(3) COMBATEREA SCHIMB 258;RILOR CLIMATICE 350;I REFACEREA CALIT 258; 354;II INFRASTRUCTURII CAPITALULUI NATURALAC 354;IUNI PRINCIPALE:• Recompensarea investi 355;iilor timpurii în tehnologii de mediu;• Implementarea pachetului legislativ comunitar „Energie 351;i schimb 259;ri climatice”;• Promovarea transferului intermodal, taxarea autovehiculelor în func 355;ie de emisiile de CO2, promovarea biocarburan 355;ilor, sprijin acordat la achizi 355;ia unui autoturism eco;• Reducerea dependen 355;ei de precipita 355;ii;• Implementarea unui program de dezvoltare a zonei costiere, protec 355;ia 351;i reabilitarea litoralului românesc al M 259;rii Negre• Realizarea re 355;elelor de alimentare cu ap 259; potabil 259;, canalizare 351;i a sta 355;iilor de tratare a apelor uzate;• Aplicarea noii strategii privind protec 355;ia împotriva inunda 355;iilor;• Reabilitarea siturilor contaminate 351;i sus 355;inere financiar 259; pentru autoritatile publice locale în astfel de proiecte;• Introducerea unor tehnologii noi care s 259; protejeze fertilitatea solului;• Cre 351;terea suprafe 355;ei împ 259;durite cu 2,5% din suprafa 355;a 355; 259;rii;• Refacerea perdelelor forestiere de protec 355;ie;• Sus 355;inerea de la bugetul statului a cheltuielilor de administrare a p 259;durilor private cu suprafe 355;e sub 30 ha, inclusiv cheltuielile pentru efectuarea cadastrului forestier;• Repunerea în func 355;iune a Agen 355;iei Na 355;ionale pentru Arii Protejate;• Finalizarea cadastrului pentru toate ariile protejate;• Bugetarea corect 259; a administr 259;rii ariilor protejate inclusiv pentru planurile de management;• Ecologizarea Deltei 351;i renaturarea suprafe 355;elor scoase din circuit din Delta 351;i Lunca Dun 259;rii.1. CALITATEA AERULUI, RADIOACTIVITATEA 350;I ZGOMOTULM 259;suri propuse:• Reducerea intensit 259; 355;ii carbonului în economie prin recompensarea investi 355;iilor timpurii în tehnologii de mediu;• Implementarea sistemului comunitar revizuit de comercializare a cotelor de emisie de GES (EU ETS);• Implicarea autorit 259; 355;ilor locale în elaborarea strategiilor 351;i a m 259;surilor pentru reducerea emisiilor de GES în mediul urban; sprijinirea prim 259;riilor pentru în 355;elegerea mecanismelor; activarea „Pactul primarilor”; diseminarea bunei practici a prim 259;riilor care au deja strategii în domeniu; parteneriat cu ONG-urile care pot asista autorit 259; 355;ile locale în astfel de ac 355;iuni; • Politici privind reducerea emisiilor de GES pentru sectoarele non ETS, pe baza rezultatelor din Inventarul na 355;ional al GES;• Implementarea pachetului legislativ comunitar „Energie 351;i schimb 259;ri climatice” în care UE s-a angajat s 259; reduc 259; emisiile de gaze cu efect de ser 259; cu 20%, s 259; promoveze energiile regenerabile care s 259; reprezinte 20% din consumul de energie a statelor membre, s 259; creasc 259; eficien 355;a energetic 259; cu 20% 351;i s 259; aduc 259; procentul de biocombustibil la 10% din totalul combustibilului utilizat, toate aceste 355;inte fiind gândite pentru orizontul anului 2020;• Opera 355;ionalizarea 351;i extinderea Sistemului Na 355;ional de Monitorizare a Calit 259; 355;ii Aerului 351;i Sistemului Na 355;ional de Monitorizare a Radioactivit 259; 355;ii;• Revizuirea Strategiei Energetice Na 355;ionale în conformitate cu Planul de Ac 355;iune privind Securitatea 351;i Solidaritatea Energetic 259; a Uniunii Europene;• Promovarea produc 355;iei de energie din surse regenerabile (prin cofinan 355; 259;ri din Fondul de Mediu, cre 351;terea capacit 259; 355;ii de absorb 355;ie de c 259;tre sistemul energetic na 355;ional a energiei provenite din astfel de surse);• Stimularea investi 355;iilor în îmbun 259;t 259; 355;irea eficien 355;ei energetice pe întregul lan 355; resurse-produc 355;ie-distribu 355;ie-consum 351;i încurajarea proiectelor privind stocarea geologic 259; a dioxidului de carbon;• Extinderea mecanismelor de stimulare 351;i coerci 355;ie 351;i în cazul celorlal 355;i poluan 355;i genera 355;i de poluarea industrial 259; mare 351;i de unit 259; 355;ile economice cuprinse în inventarul IPPC (controlul 351;i prevenirea polu 259;rii industriale);• Reducerea emisiilor de GES provenite din transport, f 259;r 259; a afecta mobilitatea cet 259; 355;enilor, prin promovarea transferului intermodal, taxarea autovehiculelor în func 355;ie de emisiile de CO2, promovarea biocarburan 355;ilor; sprijin extins acordat la achizi 355;ionarea unui autoturism eco; • Cre 351;terea eficien 355;ei energetice a patrimoniului imobiliar;• Elaborarea unui studiu privind impactul pre 355;ului carbonului în costul vie 355;ii cet 259; 355;eanului; elaborarea de practici de adaptare la schimb 259;rile climatice pentru diversele sectoare: Agricultur 259;, Silvicultur 259;, Ape, S 259;natate;• Realizarea unui studiu de impact la nivel na 355;ional privind schimb 259;rile climatice pentru evaluarea vulnerabilit 259; 355;ilor României 351;i identificarea diferitelor c 259;i de r 259;spuns;• Reducerea nivelului de zgomot 351;i vibra 355;ii în zonele reziden 355;iale.2. GESTIONAREA DURABIL 258; A RESURSELOR DE AP 258; 350;I UTILIZAREA EFICIENT 258; A POTEN 354;IALULUI ACESTORAM 259;suri propuse:• Definitivarea planurilor de amenajare la nivel de bazin hidrografic, inclusiv pentru Lunca Dun 259;rii;• Redimensionarea din punct de vedere hidroenergetic 351;i al capacit 259; 355;ii de reten 355;ie 351;i control pentru unele bazine hidrografice 351;i Lunca Dun 259;rii;• Implementarea unui program de dezvoltare a zonei costiere, protec 355;ia 351;i reabilitarea litoralului românesc al M 259;rii Negre, inclusiv prin interzicerea oric 259;ror noi surse de poluare în zona litoral 259;;• Reducerea dependen 355;ei de precipita 355;ii;• Reducerea vulnerabilit 259; 355;ii la schimb 259;rile climatice în special la secet 259;;• Atingerea „st 259;rii bune” pentru toate cursurile de ap 259; (termen final 2027 conform Directivei Cadru Apa 2000/60/EC), prin:o proiecte legate de utilizarea apei ce trebuie abordate integrat (alimentare cu ap 259; – canalizare – epurare): 61607; Realizarea re 355;elelor de alimentare cu ap 259; potabil 259; pentru 80% din popula 355;ia României; 61607; Realizarea re 355;elelor de canalizare în urm 259;toarele etape: pentru 69,1% pân 259; la sfâr 351;itul lui 2013, pentru 80,2% pân 259; la sfâr 351;itul anului 2015 si 100% pana la sfâr 351;itul lui 2018; 61607; Realizarea epur 259;rii apelor uzate în urm 259;toarele etape: pentru 50,5% din popula 355;ia echivalenta pân 259; la sfâr 351;itul anului 2010, pentru 76,7% pân 259; la sfâr 351;itul anului 2015 351;i 100% pân 259; la sfâr 351;itul lui 2018.o siguran 355;a aliment 259;rii cu ap 259; trebuie extins 259; la activit 259; 355;ile agricole unde aceasta se suprapune peste siguran 355;a alimentar 259;;o asigurarea surselor de alimentare cu ap 259; în zonele deficitare;o asigurarea aliment 259;rii cu ap 259; potabil 259; la standarde europene prin reabilitarea 351;i/sau modernizarea sta 355;iilor de tratare 351;i a re 355;elelor de distribu 355;ie a apei potabile.3. DIMINUAREA RISCULUI LA DEZASTRE NATURALEM 259;suri propuse:• Accelerarea întocmirii H 259;r 355;ilor de hazard 351;i H 259;r 355;ilor de risc de inunda 355;ii (termen 2013 conform Directivei 2007/60/CE privind evaluarea 351;i gestionarea riscurilor de inunda 355;ii);• Aplicarea noii strategii privind protec 355;ia împotriva inunda 355;iilor în care popula 355;ia trebuie s 259; convie 355;uiasc 259; cu apa;• Crearea unui cadru stimulativ pentru participarea sectorului privat la managementul riscului la inunda 355;ii, cu includerea de grupuri profesionale 351;i a popula 355;iei (informare prin sistemul de asigur 259;ri împotriva inunda 355;iilor sau alte facilit 259; 355;i economice identificabile);• Înt 259;rirea capacit 259; 355;ii institu 355;ionale la nivel regional 351;i local cu mandate clare suplimentare privind managementul riscului la inunda 355;ii;• Impunerea abord 259;rii de tip strategic (la nivel de bazin), completat 259; cu cea ecosistemic 259; (necesar 259; protej 259;rii 351;i valorific 259;rii habitatelor 351;i sistemelor naturale – lunci inundabile, zone umede) 351;i de tip „soft engineering” (m 259;suri / solu 355;ii „naturale” / „prietenoase cu mediul”) prin:o Decolmat 259;ri;o Regulariz 259;ri de cursuri de ap 259;;o Stabilizarea versan 355;ilor 351;i protec 355;ia malurilor;o Cur 259; 355;area cursurilor de ap 259; de diverse de 351;euri deversate de popula 355;ie, inclusiv a cursurilor superioare din zona montan 259;;o Eliminarea construc 355;iilor neautorizate din albia major 259; a râurilor;o Monitorizarea activit 259; 355;ilor de recoltare a resurselor minerale (balastiere) din albiile râurilor;o Monitorizarea calit 259; 355;ii apelor subterane, în special în zona aglomer 259;rilor urbane 351;i rurale;o Monitorizarea calit 259; 355;ii apei de irigat.4. COMBATEREA DEGRAD 258;RII SOLULUIM 259;suri propuse:• Controlul fertilit 259; 355;ii solului care pierde anual 1,5 milioane tone de humus; introducerea unor tehnologii noi care s 259; protejeze fertilitatea solului;• Reducerea riscului de eroziune 351;i alunec 259;ri;• Împ 259;durirea terenurilor degradate;• Combaterea de 351;ertific 259;rii 351;i reabilitarea sistemelor de iriga 355;ii;• Reducerea polu 259;rii chimice din industrie (metale grele, petrol, pulberi) 351;i agricultur 259; (pesticide, îngr 259; 351; 259;minte – în special nitra 355;i);• Ameliorarea siturilor contaminate în vederea reabilit 259;rii zonelor poluate 351;i a refacerii mediului.5. DEZVOLTAREA FONDULUI FORESTIERM 259;suri propuse:• Conservarea 351;i gestionarea durabil 259; a p 259;durilor 351;i a vegeta 355;iei forestiere, indiferent de regimul de proprietate. Organizarea structurilor teritoriale pentru urm 259;rirea aplic 259;rii regimului silvic în toate p 259;durile, indiferent de forma de proprietate;• Cre 351;terea suprafe 355;ei împ 259;durite cu 2,5% din suprafa 355;a 355; 259;rii;• Cre 351;terea suprafe 355;ei pepinierelor forestiere pân 259; la atingerea unei capacit 259; 355;i suficiente acoperirii din produc 355;ie intern 259; a necesarului programelor de împ 259;durire;• Relansarea lucr 259;rilor de reconstruc 355;ie ecologic 259; a p 259;durilor;• Refacerea perdelelor forestiere de protec 355;ie (ce ofer 259; beneficii pentru agricultur 259;, economie 351;i protec 355;ie la fenomenele meteo extreme);• Gestionarea durabil 259; a fondului cinegetic na 355;ional 351;i al celui piscicol din apele de munte;• Sus 355;inerea de la bugetul statului a cheltuielilor de administrare a p 259;durilor private cu suprafe 355;e sub 30 ha, inclusiv cheltuielile pentru efectuarea cadastrului forestier. Sus 355;inerea asocia 355;iilor private de proprietari de p 259;dure, pentru lucr 259;ri de împ 259;durire 351;i pentru reabilitarea infrastructurii forestiere;• Asigurarea resurselor financiare necesare realiz 259;rii perdelelor de protec 355;ie a câmpurilor, c 259;ilor de comunica 355;ie 351;i a 351;ez 259;rilor umane, indiferent de regimul juridic al terenurilor;• Ap 259;rarea integrit 259; 355;ii fondului forestier na 355;ional prin perfectarea pachetului legislativ 351;i înt 259;rirea m 259;surilor punitive pentru reducerea t 259;ierilor ilegale de mas 259; lemnoas 259;.6. CONSERVAREA BIODIVERSIT 258; 354;II 350;I RECONSTRUC 354;IA ECOLOGIC 258;M 259;suri propuse:• P 259;strarea patrimoniul genetic necesar ecosistemelor pentru a r 259;spunde eficient la modific 259;rile cauzate de schimb 259;rile climatice 351;i interven 355;ia uman 259;;• Repunerea în func 355;iune 351;i opera 355;ionalizarea Agen 355;iei Na 355;ionale pentru Arii Protejate;• Finalizarea cadastrului 351;i planurilor de management pentru toate ariile protejate;• Identificarea de solu 355;ii pentru acordarea sprijinului financiar necesar administr 259;rii/custodiilor ariilor protejate;• Finalizarea bazei de date privind speciile 351;i habitatele de interes comunitar;• Implicarea real 259; a autorit 259; 355;ilor locale în rezolvarea problemelor aferente siturilor din Re 355;eaua Natura 2000;• Crearea de instrumente financiare pentru acordarea de compensa 355;ii proprietarilor care de 355;in suprafe 355;e de teren în interiorul siturilor protejate;• Eco-turism: încurajarea utiliz 259;rii poten 355;ialului turistic al resurselor de ap 259; 351;i dezvoltarea turismului durabil în parcurile naturale, na 355;ionale 351;i în ariile protejate prin promovarea de parteneriate între autoritatea de mediu, autoritatea local 259; 351;i agen 355;ii economici.7. RENATURAREA DELTEI 350;I A LUNCII DUN 258;RII ÎNTR-O ABORDARE INTEGRAT 258; CONSTITUIE O PRIORITATE STRATEGIC 258; PENTRU ROMÂNIA.M 259;suri propuse:• Conservarea patrimoniului natural, p 259;strarea tradi 355;iilor locale 351;i îmbun 259;t 259; 355;irea condi 355;iilor de via 355;a în Rezerva 355;ia Biosferei Delta Dun 259;rii;• Renaturarea suprafe 355;elor scoase din circuitul natural al Deltei 351;i Luncii Dun 259;rii;• Reducerea braconajului;• Ecologizarea Deltei: cur 259; 355;area de gunoaie 351;i de 351;euri, amenajarea de rampe de colectare selectiv 259; a de 351;eurilor, amenajarea locurilor de campare etc.;• Dezvoltarea infrastructurii suport 351;i promovarea turismului;• Încurajarea activit 259; 355;ilor economice cu specific local;• Educarea 351;i con 351;tientizarea popula 355;iei locale 351;i a turi 351;tilor. (4) SC 258;DEREA IMPACTULUI DE 350;EURILORAC 354;IUNI PRINCIPALE:• Utilizarea de noi materiale pentru ambalare, reciclabile, refolosibile sau biodegradabile;• Investi 355;ii în sisteme de colectare selectiv 259; la nivel local;• Utilizarea n 259;molurilor de la sta 355;iile de epurare or 259; 351;ene 351;ti 351;i din agricultur 259; pentru fertilizarea terenurilor;• Utilizarea de 351;eurilor din construc 355;ii în infrastructur 259;;• Continuarea ac 355;iunilor de valorificare 351;i reciclare a vehiculelor uzate 351;i scoase din uz;• Utilizarea de 351;eurilor 351;i ca resurs 259; energetic 259;;• Transpunerea si implementarea Directivei cadru de 351;euri 98/2008;• Revizuirea Strategiei Na 355;ionale 351;i a Planului Na 355;ional de Gestiune a deseurilor;• Elaborarea planurilor de prevenire a de 351;eurilor;• Corelarea gestiunii de 351;eurilor cu pachetul „Energie-Schimb 259;ri climatice”.1. REDUCEREA CANTIT 258; 354;ILOR GENERATEM 259;suri propuse:• Reproiectare de produse 351;i ambalaje;• Utilizarea de noi materiale pentru ambalare, reciclabile, refolosibile sau biodegradabile;• Completarea indicatorului consum ca etalon al bun 259;st 259;rii cu elementele de responsabilitate fa 355; 259; de mediu 351;i impact;• Promovarea practicilor sustenabile de consum.2. CRE 350;TEREA GRADULUI DE COLECTARE 350;I PRELUCRARE A DE 350;EURILORM 259;suri propuse:• Investi 355;ii în sisteme de colectare selectiv 259; la nivel local (doar 49% din popula 355;ia României beneficiaz 259; de servicii de salubritate);• Dezvoltarea industriei de reciclare (extinderea sistemelor de colectare a de 351;eurilor, colectare diferen 355;iat 259; 351;i reciclare);• Respectarea angajamentelor asumate prin Tratatul de aderare privind reducerea cantit 259; 355;ii de de 351;euri depozitate;• Reducerea cantit 259; 355;ii de de 351;euri din agricultur 259; prin compostare, peletizare;• Utilizarea n 259;molurilor provenite de la sta 355;iile de epurare or 259; 351;ene 351;ti pentru fertilizarea terenurilor;• Utilizarea de 351;eurilor din construc 355;ii în infrastructur 259;;• Continuarea 351;i intensificarea ac 355;iunilor (informare, educare, con 351;tientizare, stimulare) pentru atingerea obiectivului de colectare 351;i reciclare a de 351;eurilor electrice 351;i electronice concomitent cu regândirea strategiei aferent 259; acestui sector de colectare, în conformitate cu prevederile directivei revizuite;• Continuarea ac 355;iunilor de valorificare 351;i reciclare a vehiculelor uzate 351;i scoase din uz;• Aplicarea corect 259; a prevederilor Conven 355;iei de la Basel 351;i a Regulamentului 1013/2006 privind transportul de 351;eurilor precum 351;i înt 259;rirea controlului acestor transporturi.3. VALORIFICAREA DE 350;EURILOR CA RESURS 258; ENERGETIC 258;M 259;suri propuse:• Colectarea selectiv 259;, schimbarea compozi 355;iei de 351;eurilor 351;i utilizarea celor mai noi tehnologii (toate acestea garanteaz 259; c 259; investi 355;iile viitoare în sisteme de valorificare energetic 259; a de 351;eurilor vor fi fezabile din punct de vedere economic). Vezi aici partea a IV-a a documentului