Cronologia evenimentelor
- mai 2026 — Deputații introduc un amendament pentru scutirea de accize a băuturilor alcoolice produse în gospodărie.
- iunie 2026 — Președintele României solicită reexaminarea proiectului de lege.
- 2 septembrie 2026 — Senatul elimină facilitățile fiscale pentru băuturile tradiționale.
- 7 octombrie 2026 — Camera Deputaților adoptă proiectul de lege, majorând limita de scutire la 200 de litri.
Camera Deputaților a votat, în calitate de for decizional, Legea privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 22/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și completarea articolului 342 din aceeași lege. Decizia a fost adoptată cu un sprijin larg, rezultând 225 de voturi pentru, 6 împotriva și 9 abțineri, din totalul de 242 de deputați prezenți, doi dintre aceștia alegând să nu voteze. Măsura principală prevede creșterea limitei de băuturi alcoolice tradiționale scutite de accize de la pragul actual de 50 de litri la 200 de litri anual pentru fiecare gospodărie.
Condiții de aplicare
Pentru a beneficia de această facilitate fiscală, băuturile alcoolice, indiferent de concentrația acestora, trebuie să fie obținute din fructele produse în gospodărie și să nu fie destinate vânzării. De asemenea, o condiție obligatorie este ca gospodăria să fie evidențiată în Registrul agricol, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 28/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 98/2009.
În plus, conform detaliilor oferite de Antena 3, cantitatea de băuturi tradiționale nedestinate vânzării nu va fi inclusă în stabilirea limitelor cantitative prevăzute în Legea 227/2015 pentru micii producători independenți de băuturi fermentate. Această distincție asigură faptul că producția casnică pentru consum propriu nu afectează cotele alocate micilor producători independenți.
Contextul legislativ
Proiectul de lege (PL-x 355/2025/2026) a fost supus reexaminării la solicitarea președintelui Nicușor Dan, care a reclamat încălcarea principiului bicameralismului. Șeful statului a criticat faptul că amendamentul privind accizele a fost introdus într-un proiect de lege care nu avea legătură inițială cu acest regim fiscal. Deși Senatul admisese anterior cererea președintelui și eliminase aceste facilități fiscale în ședința din 2 septembrie, comisiile pentru politică economică și pentru buget, finanțe din Camera Deputaților au decis reintroducerea prevederilor.
Istoricul proiectului arată că amendamentul pentru scutirea de accize a fost introdus inițial de către deputați în luna mai, în cadrul unui proiect de lege pentru adoptarea unei ordonanțe de urgență. În final, Camera Deputaților a respins cererea președintelui, consolidând o coaliție de moment între PSD, PNL, AUR, USR și UDMR pentru a menține măsura.
Amendamentul a fost propus de deputatul PSD Mircea Govor, care a solicitat completarea articolului 342 din Codul fiscal cu două noi alineate (110 și 111). Argumentele aduse în favoarea acestei măsuri includ susținerea tradițiilor românești, încurajarea producției locale și sprijinirea punctelor gastronomice din mediul rural.
Se urmărește astfel obținerea unor produse tradiționale în condiții legale, garantând o calitate superioară și un proces tehnologic de natură să păstreze proprietățile produsului obținut. În acest sens, sunt aplicabile normele stabilite prin Ordinul nr. 368/2008 pentru aprobarea Normelor privind definirea, descrierea, prezentarea și etichetarea băuturilor tradiționale românești.
Analiza subiectului în presă
Cum relatează fiecare sursă
Fapte confirmate
- Limita de scutire de accize pentru băuturile alcoolice tradiționale din gospodărie crește de la 50 la 200 de litri anual.
- Președintele Nicușor Dan a solicitat reexaminarea proiectului de lege.
- Băuturile care beneficiază de scutire nu trebuie să fie destinate vânzării.
Surse
Profit.ro, DC News, Antena 3, Stiri pe Surse
Am mai scris despre asta
- Propunere legislativă pentru reducerea taxelor sociale pentru tinerii angajați part-time până la 26 de ani26 septembrie 2026
- Măsurile de criză pentru prețurile la carburanți
- Modificări ale cotei de TVA pentru locuințele noi1 octombrie 2026
- Decizie privind acciza la motorină pentru începutul lunii octombrie1 octombrie 2026




