoane care aveau rolul de a valorifica combustibilul sustras.
“Activitatea infractionala era gandita foarte laborios si pusa la punct in cel mai mic detaliu, membrii grupului evidentiind in documentele unitatii consumuri de combustibil mai mari decat cele reale, facand astfel posibila, insusirea si sustragerea surplusului ramas in gestiune. Totodata, in activitatea infractionala au fost atrasi si au contribuit si angajatii laboratorului de determinari fizico-chimice din cadrul Depoul de Locomotive Timisoara, prin utilizarea unor formule de calcul fictive in buletinele de analiza care permiteau producerea surplusurilor in gestiune”, spun cei de la DIICOT.
Ulterior, pentru corelarea acestor cifre cu cantitatile alimentate si cele mentionate in documentele justificative, gestionarul sef al Depoului de Locomotive Timisoara consemna in registrele aferente cifre nereale ale cantitatilor de motorina alimentate in timp ce primitor-distribuitorii din subordinea sa foloseau pentru consemnarea cantitatilor alimentate foi volante, astfel incat sa poata fi reglate ulterior cifrele in registrul inseriat, asa cum prevede procedura de alimentare.
“S-a retinut, totodata, ca un alt suspect, in calitate de sef depou, avea obligatia de a verifica zilnic inscrisurile existente in registrele de activitate, de a organiza inventarierile decadale, de a verifica integral inregistrarile instalatiilor ICL, CEL IVSM, Deuta si benzile de vitezometru si de a participa in comisiile tehnice de constatare si tratare a deficientelor de material rulant. Contrar acestor indatoriri, suspectul, cu scopul de a facilita activitatea infractionala, in mod voit nu si-a indeplinit aceste atributii”, mai spun procurorii DIICOT.
Deasemenea, o alta suspecta, adjunct al sefului de depou, responsabila de exploatarea si intretinerea locomotivelor, viza foile de parcurs intocmite in fals de catre mecanicii de locomotiva in care erau mentionate cantitatile de motorina livrate si consumate, fara sa ia masuri de eficientizare a consumului si de reducere a pierderilor. Totodata, suspecta avea un rol determinant in planificarea in ture a mecanicilor implicati in activitatea infractionala.
“In raport de aceasta faza a activitatii infractionale, un rol marcant in interiorul grupului infractional organizat l-a avut liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timisoara. Suspectul a sprijinit sustragerile de combustibil, prin exercitarea de constrangeri si intimidari la adresa organelor de control din cadrul Regionalei CFR Timisoara in cazurile in care acestia constatau nereguli cu privire la consumurile nejustificate de motorina. Totodata, in schimbul sprijinirii activitatii infractionale, suspectul primea lunar de la fiecare mecanic de locomotiva inscris in sindicat sume cuprinse intre 50-100 euro, provenite din valorificarea combustibilului sustras. In functie de persoanele agreate, liderul sindical, prin intermediul sefului de tura si a revizorului, a coordonat si planificat programul mecanicilor de locomotive, in vederea savarsiri sustragerilor.Prin natura functiei, suspectul lasa sa se inteleaga atat mecanicilor de locomotive cat si membrilor din conducerea depoului ca are influenta asupra unor functionari publici din cadrul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori Bucuresti, mai arata procurorii DIICOT.
De asemenea, activitatea grupului a fost sprijinita de catre un agent de politie din cadrul Politiei Transporturi Feroviare Timisoara.
Valorificarea combustibilului se realiza in mai multe moduri. Astfel, cu ajutorul reprezentantului firmei care functiona clandestin langa rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timisoara, cantitatea de motorina era livrata direct din rezervoarele Depoului printr-un furtun, cat si prin intermediul unor conducte subterane care fac legatura intre rezervoarele depoului si o pompa de alimentare tip PECO aflata in spatiul apartinand CFR.
O alta modalitate de valorificare a surplusului de motorina se desfasura prin intermediul angajatilor depoului care scoteau motorina cu autoturismele personale, in acest sens fiind elocvente prinderile in flagrant realizate pe parcursul cercetarilor.
Un numar de 44 de suspecti au fost dusi la audieri in urma perchezitiilor.
Prejudiciul cauzat prin activitatea infractionala este estimat la 3.997.068 lei lei.
De asemenea, in casele liderilor gruparii, dar si in birourile acestora, procurorii DIICOT au descoperit sume importante de bani, in lei si valuta.
Sursa foto: agerpres
Fratia penalilor de la CFR Calatori: Litra Marcel , director comercial CFR Calatori -luare de mita ; Secara Vasile, fost director general CFR Calatori-santaj; Berindean Nicolae , fost sef oficiu jurudic CFR Calatori-complicitate la santaj; Mogan Petru , sef serviciu logistica CFR Calatori,mentinut de Dorobantu Valentin in aceasta functie fara a avea nicio conditie indeplinita in vederea ocuparii ei ,nici cel putin cea de vechime -evaziune fiscala,tainuire, abuz in serviciu, dare de mita, etc. Radulescu Gheorghe , fost director CFR Calatori Brasov-santaj, fals si uz de fals. Claudiu Dumitrescu, fost membru in CA al al CFR Calatori-trafic de influenta, luare de mita,etc. Dorobantu Valentin, fost director general CFR Calatori-abuz in serviciu, comportare abuziva, etc. Gavris Teodor, fost director tractiune CFR Calatori-luare de mita, trafic de influenta, etc. Protopopu Telu , fost director general adjunct CFR Calatori Bucuresti-luare de mita, trafic de influenta, etc?
Iosif Szentes si-a facut datoria catre operatorii privati si a tesut un nou mers al trenurilor, care a intrat in vigoare din 13 decembrie 2015, prin care efectiv se devalizeaza compania CFR Calatori doar ca sa faca jocurile operatorilor privati.
In noul mers al trenurilor tesut de Szentes , zeci de trenuri regio ale CFR Calatori (adica personale) destinate in special navetistilor, pensionarilor, elevilor si studentilor au fost transformate in trenuri interregio.
In schimb, trenurile operatorilor privati au fost incluse in noul mers cu 5-10 sau 15 minute inaintea trenurilor operate de CFR Calatori ca sa-i fure calatorii de la compania de stat. Mai mult, prin transformarea trenurilor regio in interregio, pretul calatoriei s-a dublat sau chiar mai mult, dar durata de deplasare este aceeasi.
Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, şi fostul manager privat al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, au fost preocupaţi să umfle conturile „băieţilor deştepţi” de la calea ferată prin subvenţii foarte mari, în timp ce compensaţiile pentru CFR Călători erau tot mai modeste în raport cu numărul călătorilor. Astfel, prin H.G. nr. 78/2013, pentru aprobarea actelor adiţionale nr. 1 pe anul 2013 la contractele de servicii publice în transportul feroviar de călători pentru perioada 2012-2015, Fenechiu a pecetluit opera de punere pe butuci a CFR Călători regizată pe ultima sută de metri prin HG nr 74/2012.
Dar fostul manager privat Valentin Dorobanţu, susţinut tacit de fost director al Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, Claudiu Dumitrescu, dar si de adjunctul sau Marin Stancu, au acceptat ca pe mai multe rute rentabile operate de CFR Călători să fie introduse mai multe trenuri ale operatorilor privaţi.
S-au introdus ilegal mai multe perechi de trenuri personale (regio), la anumite ore de vârf, în aşa fel încât să fure călătorii companiei de stat.
Ulterior, inainte de a pleca de la Ministerul Transporturilor, Ioan Rus a emis si el un ordin prin care favorizeaza operatorii privati de tranport feroviar de calatori, in detrimentul companiei de stat.
In urma cu ceva timp, directorul general al compania CFR Calatori, Iosif Szentes, a dispus incredintarea, fara licitatie , a sumei de 7.200.000 de lei, adica circa 1.600.000 de euro, catre societatea „Informatica Feroviara” pentru prestarea de servicii informatice.
Potrivit informatiilor , incredintarea acestei sume mari de bani s-a facut si ca urmare a faptului ca Iosif Szentes este prieten bun cu Valentin Dorobantu, fostul controversat director al CFR Calatori, ajuns acum la operatorul privat Regiotrans Brasov, iar sotia lui Dorobantu este sefa la „Informatica Feroviara” . Trebuie precizat ca nu este prima data cand CFR Calatori da sume mari de bani, fara licitatie, catre „Informatica Feroviara” si aceata metoda a aplicat-o si fostii directori Valentin Dorobantu si Vasile Secara, iar acum Szentes continua practica predecesorilor sai.
Insa, aceasta atribuire cu dedicatie nu se putea face fara acordul celor doua doamne care dirijeaza si aranjeaza de multi ani, in functie de interese, toate achizitiile si licitatiile de la CFR Calatori- Carmen Maria Popescu si Elena Miu.
Nu trebuie omis faptul ca Dorobantu si Szentes au fost primii care, in 2012, au „tesut” mersul trenurilor in interesul operatorilor privati.
Iosif Szentes este cunoscut in randul ceferistilor ca un sustinator infocat al operatorilor de transport feroviar de calatori privati.
Dar pe unde “zace” raportul Ministrului Transporturilor, Ramona Manescu inaintat la organele competente ,referitor la activitatea “ireprosabila” a unora de la CFR Calatori in decursul anului 2013 din care rezultau clar probe pentru comiterea unor posibile fapte de coruptie?
Ulterior, fostul ministru, Ioan Rus l-a impus ca manager general pe udemeristul Iosif Szentes.
Acesta s-a remarcat in anii trecuti prin faptul ca impreuna cu fostul director general al CFR Calatori, Valentin Dorobantu zis “SMART”, in prezent dirijorul trenurilor private de la Regiotrans Brasov si ulterior cu Vasile Secara,in prezent inculpat , au tesut mersul trenurilor in interesul companiilor private de transport feroviar de calatori, punand astfel umarul la ruinarea companiei de stat.
Cei care au condus si conduc CFR Călători în ultimii ani cum ar fi si Valentin Dorobanţu,Secara Vasile,Szentes Iosif, au fost si sunt preocupaţi să falimenteze compania de stat.
Singura lor grijă a fost să umfle conturile „băieţilor deştepţi” de la calea ferată prin subvenţii foarte mari, în timp ce compensaţiile pentru CFR Călători erau tot mai modeste în raport cu numărul călătorilor.
În acelaşi timp, în 2012 şi 2013, fostul director general Valentin Dorobanţu a depus eforturi susţinute ca mersul trenurilor să fie intocmit în funcţie de interesele băieţilor deştepţi de la calea ferată, cedând astfel o serie de trasee rentabile ale CFR Călători în favoarea operatorilor privaţi de transport feroviar de persoane,in asa fel incat Regionale ca Bucurestiul si Brasovul sa ajunga “in sapa de lemn”?
Mai tarziu, echipa de conducere a CFR Călători, în frunte cu directorul Vasile Secară, a tesut un nou mers al trenurilor , prin care o serie de rute rentabile, care aduc foarte mulţi bani companiei CFR Călători, au fost cedate către operatorii privaţi.
Directori de la stat continua sa fie garantaţi de privaţi.
Preşedintele Comitetului director al CFR Călători, Vasile Secară, era “ajutat” în demersul de cedare a rutelor rentabile către operatorii privaţi de către unul dintre membrii Comitetului director- Iosif Szenteş, cel care împreună cu Valentin Dorobanţu au întocmit mersul trenurilor din decembrie 2012 si 2013, prin care operatorii privaţi de transport feroviar de călători au fost favorizaţi în detrimentul CFR Călători?
Ori poate se verifica si cum un teren extrem de valoros de la Cluj al companiei CFR Calatori, a ajuns definitiv la un om de afaceri tot din Cluj prin girul nemijlocit al lui Secara Vasile?
Tandemul Szentes-Litra a a inceput sa taie si sa spanzure la CFR Calatorii. Mai mult, Szentes l-a pus pe Litra sa ocupe de reorganizarea companiei, adica sa dea afara ori sa mute pe cine vor muschii celor doi. De fapt, in randul ceferistilor circula o gluma relevanta, si anume ca nu e bine sa dai mana cu Litra ca ramai fara ceas. Dar Szentes a dat mana cu Litra si au regizat un tun financiar de proportii care va devaliza visteria companiei. Astfel, cei doi au hotarat sa-i doteze pe conducatorii de tren, adica mai pe scurt, pe nasi, cu cate o tableta si o geanta noua. Toate bune si frumoase la prima vedere, numai o tableta achizitionata de tandemul Litra-Szentes costa, nici mai mult, nici mai putin, de 1.600 de euro, iar o geanta pentru nas, doar vreo 300 de euro.
Astfel, daca luam in calcul faptul ca la CFR Calatori sunt vreo 3.000 de nasi, cuplul Szentes- Litra va scoate din caseria companiei de stat vreo 5.700. 000 de euro, din care 4.800.000 de euro pentru tablete si restul de 900.000 de euro pentru genti. Bani nu gluma, in conditiile in care CFR Calatori n-a avut bani de salarii .
Ministrul Transporturilor , DAN M. COSTESCU , ce zice , ce face , ca de stiut , stie sau poate trebuie sa-l ajute DNA-ul ?